کد خبر: 110824
A
دیده بان ایران تغییر روال پیام های تبریک رهبری را در سال های اخیر بررسی کرد؛

آیت الله خامنه ای پیروزی «ابراهیم رئیسی» را تبریک گفتند؟

در دوره های قبل ایشان در پیام‌های تقدیر و تبریک در انتخاباتی که مقارن با پایان ماموریت دولت مستقر پس از هشت سال بوده ضمن نام بردن از فرد منتخب توصیه‌های ضروری خطاب به او داشته اند و از سایر نامزدها نیز برای حضور در عرصه انتخابات قدردانی کرده اند. اما در پیام اخیر ایشان برای انتخابات 1400 نامی از منتخب سیزدهم یعنی «ابراهیم رئیسی» برده نشده است.

آیت الله خامنه ای پیروزی «ابراهیم رئیسی» را تبریک گفتند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و تایید پیروزی «حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی» در این انتخابات، آیت الله خامنه ای، رهبری انقلاب اسلامی تاکنون پیام جداگانه ای را خطاب به آقای رئیسی به مناسبت پیروزی او در انتخابات 28 خرداد صادر نکرده اند.

رهبرانقلاب روز شنبه و پس از محرز شدن نسبی نتیجه این انتخابات در پیامی که به صورت کلی به منتخبان چهار انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، شورا و میان دوره ای مجلس یازدهم توصیه کردند: "به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظایفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری می‌کنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدایی را همواره مدّ نظر داشته باشید."

این در حالی است که در دوره های قبل ایشان در پیام‌های تقدیر و تبریک در انتخاباتی که مقارن با پایان ماموریت دولت مستقر پس از هشت سال بوده ضمن نام بردن از فرد منتخب توصیه‌های ضروری خطاب به او داشته اند و از سایر نامزدها نیز برای حضور در عرصه انتخابات قدردانی کرده اند. اما در پیام اخیر ایشان برای انتخابات 1400 نامی از منتخب سیزدهم یعنی «ابراهیم رئیسی» برده نشده است.

قابل ذکر است که در پیام‌های آیت الله خامنه ای در انتخابات سال‌های ۷۶، ۸۴ و ۹۲ به ترتیب از آقایان سیدمحمدخاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نام برده شده است. اما این اتفاق در اردیبهشت ۱۳۹۶ - همانند آنچه که در این دوره هم اتفاق افتاد - رخ نداد و رهبر انقلاب در پیامی که فردای روز انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم صادر شد به حسن روحانی یادآوری کردند: «رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویت‌ها، برخورد با فساد و آسیب‌های اجتماعی، باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد».

رئیسی ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار می کند

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است. تنفیذ حکم رئیس‌جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانونا، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. واژه «تنفیذ» و با توجه به سخن امام خمینی(ره) که گفته‌است این تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق بر طبق موازین اسلام باشد. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. طبق برنامه قرار است منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار کند.

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر