کد خبر: 111914
A

کیهان موضع حمایتی خود از طالبان را پس گرفت/ آنها موضع شان تغییر نکرده و همین الان هم دارند آدم می کشند

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری که چندروز قبل ادعا کرده بود طالبان تغییرات اساسی نسبت به گذشته کرده و دست از شیعه کشی برداشته، در سرمقاله امروز خود موضعی متفاوت اتخاذ کرد.

کیهان موضع حمایتی خود از طالبان را پس گرفت/ آنها موضع شان تغییر نکرده و همین الان هم دارند آدم می کشند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه کیهان که چندروز قبل ادعا کرده بود طالبان تغییرات اساسی نسبت به گذشته کرده و دست از شیعه کشی برداشته، در سرمقاله امروز خود موضعی متفاوت اتخاذ کرد.

این روزنامه نوشت:آنچه الان از سوی گروه طالبان دنبال می‌شود سیطره مطلق برافغانستان و کنار زدن عملی سهم و حق بقیه اقوام و طوایف است و این یعنی سیطره یک اقلیت 30 درصدی برکل افغانستان. این در حالی است که تاجیک‌ها با داشتن حدود 13 میلیون نفر جمعیت، اقلیتی بزرگ‌تر را شکل می‌دهند. در اینجا دو نکته وجود دارد یک نکته این است که میان بیان و قول طالبان، از یک سو باسابقه و از سوی دیگر با عمل فاصله اساسی وجود دارد.
«طالبان امروز» اصرار دارد ما قبول کنیم با طالبان گذشته و حکومت مطلوب فعلی آنان با حکومت امارات گذشته، تفاوت بنیادی دارد. ولی روشی که طالبان برای سیطره بر افغانستان در پیش گرفته است، وادارکردن بقیه طوایف و مذاهب به تمکین در برابر سیطره مطلق خود است و این در واقع نوعی جدید از «تمامیت‌خواهی» این گروه می‌باشد که اگر بر افغانستان مسلط گردد، قطعاً برای ساکت کردن دیگران دست به سلاح می‌برد و به قول و قرارهای فعلی خود پشت می‌کند.
طالبان الان برشکل‌گیری امارت اسلامی تأکید دارد و از آن کوتاه نمی‌آید و حال آنکه حدود 70درصد از مردم و اکثریت قاطع اقوام، مخالف این ایده هستند.طالبان «قانون اساسی» که به تصویب اکثریت مردم رسیده را رد کرده و حتی به اصلاح آن بسنده نمی‌کند. طالبان دقیقاً به دلیل اینکه نمی‌تواند بیش از 30 درصد مردم را نمایندگی ‌کند، با برگزاری انتخابات پارلمانی یا ریاست‌جمهوری موافق نیست و به یک «لویه جرگه» می‌اندیشد که اعضای آن بر مبنای اکثریت پشتون و اقلیت دیگران منصوب شده باشند و این به معنای آن است که تا سال‌های بعد هم مردم حق و سهم واقعی در تشکیلات دولتی نخواهند داشت.
طالبان با حمله به مناطق شمالی درحال جنگ با اقوام تاجیک، هزاره، ازبک و...می‌باشد و هر روز تعدادی از طرفین در این جنگ کشته می‌شوند این به معنای وقوع دوباره یک جنگ قومی در افغانستان است طالبان، اصرار دارد بگوید ما با مسالمت شهرهای شمالی را تسخیر کرده و بنای جنگ نداریم ولی این واقعیت ندارد و صدها کشته و هزاران آواره مناطق شمالی، بطلان این ادعا را آشکار می‌کند. طالبان اصرار دارد بگوید ما با شیعیان کار نداریم و مرزهای جمهوری اسلامی ایران را هم محترم می‌شماریم ولی روش طالبان که توسل به زور برای سیطره بر افغانستان است، آینده شیعیان و مرزهای کشور ما را با ابهام مواجه کرده است.البته شیعیان قادر به دفاع جدی ازخود هستند وجمهوری اسلامی ایران اجازه کمترین تعرض به مرزهای خود را نمی‌دهد،اما سخن برسر این است که این همه با هزینه‌هایی از سوی شیعیان و جمهوری اسلامی مواجه خواهد بود و نمی‌تواند نگران‌کننده نباشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر