کد خبر: 112282
A

حسینعلی امیری: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی تمام و کمال اجرا می‌شد، برجام به نتیجه رسیده بود

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اصل تفکیک قوا و همچنین اصل ۶۰ قانون اساسی تصریح کرد: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی تمام کمال اجرا می‌شد و امور اجرایی کاملاً به رئیس‌جمهور و وزرا واگذار می‌شد برجام به نتیجه رسیده بود تحریم‌ها برداشته می‌شد و امروز شاهد این مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با برجام با آن مواجه هستیم، نبودیم.

حسینعلی امیری: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی تمام و کمال اجرا می‌شد، برجام به نتیجه رسیده بود

به گزارش دیده بان ایران؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره برجام و مذاکرات وین، گفت: اعمال قوه مجریه از طریق رئیس‌جمهور و وزرا و بر اساس اصل ۶۰ قانون اساسی شکل می‌گیرد. 

وی افزود: قاعدتاً چون موضوع برجام یک موضوع اجرایی است و جنس کار جنس اجرا است و قانون اساسی نیز صراحت دارد مبنی بر اینکه اعمال قوه مجریه از طریق رئیس‌جمهور و وزرا انجام می‌گیرد، ورود  بخش‌ها و نهادهای دیگر به موضوع برجام با توجه به جنس کار و بر اساس اصل شصتم قانون اساسی به نوعی و با تعبیر آقای رئیس‌جمهور محدودیت در اعمال اصل ۶۰ قانون اساسی را به دنبال داشت. 

معاون پارلمانی دولت افزود: موضوع برجام یک موضوع اجرایی بود و با توجه به جنس کار آن، چنانچه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نظری راجع به موضوع برجام داشتند، قاعدتاً باید از طرق دیگر و استفاده از ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی راجع به موضوع برجام پیگیری می‌کردند، بنابراین آنچه که امروز از صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور برآمد این بود که جنس کار موضوع برجام اجرایی است، لذا اگر اصل ۶۰ قانون اساسی تمام و کمال اجرا می‌شد و امور اجرایی کاملاً به رئیس‌جمهور و وزرا واگذار می‌شد برجام به نتیجه رسیده بود و تحریم‌ها برداشته می‌شد و امروز شاهد این مسائل و مشکلاتی که در ارتباط با برجام با آن مواجه هستیم، نبودیم. 

وی گفت: قانون اساسی کار را در کشور به سه بخش تقسیم کرده است، کار اجرایی به عهده قوه مجریه، کار تقنینی مربوط به نظام قانونگذاری، مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان است، یا از جنس قضایی است که به قوه قضاییه واگذار شده است. اصل ۶۰ قانون اساسی صراحت دارد که اموراتی که جنس اجرایی دارند باید توسط رئیس‌جمهور و وزرا انجام گیرد و اعمال قوه مجریه از طریق رئیس‌جمهور و وزرا است./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر