کد خبر: 111234
A

نماینده مردم آبادان در مجلس: چرا احداث سدهای خوزستان از بالا دست شروع شده است؟/ رییس جمهور منتخب روند تصویب لایحه آب کشور را متوقف کند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیس جمهور منتخب تقاضا دارم در تصویب لایحه آب کشور ورود پیدا کرده و این فرایند را متوقف و در قالب کار گروه متخصصان و ذینفعان به پایش تمام قوانین و مقررات در حوزه آب کشاورزی و آب اقدام کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس: چرا احداث سدهای خوزستان از بالا دست شروع شده است؟/ رییس جمهور منتخب روند تصویب لایحه  آب کشور را متوقف کند

به گزارش دیده بان ایران؛ جلیل مختار در نشست علنی امروز(چهار شنبه 9 تیرماه) در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با  سلام و درود به مردم آبادان گفت:  آبادان رودخانه آواز بلند مقاومت و پایداری است و آبادان سرزمین صبوری است که روزی سنگفرش خیابان‌هایش به سرخی خون سرقامتان میهن رنگین شده است؛ آبادان درواز عبور سفیران عابدی است که با قطرات خون خود وضو عشق ساخته‌اند، آبادان سرزمینی به وسعت آسمان تجلی کربلایی آبادان تجلی کربلای ایران و معبر آسمانی مردان خدا است، سرزمینی که فرزندانش رودخانه مقدس ایمان روح شسته اند و در وادی عشق در سخت ترین روزها آتش و خون امام عزیزمان و ولایت را تنها نگذاشتند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بله مردان سرزمین من، بزرگترین مقاومت تاریخ را خلق کرده اند و به مبارزان دنیا آموختن که در مقابل ظلم و تجاوز دنیا  اینچنین باید ایستاده اند. اما امروز آبادان به چالش آب شرب کشاورزی گرفتار است که تا کنون هیچ دولتی قادر به حل کامل این معضل نبوده است.

وی ادامه داد  پروژه غیر کارشناسی فاز دوم غدیر با هزینه ای بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷اجرا گردید، که متاسفانه به دلیل عدم احداث یا عدم تکمیل دو ایستگاه تنظیم فشار دبی در سه راهی حسینه و قیصریه بنا به ادعا رئیس آب و برق خوزستان به خاطر جنس GRP لوله آب غدیر قادر به افزایش آب رسانی بیشتر نمی باشد و تنها فقط ۴۵ درصد هزار مترمکعب آب شرب به شهرستان آبادان از فاز دوم غدیر اختصاص داده شد که این  میزان از تخصیص آب ناکافی است.

وی تصریح کرد:  وزیر محترم نیرو به راستی چه کسی پاسخگویی این همه بی تدبیری است و حیف و میل شدن بیت المال خواهد بود، چرا احداث سدهای خوزستان از بالا دست شروع شده است،این امر باعث ورود آب شیرین به دریا شده و با کاهش دبی آب و پیش روی آب شور به بهمنشیر شده که شوری آب را به مرز ۱۵ هزار پی سی رسانده ودر نهایت منجر به از بین رفتن نخل‌های کشاورزی و آب شیرین شده است.

مختار تصریح کرد: همیشه هر پروژه ای نقش پدافند غیر عامل داشته باشد، پس چرا این سدها در زمان خشکسالی تخصیص آب کافی برای آب شرب و کشاورزی ندارند و در زمان سیل قادر به مهار سیلاب نیستند.

نماینده مردم درمجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور منتخب با توجه به معضلاتی آب شرب و کشاورزی در خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر چه اصراری وجود دارد آب برای انتقال از سر شاخه‌ها کارون و کرخه، جناب آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب نظر به شکایت متعدد به انتقال آب از مقامات وزارت نیرو چرا طرح شکایت‌ها نامشخص و ناموثر بوده است. از معاونت محترم حقیقی دادستانی کشور تقاضا دارم پرونده توقف  شکایت انتقال آب بهشت آباد را مجدد مورد رسیدگی قرار دهد. از رئیس جمهور منتخب تقاضا دارم در تصویب لایحه  آب کشور ورود پیدا کرده و این فرآیند را متوقف و در قالب کار گروه متخصصان و ذینفعان به پایش تمام قوانین و مقررات در حوزه آب کشاورزی و آب اقدام کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: همکاران عزیز همیشه عدم شمولیت دو رودخانه بزرگ کرخه و کارون از سیاست‌های انتقال آب که مهمترین دیدگاه تخصصی سازمان محیط زیست کشور بوده است، ضروری است در لایحه قانون آب کشور، وضعیت بحرانی آب کشور،  به ویژه کرخه و کارون به دولت جدید گزارش شود.  از رئیس جمهور منتخب تقاضا دارم در هنگام معرفی کابینه دولت جدید افرادی را به مجلس پیشنهاد کنند که به صورت عملی به سیاست‌های کلان محیط زیست مقام معظم رهبری التزام داشته باشد و در اجرایی آن متعهد باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  جناب آقای دکتر قالیباف رییس محترم مجلس شورای اسلامی چرا پیشنهاد سرکار خانم رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست در خصوص حذف ردیف‌های مجوز انتقال آب در بودجه ۱۴۰۰ بنا به دلایل مبهمی مطرح نشد و ردیف‌های فاقد مجوز انتقال آب به صورت غیر قانونی در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد، این امر باعث سلب اعتماد مردم دو استان خوزستان و چهار محال بختیاری از جنابعالی و هیات رئیسه و کمیسیون گردیده است.

مختار ادامه داد: رئیس جمهور منتخب جناب آقای رئیسی  در سال جاری لابی گری سنگینی در جهت صدور مجوز انتقال آب از سد بهشت آباد به آب سالاران که قبلا محیط زیست مجوز آن را لغو کرده بود  که با توجیه غیر فنی و تظلم گرایی به کمبود آب متاسفانه تخلیه ۲۵۰ میلیون مترمکعب تخلیه آب از سد زاینده رود به هدف بحران سازی کمبود آب شرب با هدف بحران سازی آب  شرب در دولت جدید  اقدام شده است ضروری است به شکایت صورت گرفته در این خصوص در دادگاه اصفهان رسیدگی شود .

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: وزیر محترم  نیرو و اطلاعات علت عزل مدیران قانونی و حائز شرایط در انتصاب معاونت محترم امور تبلیغ و تنظیم گریی شرکت منابع ایران و براساس اجرای کدام تشریفات قانونی انجام پذیرفته است.رییس جمهور منتخب کشور و وزیر محترم  اطلاعات یکی از مهمترین اقدامات عجولانه وزارت نیرو تغییرات در چارت وزارت مربوطه است که بدون تعیین و تکلیف آب کشور متاسفانه ساختارهای وزارت نیرو را حذف و اختیارات قانونی را به معاونت امور تبلیغ  و تنظیم گری داده شود ./ خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر