کد خبر: 111711
A

عضو مجلس خبرگان رهبری: همین که فردی در گرما و کرونا رفته پای صندوق، رای باطله انداخته یعنی «اصل نظام» را قبول دارد

مجتهدشبستری گفت: آقایانی که می‌گویند آرای باطله به معنای قبول نداشتن نظام است باید به این سوال پاسخ دهند که چه تفاوتی میان کسی که رأی باطله می‌دهد با کسی که اساساً رأی نمی‌دهد و پای صندوق رأی حضور نمی‌یابد وجود دارد؟ حتماً باید میان این دو تفاوتی وجود داشته باشد و این تفاوت همان است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری: همین که فردی در گرما و کرونا رفته پای صندوق، رای باطله انداخته یعنی «اصل نظام» را قبول دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحلیل رهبری از آرا باطله در انتخابات، گفت: تلقی بعضی این است که آرا باطله به معنای قبول نداشتن نظام از سوی رأی دهندگان است و معتقدند شاید برای اینکه امتیازی به کسانی که شناسنامه شأن مُهر خورده، داده شود در انتخابات شرکت کردند و الّا اینها نظام، برنامه‌های نظام و سازوکار انقلاب را اصلاً قبول ندارند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اصلاً این برداشت درست نیست زیرا تا به حال با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب که نزدیک به ۴۰ انتخابات هم داشتیم هیچگاه امتیازات ظاهری برای کسانی که شناسنامه آنها مُهر خورده قائل نشدند؛ چه آن زمان که کوپن بود و چه حالا که یارانه هست و تفاوتی میان کسانی که شناسنامه شأن ممهور به مهر انتخابات شده و کسانی که شناسنامه شأن مهر نداشته قائل نشدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنابراین این تلقی نمی‌تواند درست باشد بلکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، کسانی که پای صندوق می آیند و رأی باطله می‌دهند یعنی نتوانستند از میان کاندیداها به نظر و فردی برسند و یا فرد مورد نظرشان میان نامزدها حضور ندارد یا تأیید صلاحیت نشده است و به هر جهت نتوانستند به نتیجه برسند و نوعاً این چنین بوده است در غیر این صورت چرا باید زحمت معطل ماندن و در صف ایستادن را متحمل می‌شدند؟

مجتهد شبستری خاطرنشان کرد: همین مقدار که کسی از منزل خود بیرون می‌آید و کرونا و گرما و معطل بودن را تحمل می‌کند و رأی خود را به صندوق می‌اندازد یعنی اصل نظام و سازوکار نظام برای انتخابات را پذیرفته و قبول دارد. اگر این چنین نبود چه تفاوتی میان کسی که رأی می‌دهد با کسی که رأی نمی‌دهد وجود داشت؟

وی بیان کرد: آقایانی که می‌گویند آرای باطله به معنای قبول نداشتن نظام است باید به این سوال پاسخ دهند که چه تفاوتی میان کسی که رأی باطله می‌دهد با کسی که اساساً رأی نمی‌دهد و پای صندوق رأی حضور نمی‌یابد وجود دارد؟ حتماً باید میان این دو تفاوتی وجود داشته باشد و این تفاوت همان است که رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دولت سیزدهم باید به منظور کاهش آرا باطله و مشارکت بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، این موضوع را ریشه یابی کند. قسمتی از کاهش مشارکت در انتخاباتی که گذشت مربوط به ویروس کرونا بود. عامل مهم دیگر هم مشکلات اقتصادی بود و وقتی مردم دیدند در چند سال اخیر مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتر شده است و این را تفکیک نکردند که عامل و علت آن نظام نیست بلکه علت عمدتاً، مسئولین و بی تدبیری و ناتوانی مسئولین است که این مشکلات را ایجاد کرده است.

مجتهد شبستری عنوان کرد: بنابراین در انتخابات‌ باید به کسانی رأی داد که به دنبال تغییر وضعیت موجود هستند نه اینکه رأی ندهیم. رأی ندادن مشکل را حل نمی‌کند بلکه باید به کسانی رأی داد که به دنبال تغییر هستند.

وی در پایان گفت: به عقیده من اگر دولت جدید حقیقتاً به آنچه می‌گوید عمل کند و مردم تغییر را در سمت و سوی مسئولین و جهت گیری‌ها حس کنند و در امور زندگی مردم گشایشی حاصل شود، قطعاً مشارکت مردم در انتخابات آینده بهبود خواهد یافت و بهتر خواهد شد.

منبع: مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر