کد خبر: 111698
A

داریوش قنبری: طبقه متوسط در حال نابودی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مهم‌ترین اولویت دولت آقای رئیسی باید سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور باشد. دولت آقای رئیسی باید به زیرساخت‌هایی که در دوران آقای روحانی به دلیل شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار نگرفت، بپردازد. بازسازی اقتصادی کشور باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم باشد.

داریوش قنبری: طبقه متوسط در حال نابودی است

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که کمتر از یک ماه دیگر دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران به ریاست سیدابراهیم رئیسی کار خود را آغاز می‌کند، این سوال که دولت او چه حوزه‌ای را باید به عنوان آغاز فعالیت خود قرار دهد، ذهن فعالان سیاسی کشور را به خود معطوف کرده است. از یک طرف بحث معیشت و مسائل اقتصادی، امروز به بزرگ‌ترین معضل جامعه ایران تبدیل شده و اقتصاد ایران اوضاع مناسبی ندارد. از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی دولت جدید ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز و از همه مهم‌تر فضای سیاسی کشور نیز این روزها دستخوش تحولات بسیاری است و دولت سیزدهم باید فکری برای هر یک از آنها داشته باشد.

 

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت های دولت ابراهیم رئیسی چه باید باشد، گفت: مهم‌ترین اولویت دولت آقای رئیسی باید سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور باشد. دولت آقای رئیسی باید به زیرساخت‌هایی که در دوران آقای روحانی به دلیل شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار نگرفت، بپردازد. بازسازی اقتصادی کشور باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم باشد.

 

 

قنبری در ادامه گفت: دولت روحانی چند سالی است که در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد و در این چندسال فرصت سرمایه‌گذاری‌های مولد از دولت گرفته شد. اکنون و در دولت جدید بایستی به شکل مناسبی به این مساله توجه شود. همین مساله قطعی برق که این روزها به طور مکرر شاهد آن هستیم، بی‌ارتباط با مساله تحریم‌ها نیست. اگر وضعیت کشور به همین شکل ادامه پیدا کند، قطعا مسائل دیگری نیز پیش خواهد آمد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویکردهای دولت سیزدهم به بحث سیاست خارجی و برجام گفت: بایستی حل مشکلات اقتصادی کشور در دستور کار دولت رئیسی قرار گیرد و این مهم میسر نیست مگر با سروسامان دادن به سیاست خارجی و برجام. جدای از اینها باید یک بازنگری اساسی در خصوص سیاست خارجی کشور صورت گیرد و متناسب با منافع ملی، باید سیاست خارجی باز طراحی شود. من در خصوص مذاکرات وین خوشبین هستم و فکر می‌کنم به‌زودی به نتیجه برسیم البته اگر مانع جدیدی بر سر راه قرار نگیرد.

 

قنبری با تاکید بر این‌که طبقه متوسط جامعه در حال حذف شدن است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که طبقه متوسط به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، در حال نابودی است. امروزه اثری از طبقه متوسط در جامعه دیده نمی‌شود. متاسفانه طبقه متوسط به طبقه پایین جامعه نزول پیدا کرده است. دولت سیزدهم باید به طبقات متوسط و حقوق بگیران و کارمندان توجه ویژه داشته باشد تا حداقل به سطح یک زندگی معمولی نزدیک شوند. به هر حال شرایط بسیار دشواری در انتظار دولت آقای رئیسی است.

 

وی در ادامه گفت: بازسازی اقتصاد کشور کاری بسیار دشوار است و اگر شرایط کنونی کشور را به شرایط بعد از جنگ هشت ساله با عراق تشبیه کنیم، به بی‌راهه نرفته‌ایم. به هر حال روشن است که خسارات و خرابی‌های یک جنگ نظامی را نداریم اما خسارات و خرابی‌های یک جنگ تمام عیار اقتصادی را شاهد هستیم. در این زمینه باید مبحث اشتغال جوانان مورد بررسی جدی قرار گیرد.

 

قنبری در پایان افزود: برخی از شعارهای اقتصادی که در طی روزهای انتخابات مطرح شدند، اکنون وقت عمل کردن به این شعارهاست. رئیس‌جمهور منتخب باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در صدد حل مشکلات کنونی کشور برآید. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی حل نشوند، راه برای به وجود آمدن بحران‌های سیاسی و اجتماعی باز می‌شود و امنیت جامعه مورد تهدید قرار می‌گیرد.

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر