کد خبر: 111974
A

سلیمی: وزارت خارجه در ۸ سال گذشته «نیروی کارآزموده» کم تربیت کرده است

از برنامه های انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی این بود که دولت او در حوزه سیاست خارجی نگاه جدیدی دنبال خواهد کرد تا منافع بیشتری در حوزه تعامل با جهان برای ایران حاصل شود.

سلیمی: وزارت خارجه در ۸ سال گذشته «نیروی کارآزموده» کم تربیت کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا سلیمی درباره نگاه دولت رئیسی به سیاست خارجی گفت: آقای روحانی در سیاست خارجی اشتباهات فاحشی داشت و دولت آینده باید از این اشتباهات درس بگیرد. مهمترین اشتباه آن بود که همه تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشت و تقریبا وزارت خارجه، وزارت برجام شد.

وی افزود: دولت آینده در حوزه سیاست خارجی این نگاه را دنبال خواهد کرد که دنیا وسیع تر از چند کشور خاص است و مراودات با همان کشورها نیز می تواند فراتر از برجام تعریف شود. اگر ما مراودات خارجی‌مان را در یک قوطی کبریتی به نام برجام محصور کنیم و دنیا را نبینیم، عیب بزرگی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دولت کنونی وقتی تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفتیم، سفارتخانه های ما در نقاط مختلف جهان هیچ گونه رایزنی برای گشایش های اقتصادی کشور انجام ندادند. این یک نقص عجیبی بود که کشور ما با شرایط ویژه در خیلی از کشورها رایزن اقتصادی نداشت. حال آنکه وزارت خارجه پشتوانه تجارت و اقتصاد کشور است. بخشی از رکود و رشد منفی اقتصادی در دولت آقای روحانی به دلیل همین نقص بود و این رویکرد باید تغییر کند.

وی افزود: دولت آقای روحانی در حوزه منطقه ای نیز موفق نبود. بیشترین فاصله بین ایران و کشورهای منطقه در دولت آقای روحانی به وجود آمد. در مقابل از جنبه های دفاعی و مقاوت وضعیت ما به واسطه عملکرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کاملا متفاوت بود.

این عضو فراکسیون اکثریت مجلس بیان کرد: در حوزه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه دولت آقای روحانی نتوانست از این ظرفیت استفاده کند حال آنکه پیش بینی می شود آقای رئیسی بتواند بهتر از این ظرفیت بهره گیرد. یعنی تعامل وزارت خارجه با مجلس برای استفاده از ظرفیت گروه های دوستی و سایر ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی بهبود خواهد یافت.

وی افزود: نیروهای کارآزموده در وزارت خارجه طی 8 سال گذشته کم تربیت شدند یعنی علاوه بر کم تحرکی در حوزه کاری، همت چندانی برای آموزش نیروی انسانی به خرج ندادند. بسیاری از کارهای مهم به نیروهای شرکتی سپرده شد که این کار با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.

سلیمی تأکید کرد: وزارت خارجه بازوی مقتدر دولت در مراودات بین المللی است امیدوارم در این حوزه وزارت خارجه بتواند نقش اصلی خودش را در دولت آقای رئیسی ایفا کند./ نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر