کد خبر: 111622
A

محمد مهاجری: «دولت فراجناحی» معنی ندارد

محمد مهاجری گفت: ممکن است انگیزه اصلاح‌طلبان در بیان انتقادهایی که از قضا اصولگرایان هم مطرح می‌کنند متفاوت باشد اما می‌بینیم که نتیجه‌اش یکسان می‌شود؛ بنابراین صرف تشابه در انتقادها به معنای همدلی همه منتقدان از جناح‌های مختلف سیاسی نیست.

محمد مهاجری: «دولت فراجناحی» معنی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ این روزها از بخش‌هایی از هر جناح سیاسی انتقادهایی مشابه شنیده می‌شود؛ برای مثال می‌بینیم که هم اصلاح‌طلبان و هم بخش‌هایی از اصولگرایان نسبت به محدودشدن حق انتخاب مردم انتقاد می‌کنند که بروز و ظهور آن مشخصا در انتقادهایی که به شورای نگهبان می‌شود، قابل مشاهده است. حالا با این وصف یعنی انتقادهای مشترک از هر یک از جناح‌ها این پرسش مطرح است که آیا منتقدان با تکیه بر وجوه اشتراکشان می‌توانند به نقطه‌ای واحد برسند؟

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «حضرت علی(ع) می‌فرمایند که باید ببینیم فرد چه چیزی می‌گوید و نگاه نکنیم که چه کسی می‌گوید. این سخت به این معناست که حرف حق باید گفته و شنیده شود؛ حالا این حرف را ممکن است یک اصولگرا بزند یا یک اصلاح‌طلب. من شخصا در انتقادهایی که به برخی تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ کرده‌ام، هیچگاه نخواسته‌ام که با آن انتقاد به نیروهای اصلاح‌طلب نزدیک شوم. برای مثال ظلمی را دیده‌ام و آن را گفته‌ام و ممکن است همزمان یک اصلاح‌طلب هم به آن ظلم رخ‌داده انتقاد کرده باشد».

او ادامه داد: «حتی ممکن است انگیزه اصلاح‌طلبان در بیان انتقادهایی که از قضا اصولگرایان هم مطرح می‌کنند متفاوت باشد اما می‌بینیم که نتیجه‌اش یکسان می‌شود؛ بنابراین صرف تشابه در انتقادها به معنای همدلی همه منتقدان از جناح‌های مختلف سیاسی نیست».

این فعال سیاسی درباره اینکه انتقادهای مشترک جناح‌های مختلف هم‌سویی اصلاح‌طلبان با یک نیروی غیراصلاح‌طلب به نام حسن روحانی را رقم زد، بیان کرد: «جناح‌های سیاسی در ائتلاف بر وجوه مشترک خود تأکید می‌کنند نه بر اختلافاتشان؛ یعنی آنچه آنها را دور یک میز جمع می‌شود اشتراکات و نه اختلافات است و صرفا برای یک هدف واحد و آن غلبه بر رقیب مشترک؛ وگرنه اختلافات بر جای خود باقی می‌ماند».

او در پاسخ یه این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که منقتدان از هر طیف و جناح به یک وحدت نظری و حتی عملی برسند، اظهار کرد: «من نشانه‌ای از به وجود آمدن یک جریان جدید که بر اساس انتقادهای مشترک شکل بگیرند، نمی‌بینم زیرا احزاب و جناح‌ها آنقدر ورشکسته هستند که توان و عزم احیای خود را هم ندارند، چه رسد به یک جریان جدید».

او همچنین درباره تماس‌های دفتر سید ابراهیم رئیسی با فعالان سیاسی تصریح کرد: «از دفتر آقای رئیسی با من هم تماس گرفته شد و گفته می‌شود که با نیروهای مختلف از هر جناح تماس حاصل شده است. من این تماس‌ها را نشانه مثبتی بر وحدت می‌دانم و حتی اگر نظرات شخص من هم اجرایی نشود، باز هم در حسن نیت آقای رئیسی تردید نمی‌کنم اما اگر ببینیم که مجموع این نظرات هیچ تأثیری در اداره کشور ندارد، آن وقت می‌شود گفت که استفاده از نظرات مجموع نیروهای سیاسی صرفا یک شعار بوده است اما تا این زمان چنین مسئله‌ای مشاهده نشده است».

مهاجری در پایان درخصوص اینکه سید ابراهیم می‌گوید، می‌خواهد فراجناحی عمل کند، گفت: «من اصلا به تعریفی از واژه فراجناحی در مناسبات سیاسی امروز ایران ندارم و اصلا شخصیتی هم نمی‌شناسم که فراجناحی باشد. به هر حال همه افراد گرایش‌های سیاسی خاص خود را دارند. این ادعای آقای رئیسی که دولتم فراجناحی خواهد بود، صرفا شاید در انتخاب مدیران و وزرا معنا داشته باشد و مثلا دولت آقای رئیسی به سمت انتخاب بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص و نه بر اساس گرایش‌های سیاسی برود که این موضوع هم به معنای فراجناحی‌بودن دولت نیست و حتما گرایش سیاسی آقای رئیسی در دولتش وجود خواهد داشت».

 

 
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر