کد خبر: 110829
A

آیت الله صادق آملی لاریجانی جایگزین احمد جنتی می شود؟

«اتفاقاتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور رخ داد که نامه حقانیان و فرزندش یکی از آنها بود. به نظر می‌رسد آقای اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه می‌رسد‌، آقای صادق لاریجانی جایگزین آیت‌ا... جنتی شده و آقای روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود که در همین راستا تعدادی از اعضای مجمع تشخیص تغییر خواهند کرد. آنچه مطرح کردم یک احتمال است که امیدوارم به حقیقت تبدیل شود و در واقع آرزوی من است که این تغییرات صورت بگیرد.»

آیت الله صادق آملی لاریجانی جایگزین احمد جنتی می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ریاست جمهوری رئیسی در انتخابات اخیر سبب شده که بازار گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره جابه‌جایی‌‌های احتمالی داغ‌تر از همیشه باشد. به هرحال فقط دولت نیست و در دستگاه قضا که فعلا تحت مدیریت رئیسی است، نیز باید تعیین تکلیف شود.

از همین رو است که شاهدیم اسامی معتددی به عنوان وزرای احتمالی و همزمان اسامی متعددی به عنوان رئیس بعدی قوه قضاییه مطرح می‌شود.​​

مثلا «آفتاب یزد» در شماره امروز خود به گمانه‌زنی درباره رئیس بعدی دستگاه قضا پرداخته و نوشته است: «گمانه زنی‌ها از «سیداحمد خاتمی»، «علوی‌مقدم»، «سیدمحمدرضا مدرسی یزدی» تا «علیرضااعرافی» اما در این میان چند باری نیز از «غلامحسین محسنی اژیه» مشهور به «اژه‌ای» سخن به میان آمد که توسط خود و اطرافیان ایشان تکذیب شد. البته گزینه‌های دیگر نیز بارها بحث جانشینی در قوه‌ی قضائیه را تکذیب کردند ولی با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری برای اداره‌ی دولت سیزدهم، بحث جانشینی، از مباحث اولی و مقدم است. از دیگر مباحثی که اهل تدقیق روی آن حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند، از بدنه‌ی قوه‌ی قضائیه بودن جانشین سید ابراهیم رئیسی است بدان معنا که ریاستِ آتیِ قوه‌ی قضائیه اگر از کسانی باشد که سال‌ها در این سیستم کار کرده باشند قطعاً روزگار بهتری پیش روی این قوه قرار خواهد گرفت. آشنایی با همه‌ی زیر و بم این قوه‌ی بزرگ، مهم و تاثیرگذار در کنارعدم رو در رو شدنِ این قوه با سلیقه نگری در عزل و نصب‌ها و جابه جایی‌ها حکایت از آن دارد که جدی شدنِ بحث ریاست غلامحسین محسنی اژه‌ای بر قوه‌ی قضائیه یک تصمیم هوشمندانه و از سر شناخت است.»

لازم به ذکر است که اژه‌ای پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که از جمله گزینه‌های احتمالی برای گرفتن جای رئیسی در قوه قضاییه نیست. با این حال نامش هنوز از فهرست گمانه‌های موجود خط نخورده است.

کابینه احتمالی

شایعات درباره کابینه دولت سیزدهم اما بیشتر است. هر روز یک اسم جدید مطرح می‌شود. مثلا همین امروز «خبرآنلاین» در گزارشی به سهم جلیلی از کابینه رئیسی پرداخته و او را گزینه وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی و حتی معاون اولی می‌خواند. اگرچه در همین گزارش یادآور می‌شود که جلیلی احتمالا وزارت خارجه را دون شال خود می‌داند و یکی از چهره‌های نزدیک به خود یعنی علی باقری کنی را به آنجا خواهد فرستاد. ناگفته نماند که برخی کانال‌های تلگرامی نیز از سیدعلی حسینی تاش معاون راهبردی و بررسی های عمومی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رئیس اسبق دانشگاه امام حسین ع به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی پست وزارت امور خارجه نام می‌برند.

در گزارش خبرآنلاین البته از فرهاد رهبر و علی نیکزاد در کنار سعید جلیلی برای گزینه معاون اولی نام برده شده است.

فقط این نیست و روزنامه «شرق» نیز به گمانه‌زنی درباره وزیر نفت دولت جدید می‌پردازد. بر اساس گزارش این روزنامه اصلاح‌طلب مسعود میرکاظمی، رستم قاسمی، سیدرضا فاطمی‌امین، مهدی دوستی و هدایت‌الله  خادمی گزینه‌های مطرح در این زمینه هستند.

جایگزین جنتی؟

جالب آنکه برخی معتقدند تغییرات و جابه‌جایی‌های مدیریتی فراتر از دولت و قوه قضاییه خواهد بود. مثلا روزنامه «آرمان ملی» امروز در مصاحبه‌ای که با حمید حسین، عضو اتاق بازرگانی دارد و در پی بررسی آینده روحانی بعد از دولت دوازدهم به این جا می‌رسد که تغییرات مدیریتی جدی در پیش است و یکی از آنها نیز جایگزینی آیت‌الله جنتی با صادق آملی لاریجانی است! 

حمید حسینی می‌گوید: «اتفاقاتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور رخ داد که نامه حقانیان و فرزندش یکی از آنها بود. به نظر می‌رسد آقای اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه می‌رسد‌، آقای صادق لاریجانی جایگزین آیت‌ا... جنتی شده و آقای روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود که در همین راستا تعدادی از اعضای مجمع تشخیص تغییر خواهند کرد. آنچه مطرح کردم یک احتمال است که امیدوارم به حقیقت تبدیل شود  و در واقع آرزوی من است که این تغییرات صورت بگیرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر