کد خبر: 111207
A

روحانی: اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبودند، امروز نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان بود/ جناحی عمل کردن می‌تواند قوه قضائیه را نابود کند/ مشکل کارگران صنعت نفت حل خواهد شد

رئیس جمهور با بیان اینکه در ۳.۵ سال گذشته تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا و شیوع ویروس کرونا (ویروس ترامپ و ویروس کرونا) مشکلات و سختی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده است، گفت: مردم باید بدانند که اگر جنگ اقتصادی و کرونا نبود امروز شرایط و وضعیت اقتصادی کشور چگونه بود.

روحانی: اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبودند، امروز نرخ دلار زیر ۵ هزار تومان بود/ جناحی عمل کردن می‌تواند قوه قضائیه را نابود کند/ مشکل کارگران صنعت نفت حل خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفت: روزهای اولیه تیرماه همواره برای ما یادآور روزهای سخت در سال ۱۳۶۰ و همچنین روزهای جنایت متجاوزین در سال ۱۳۶۶ است در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ دشمنان این انقلاب و مردم توطئه بزرگی را علیه کشور طراحی کردند و به وسیله مزدورانشان در مقر حزب جمهوری اسلامی جایی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و مسئولین قوه قضائیه و اجتماعی از سه قوه بود که یکشنبه غروب آنجا جمع می شدند در آن جلسه میخواستند در مورد رئیس جمهور آینده بحث کنند، بمبگذاری کردند.  توطئه بزرگ علیه بزرگان این نظام بسیار عظیم بود و می‌توانست بیشتر هم باشد چرا که برخی مسئولین در آن جلسه حضور نداشتند و روز قبل رهبر انقلاب مورد سوءقصد قرار گرفتند و در بیمارستان بستری بودند. برخی هم آمده بودند دم در ورودی با انفجار روبرو شدند فاجعه بزرگی بود. 

وی افزود: توطئه،‌ توطئه جهانی بود علیه ایران و کشورهای بزرگ غربی در این طراحی شرکت داشتند و منافقین به عنوان مزدوران آن‌ها وارد عمل شدند. ظاهر این بود که با آن انفجار مجلس و دولت و قوه قضائیه با مشکل بزرگ روبرو می شود و قوا از کار می‌افتند. بنابراین کشور از هم می پاشد و آن‌ها می توانند با شورش در داخل کشور نظام را از بین ببرند. دو عامل بسیار مهم بود که این توطئه بی اثر شود البته فاجعه بزرگ بود. یکی وجود و حضور امام، تصمیم،‌بیان و روحیه امام بود که در واقع وقتی امام زنده است هر مشکل و هر فاجعه ای به صورتی قابل حل است و امام به خوبی آن‌روزها را مدیریت کردند و از شهید بهشتی به عنوان یک ملت یاد کردند و ایشان مظلومیت فوق العاده‌ای داشتند که البته افراد دیگری هم بعدا مظلوم واقع شدند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی آن قدر مظلوم بود که در جلسات خصوصی نمی شد از ایشان تعریف کرد. در جریان نهضت اسلامی ما همیشه کنار هم بودیم و هیچ جا در مسجد و دانشگاه نمی شد و ایشان مظلوم غیر قابل دفاع بود. اینقدر جو را مسموم کرده بودند که کسی توان و جرات دفاع نداشت. آن مظلوم بلندمرتبه به مقامش رسید. ایشان از دهه ۳۰ به دنبال جذب نیرو بود و هم در میان دانشجویان و هم آن‌ها که در حوزه علمیه قم درس می خواندند جوان‌های بسیار زیادی را تربیت کرد به دانشگاه‌ها فرستاد و نیروی انسانی را ساخت و تشکیلات را در میان مذهبیون و دانشگاه‌ها رواج داد و این جدای نقش ایشان در انقلاب و تدوین قانون اساسی داشت. به روان بلند و پاک ایشان و ۷۲ یار ایشان درود می‌فرستیم. الحمدالله این مسیر و راه علی رغم آن سختی ادامه پیدا کرد و مقاومت و روحیه مردم با رهبری امام معجزه‌ای را در کشور شکل داد. وقتی مردم در تشییع پیکر ایشان شعار دادند «ایران پر از بهشتیه» به دشمن نشان داد مردم ما مقاوم هستند. در همان سال ۶۰ که بیشترین توطئه را علیه ما طراحی کردند ما بزرگترین پیروزی‌ها را در میدان نبرد به دست آوردیم و حصر آبادان در همان سال شکسته شد و طراحی عملیات فتح المبین هم در آن سال بود و بعد آزادی خرمشهر را داشتیم.  

روحانی ضمن اشاره به هفته قوه قضاییه اظهار کرد: امیدواریم قوه قضاییه با علم و دانش و دقت و در نظر گرفتن احکام الهی حکم دهند. چیزی که می‌تواند قوه قضاییه را نابود کند، جناحی عمل کردن است. ما باید امکانات را نیز برای قضات فراهم کنیم حکم قاضی به گزارشاتی که ضابطین قوه قضاییه آماده می‌کنند، وابسته است. گزارش ضابط پایه پرونده است و بعد هم گزارشاتی که کارشناسان می‌دهند. برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی، قوه قضاییه‌ای داشته باشد که شهید بهشتی بنیانگذار آن باشد. هیچ‌کس به اندازه شهید بهشنتی توهین و افترا نمی‌دید. باید از پایه‌ها و چارچوب و مسیری که آن بزرگوار برای قوه قضاییه گذاشته استفاده و بهره‌برداری شود.

رئیس دولت دوازدهم تأکید کرد: اگر سه قوه باهم نباشند، کار سخت خواهد شد. ما در این ایام دولت یازدهم و دوازدهم این موضوع را لمس کردیم که وقتی دو قوه دیگر با دولت فاصله دارند، چقدر کار برای دولت و مردم سخت می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۶۶ با بمباران شیمیایی در شهر مواجه شدیم یعنی کسانی که متجاوز به کشور ما بودند از سلاح شیمیایی استفاده می‌کردند و در میدان جنگ بسیاری مصدوم می‌شدند به گونه‌ای که امروز ۶۹ هزار مصدوم شیمیایی جنگ داریم و این موضوع نشانگر این است که ما چه روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. اما اینکه یک شهر بمباران شیمیایی شود، بسیار عجیب بود. سردشت را بمباران شیمیایی کردند و هنوز هم مصدومان آن زمان هستند. ما این مساله را باید دنبال کنیم که بخش‌های سیاسی ما باید همه توان خود را به کار ببرند تا علیه کسانی که امکانات به عراق دادند و کسانی که از این جنایت بر علیه مردم ما استفاده کردند، شکایت کنیم. 

روحانی به جنگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: امروز مردم ما باز هم در تروریسم دیگری مشغول مقاومت هستند، تروریسم اقتصادی؛ کاری که ترامپ علیه ایران به کار برد، از جنگ بالاتر بود. اینها کار ترور اقتصادی را انجام دادند و از ورود دارو و غذا نیز جلوگیری کردند و امروز جانشینان ترامپ هنوز راه ترامپ را ادامه می‌دهند. 

رئیس جمهور اضافه کرد: در رأس اشخاصی که قصد داشتند برجام را نابود کنند، صهیونیست‌ها بودند. اسرائیل و صهیونیست‌ها بیشتری دشمنی را با برجام داشتند. بدترین دشمن ما صهیونیست‌ها هستند. من در اینجا تاکید می‌کنم که مردم ما پیروزی بسیار بزرگی را در این مدت به دست آوردند البته سختی زیادی را تحمل کردند اما جنگ بدون مجروح و ویرانی نیست. نتیجه این ایستادگی این شد که دولت جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود گفت این کار ترامپ غلط بوده است.

وی ادامه داد: اگر بایدن امروز تسامح به اجرای برجام کند، به رای ملت خود خیانت کرده است. مردم ما متوقع هستند که این کار سریع تر و زودتر اجرایی شود و ما این کار را سریع‌تر باید انجام دهیم.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم در این مسیر هیچ کوتاهی و تسامح و تساهلی را روا نداشته و با دقت از تمام فرصت‌ها استفده کرده است. ما هیچ‌گاه دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای نبودیم و نیستیم و نخواهیم بود. تهمت‌ها بی‌اساس بوده ست. برجام یکی از اسنادی است که نشان می‌دهد ما به دنبال فعالیت هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز خود هستیم. مردم باید بدانند که منشا فشاری که به آنها وارد شده کجا بوده است؛ دو عامل اصلی که موجب رنج و مشقت مردم بود، جنگ اقتصادی و کرونا بود.

رئیس جمهور گفت: اگر این ویروس نبود رشد اقتصادی ما ۴۰۱ دهم بود، نرخ دلار زیر 5هزارتومان بود، رشد سرمایه‌گذاری منفی بود رشد ۴.۷ بود،  تولید ناخالص ۲۲ درصد بیشتر از امروز بود. ما بگوییم اگر این دو ویروس نبود شرایط کشور چگونه بود. این ها را نباید منکر شویم که عامل‌هایی باعث مشکلات شد و دولت در حد توان خودش به مزدبگیران کمک کرد، حالا ممکن است کسی بگوید این کافی نبوده است. از سال ۹۲ تا امروز متوسط حقوق کارکنان دولت ۵.۱ برابر شده است. متوسط سرانه پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش ۱۲ برابر شده، متوسط حقوق بازنشستگان بیش از ۷ برابر شده؛ کار سختی بود اما ما در حد توانمان کار کردیم.

وی ادامه داد: حداقل حقوق کارگران ما هم ۵.5 برابر شده است و این نشان می‌دهد ما نسبت به افراد در حد توان خود تلاش کردیم. حتی با این وجود که دولت در روزهای پایانی است در جلسات اقتصادی بحث این است که تامین ارز و سفارش کالاهای اساسی انجام شود تا مشکلی در بازار ایجاد نشود. پس دولت به مسئولیت خودش عمل می‌کند.

وی افزود: امروز در جنوب کشور بحثی در خصوص حقوق کاگران صنعت نفت مطرح است که مشکلی در قانون بودجه به وجود آمده بود که من به کاگران صنعت نفت قول می‌دهم که مشکل آن ها حل خواهد شد و نمی‌گذاریم از نظر حقوق و دستمزد مشکل محدویتی داشته باشند. برخی از کارکنانی که در اختیار پیمان کاران هستند اگر مشکلاتی دارند به وزیرکار دستور می‌دهم پیگیری کند چرا که این ربطی به وزارت نفت ندارد. در اینجا اعلام می‌کنم هیچ مشکلی در تولید، انتقال و توزیع و صادرات نفت نداریم.

روحانی در پایان گفت: ما همچنان در یکماه پایانی دولت طرح‌های بسیار مهمی را افتتاح خواهیم کرد که طرح‌های بسیار استراتژیک است؛ بزرگترین بیمارستان در همین هفته آینده افتتاح خواهد شد، همچنین در بخش‌های دیگر که مردم مطلع خواهند شد. امیدوارم بتوانیم در روزهای پایانی همچنان مثل روز اول خادم خوبی برای حل معضلات مردم باشیم.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر