کد خبر: 112040
A

زهرا ساعی: ان‌شاالله که ترکیب هیئت دولتِ رئیسی فقط مردانه نباشد

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورمان زنان نخبه و شایسته کم نیستند که می‌توانند در کابینه دولت سیزدهم حضور داشته باشند.

زهرا ساعی: ان‌شاالله که ترکیب هیئت دولتِ رئیسی فقط مردانه نباشد

به گزارش دیده بان ایران؛ زهرا ساعی درخصوص حضور زنان در دولت سیزدهم آن هم باتوجه به این که بارها رئیس‌جمهور منتخب درخصوص لزوم حضور این قشر از جامعه در فعالیت‌های اجتماعی تاکید کرده است، گفت: امیدواریم آقای رئیسی در کابینه خود از ظرفیت زنان با توجه به اینکه خانم‌هایی بسیار توانمند در حوزه‌های مختلف داریم که دارای تخصصات و تجربیات خوبی هستند، استفاده کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته خانم‌هایی مطرح هستند و در لیست‌هایی که به عنوان کابینه آقای رئیسی مطرح می‌شود و همچنین گمانه‌زنی‌های که صورت می‌گیرد، اسم تعدادی از خانم‌ها را مشاهده می‌کنیم که باعث خوشحالی است.

وی ادامه داد: ان‌شاالله که ترکیب هیئت دولت فقط مردانه نباشد و در آن قسمت‌هایی که می‌شود خانم‌ها اداره کنند و این امکان برای ایشان فراهم است از خانم‌های شایسته استفاده کنند البته باید منتظر باشیم تا ببینیم چگونه مسائل پیش می‌رود.

ساعی در پرسش به سوالی مبنی بر این‌که حضور زنان در کابینه چقدر به رفع مشکلات فعلی کشور و همچنین پیگیری مطالبات زنان کمک می‌کند، اظهار داشت: نباید نگاه جنسیتی به مسائل داشته باشیم بلکه باید انسانی و واقعی نگریست؛ ما می‌گوییم هم زنان شایسته و هم مردان شایسته در کابینه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای اجرای امور و رفع مشکلات ابتدا باید نگاه کنیم و ببینیم سرمایه اجتماعی ما چیست، خاطرنشان کرد: خانم‌ها در حال حاضر در کشور تحصیلات بالایی دارند و اینگونه نیست که بگوییم از آقایان عقب‌تر هستند، این قشر از جامعه در رشته‌های مختلف تخصص دارند و دارای تحلیل دیدگاه هستند و می‌توانند تاثیرگذار باشند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید به انسان‌ها به این چشم نگاه کرد که آن‌ها یک سرمایه اجتماعی هستند، عنوان کرد: نباید به انسان‌ها صرفا نگاه جنسیتی داشت و بگوییم چون مرد هستند بر سرکارند و یا این که صرفاً به دلیل آن‌که جنسیت زنانه دارند و خانم هستند، انتخاب‌شان کنیم.

وی تاکید کرد: برای انتخاب افراد نباید نگاه جنسیتی داشته باشیم بلکه آنان را بر اساس شایسته‌سالاری، همت و انگیزه‌شان انتخاب کنیم، بنابراین با این نگاه باید از ظرفیت خانم‌ها استفاده شود.

ساعی یادآور شد: خانم‌ها در کشور قابلیت خوبی دارند، ما زنان نخبه کم نداریم که می‌توانند مسئولیت‌های  کلانی را در کشور برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی ما شاهد هستیم که خانم‌ها چه مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفتند و یا مثلاً خانم وحید دستجردی که زمانی وزیر بهداشت بودند توانمندی‌ و قابلیت‌های خودشان را نشان دادند و زن موفقی در زمان امر وزارت بودند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: در مجلس، مدیریت‌های کلان، در سازمان‌ها و معاونت ریاست‌جمهوری خانم‌هایی انتخاب شدند که کارهای بزرگی را انجام دادند. در دولت یازدهم و دوازدهم معاونت محیط زیست و حقوقی خانم بودند و به خوبی هم توانستند به قضایا رسیدگی کنند و پا به پای مردان حرکت کردند و برای‌شان هم امور فرقی نداشت و مسئولیت پذیرفتند، انجام وظیفه کردند و مشکلی هم پیش نیامد به همین دلیل است که می‌گوییم نگاه باید شایسته‌سالاری باشد.

 وی ادامه داد: باید برای جامعه زنان این انگیزه و هدف وجود داشته باشد که آنان باتوجه به توانایی و شایسته‌سالاری انتخاب می‌شوند و از سوی دیگر این دیدگاه و رویکرد وجود داشته باشد که خانم‌های نخبه  شایسته را از جامعه زنان نخبگان انتخاب کنند که این امر  بسیار می‌تواند موثر باشد؛ زیرا به این قشر از اجتماع دلگرمی می‌دهد که به آنها از طرف دولت جدید اعتماد و توجه شده است.

ساعی با بیان این که حضور زن‌ها در هیئت دولت قطعا این پیام را به جامعه زنان منتقل می‌کند که به آن‌ها توجه شده است، عنوان کرد: اگر زنان برای حضور در کابینه انتخاب شوند، هم می‌توانند وظیفه‌شان را انجام دهند و هم می‌توانند مطالبات زنان را در سازمان و نهادی که حضور دارند به خوبی پیگیری کنند که مطمئناً این‌گونه می‌توانند یک نگاه خاص و ویژه‌تری نسبت به مسائل و مشکلات زنان داشته باشند و به صورت تخصصی بررسی کنند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که روحانی بارها عنوان کرده که به وی اجازه داده نشده تا از زنان در کابینه‌اش به عنوان وزیر استفاده کند آیا رئیسی این قدرت را دارد که زنی به عنوان وزیر در کابینه خودش داشته باشد، گفت: نمی‌دانم بستگی به نظر افراد، نگاه و رویکردی که در این حوزه دارند، دارد و واقعا نمی‌شود پیش‌بینی کرد. باید صبر کنیم و ببینیم رویکرد آقای رئیسی در این زمینه چگونه است. آیا می‌خواهد از زنان استفاده کند و برایش  چنین کاری مقدور است یا خیر؟

ساعی با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب باید امکانات و ظرفیت‌های دولت خودش را بسنجند، اظهار داشت: رئیس‌جمهور منتخب از مطالبات جامعه زنان اطلاعات درستی دارد زیرا ایشان فردی بود که سال‌ها در این حوزه کار کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم نظر رئیسی چیست، امیدواریم که ایشان از زنان در لایه‌های مختلف مدیریتی به نحو احسن استفاده کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر