کد خبر: 110875
A

جلال میرزایی: لازم نیست اصلاح طلبان نگران نظام باشند/ اول باید پیام مردم به خودمان را بگیریم/ بسیاری از احزاب اصلاح طلب خانوادگی شده اند

نماینده مجلس دهم گفت: اگر در دانشگاه ها حامیان جریان اصلاحات را داریم باید نقشی برای آنها تعریف کنیم‌ این نقش کار احزاب است. بسیاری از احزاب اصلاح طلب خانوادگی شده اند و بسیاری از آنها در حالی حکومت را به انحصار طلبی متهم می کنند که خود احزاب انحصار طلب هستند. آنها با وجود اینهمه اقبال نتوانستند تشکیلات خود را گسترش بدهند و دموکراسی را در بین خودشان جاری کنند و عضو گیری نکرده و نقشی برای حامیان تعریف نکرده اند.

جلال میرزایی: لازم نیست اصلاح طلبان نگران نظام باشند/ اول باید پیام مردم به خودمان را بگیریم/  بسیاری از احزاب اصلاح طلب خانوادگی شده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با نیاز اصلاح طلبی به بازتعریف و جابه جایی سران اصلاح طلبان گفت: فرد یا در جریان اصلاح طلبی تعریف می شود یا رهبر معنوی و یا از افراد موثر این جریان است یا جزو دبیران احزاب اصلاح طلب است یا عضوی ساده و یک حامی است. این جریان در انتخابات ورود کرد و نتیجه ای نگرفت. اگر به دلیل نتیجه نگرفتن در انتخابات نظام را مخاطب قرار می دهیم و می گوییم نظام گوش کن و صدای مردم را بشنو و آرا باطله را به رخ نظام بکشیم و آنهایی را که شرکت نکرده اند به رخ بکشیم خب ما الان در چنین جایگاهی نیستیم.

 

او افزود: بنابراین ابتدا باید تکلیف را با خودمان روشن کنیم؛ نیازی نیست ما نگران نظام باشیم ما ابتدا باید تکلیف خود را با پایگاه اجتماعیمان روشن کنیم. باید بدانیم چرا حامیان دیروز ما امروز به کمکمان نمی آیند. به نظر من امروز بیشتر باید بر این موضوع تمرکز کرد و باید بدانیم که چه اتفاقی افتاده است، سوال اساسی این است و دوم باید گفت چه کار باید کرد؟

 

 

او در رابطه با چرایی انفعال اصلاحات در انتخابات های اخیر توضیح داد: درباره چرایی این اتفاق برخی از اصلاح طلبان تمرکز خود را بر روی آرا باطله گذاشته اند و آرا برخی از شهر ها را بسیار کم دانسته اند و کسانی را که شرکت نکرده اند مورد توجه قرار داده اند این ها برای توجیه خوب است. اما تکلیف ما با خودمان چه می شود؟ چرا این وضعیت برای ما پیش آمد؟ اگر می خواهیم بحث جناحی داشته باشیم و به عنوان یک اصلاح طلب صحبت کنیم اول باید پیام مردم به خودمان را بگیریم وبر روی این پیام تامل کنیم و چرایی آن را مورد توجه قرار بدهیم.

 

میرزایی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان نباید قهر با سیاست را رواج بدهند، ادامه داد:  به نظر من آقای زیباکلام این ظرفیت را دارد که افکار عمومی و جامعه و نخبگان این بحث را از او بپذیرند. اما از ما به عنوان اصلاح طلبان که مردم را به انتخابات دعوت کرده ایم نمی پذیرند و ما نباید بر روی این موضوع کار کنیم باید اجازه داد تا هر کسی کار خود را انجام بدهد.

 

این فعال سیاسی اظهار کرد: باید هم از بالا و هم از پایین به مشکلات جریان اصلاحات نگاه کرد. آنچه که اتفاق افتاد و این وضعیت را رقم زد از پایین به بالا بود. یعنی نارضایتی فعالان سیاسی اصلاح طلب و حامیان جریان اصلاح طلبی باعث شد این وضعیت بوجود بیاید. باید بدانیم چرا پایگاه های جریان اصلاح طلبی از این جریان ناراضی هستند و امروز خود به منتقدین جریان اصلاحات مبدل شده اند. اگر می خواهیم اصلاح کنیم باید مسائل و مشکلات را از پایین به بالا بررسی و اصلاح کنیم.

 

او اذعان کرد: ما تکلیف را از پایین روشن نکرده ایم نقشی برای حامیان این جریان در روستاها و مناطق دور افتاده تعریف نشده است و این حامیان پذیرفته نشده اند و به حال خود رها شده اند. اگر در دانشگاه ها حامیان جریان اصلاحات را داریم باید نقشی برای آنها تعریف کنیم‌ این نقش کار احزاب است. بسیاری از احزاب اصلاح طلب خانوادگی شده اند و بسیاری از آنها در حالی حکومت را به انحصار طلبی متهم می کنند که خود احزاب انحصار طلب هستند. آنها با وجود اینهمه اقبال نتوانستند تشکیلات خود را گسترش بدهند و دموکراسی را در بین خودشان جاری کنند و عضو گیری نکرده و نقشی برای حامیان تعریف نکرده اند.

 

میرزایی تصریح کرد: بسیاری از دبیران احزاب و اعضای شورای مرکزی در احزاب اصلاح طلب سال ها است که ثابت هستند و به محض اینکه می خواهند پوست اندازی کنند مقاومت ایجاد می شود و بعد دچار انشعاب می شوند. با این وضعیت و شرایط نمی توان اصلاحات را به روز رسانی و جریان احزاب را نوسازی کرد.

 

او در انتها بیان کرد: می گوییم چرا برخی از افراد در مجامع حکومتی سن بالایی دارند و سال ها است که فقط همین افراد هستند اما در مورد احزاب همین را سوال کنید حزبی که در ارتباط با جامعه است و از محیط تاثیر می پذیرد و حزبی که می خواهد اثر گذاری خود را حفظ کند باید به باز بودن سیستم خود اجازه بدهد.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر