کد خبر: 11156
A

بهت و شوک در غروب جماران

دیگر بین ما نیست، او که در بزنگاه‌های تاریخ در کنار مردم بود، او که در سوگش غروب جماران هم تمام ناشدنی بود و هرچه در آن بود، بغض بود و بهت و افسوس.

بهت و شوک در غروب جماران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد در گزارش خود نوشت: در جماران و در چشم‌های همه، از مردم عادی گرفته تا مسوولان و شخصیت‌ها چیزی جز بهت و بغض دیده نمی‌شد. یار دیرین امام به امام پیوست. 37 سال پس از آنکه امام، پس از ترور ناموفق آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خطاب به بدخواهان گفت «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است»دیگر این نهضت، هاشمی ندارد. مرگ آرام و خاموش آیت‌الله آنقدر سریع و غیرمنتظره بود که هیچکس حتی لباس سیاه هم بر تن نداشت. حالا هاشمی پس از سال‌ها مبارزه، شکنجه و تخریب در جماران آرام گرفته است. سال‌های سخت دیشب در یک غروب زمستانی برای آیت‌اللهی که خیلی‌ها آن را پشتوانه نظام می‌دانستند تمام شد.

**بهت و شوک در غروب جماران
غروب شب گذشته با یک خبر تایید نشده در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی آغاز شد. خبری که هیچ کس در دقایق ابتدایی انتشار آن تمایلی به باورکردنش نداشت اما تنها چند دقیقه بعد خبر بستری شدن آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در یکی از بیمارستان‌های تهران با یک خبر تکمیلی همراه شد، خبری که حکایت از وخامت حال آیت‌الله داشت. چند دقیقه بعد هم خبری که هیچکس تصورش را هم نمی‌کرد بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.در کمتر از نیم ساعت خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی یار دیرین امام تایید شد، خیابان‌های منتهی به بیمارستان شهدای تجریش مملو از جمعیت مردم نگرانی بود که مرگ ناگهانی آیت‌الله را باور نداشتند.

با انتقال پیکر مطهر آیت‌الله هاشمی به حسینیه جماران جمعیت مردم، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی خیابان‌ها را به سمت حسینیه جماران ترک کردند.پیکر آیت‌الله در حسینیه جماران قرار گرفت و با وجود آنکه هنوز ساعتی از انتشار خبر درگذشت آن مرحوم نگذشته بود اما جمعیت مردم و چهره‌های سیاسی خیابان‌های منتهی به حسینیه جماران را مسدود کرده بود. در حسینیه جماران لحظاتی پس از انتقال پیکر آیت‌الله، سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمود واعظی وزیر ارتباطات، رضا صالحی امیری وزیر ارشاد و مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور برای عرض تسلیت در این حسینیه حضور پیدا کردند.

بیش از هر چیز دیگری شوک و بهت خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود که به چشم می‌آمد.فرزندان آیت‌الله خود را به بیمارستان رسانده بودند که با خبر درگذشت او مواجه شدند. هر چند که فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، فرزند آیت‌الله در میان گریه‌ها و سوگواری‌هایش این جمله را تکرار می‌کرد که آرزوی پدرش چنین مرگی بوده است، کمی بعدتر رئیس سازمان صدا و سیما با چشمانی اشک‌بار وارد حسینیه جماران شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز با حضور در حسینیه جماران تأسف و اندوه خود را از این واقعه جانگداز اعلام کرد.

**پایان سال‌های سخت آیت‌الله
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در شرایطی چشم از جهان فرو بست که 82 سال داشت، مرد 82 ساله‌ای که با وجود شکنجه‌ها و آزارهای فراوان در طول مبارزه با رژیم پهلوی همچون یک یار دیرین و مبارز واقعی ایستاده بود. با این همه دهه انتهایی حیات آیت‌الله با روزهای سختی مواجه بود، روزهای سختی که شاید اوج آنها در دوران هشت ساله دولت سابق بوده باشد. دوران هشت ساله‌ای که زمانی که برای پایان دادن به آن از طریق کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرد با سد شورای نگهبان مواجه شد.دو ماه پیش بود که در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تاکید کرده بود که از مشئی که داشته دلسرد نشده و بر مواضع پیشینش ایستاده است. 

دیشب فرزندان آیت‌الله چشمان اشکبار مسوولان و مردمی را مشاهده می‌کردند که در سوگ یار دیرین امام فریاد «خمینی صاحب ‌عزاست امشب» سر می‌دادند.پس از فرزندان آیت‌الله شاید غمگین‌ترین فرد در حسینیه جماران سیدحسن خمینی بود. یادگار امام که دلش بعد از پدر و پدربزرگ فوت شده به یار دیرین آن دو مرحوم خوش بود. سیدحسن خمینی در شرایطی خبر درگذشت آیت‌الله را شنید که در قم به سر می‌برد اما با چشمانی اشک‌بار وارد حسینیه جماران شد و با پیکر این یار دیرین انقلاب وداع کرد.روز سه‌شنبه پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در شرایطی تشییع خواهد شد که بسیاری هنوز در شوک خبر درگذشت او به سر می‌برند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر