کد خبر: 112341
A

ساداتیان: امیدوارم آقای رئیسی، حداقل عراقچی را «حفظ» کند

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: «به هر حال این دوره ریاست‌جمهوری هم گذشت و آیندگان از تأثیرات مثبت ظریف سخن خواهند گفت. او به بخش زیادی از رسالتش عمل کرد و توانست موقعیت، چهره و حیثیت ایران را در عرصه بین‌المللی به مراتب ارتقا دهد و من امیدوارم آقای رئیسی در دولت جدید دستِ‌کم آقای عراقچی را مسئول مذاکرات وین قرار دهند و آقای ظریف را در این موضوع به عنوان مشاور خودش تعیین کند تا مذاکرات برجامی با راه و شیوه ظریف به سرانجام برسد».

ساداتیان: امیدوارم آقای رئیسی، حداقل عراقچی را «حفظ» کند

به گزارش دیده بان ایران؛ هشت سال وزارت خارجه محمدجواد ظریف هم به پایان رسید تا بعد از این تاریخ درباره عملکرد او قضاوت کند؛ اینکه او سردار دیپلماسی بود یا فردی که در برابر غربی‌ها از خود تساهل و تسامح نشان می‌داد؛ به هر روی ظریف هرچه بود در معرض تندترین حملات از سوی مخالفان دولت قرار گرفت؛ به نحوی که حتما هیچیک از وزرای خارجه در تاریخ بعد از انقلاب به این میزان با حملات و تندروی‌های نیروهایی خاص روبه‌رو نبوده‌اند.

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در تحلیل عملکرد هشت‌ساله ظریف به «نامه‌نیوز» گفت: «گزارش 262 صفحه‌ای آقای ظریف که اخیرا به مجلس ارائه شده، گویای تمام ناملایمتی‌هایی است که در تمام این هشت سال با او شد. واقعیت این است که آقای ظریف قدرتمند‌ترین و مجرب‌ترین وزیر امور خارجه تمام تاریخ سیاست‌ورزی ایران است؛ چه قبل و چه بعد از انقلاب. البته هیچکس مطلق نیست و آقای ظریف هم نقایصی در کارش داشت؛ از جمله آنکه به مسائل داخلی وزارت خارجه عنایت ویژه‌ای نداشت و حتما می‌توانست سفرای بهتری را منصوب کند یا وزارت خارجه به آنها آموزش‌های ویژه‌ای می‌داد. به هر حال این نقایص وجود داشت و علتش هم آن بود که آقای ظریف تمام توجه‌اش به موضوع به نتیجه‌رسیدن توافق هسته‌ای بود».

او ادامه داد: «ما در دوره آقای احمدی‌نژاد به جایی رسیدیم که با شش قطعنامه سازمان ملل متحد شدیدترین فشارهای اقتصادی بر ایران وارد می‌شد و بر اساس ماده 41 منشور ملل متحد همه کشورها باید در موضوعات اقتصادی با ایران همکاری نمی‌کردند. جلوتر که رفتیم کار به جایی رسید که آنقدر فضای ایران‌هراسی بالا رفت که بر اساس ماده 42 همه کشورها موظف شدند در اقدام نظامی علیه ایران مشارکت داشته باشند و ایران در سطح بین‌المللی مخل صلح و امنیت جهانی معرفی می‌شد. با انعقاد برجام تمام تحریم‌های شورای امنیت ملغی و سایه جنگ از سر ایران برداشته شد و حتی وقتی دونالد ترامپ، به عنوان رئیس‌جمهور جدیدالورود آمریکا، بدعهدی کرد و از برجام خارج شد، نتوانست مانند دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد یک اتحاد جهانی علیه ایران به وجود آورد و هرگونه قلدری و زورگویی‌اش به ضرر خودش تمام شد و دیدیم که دولت ترامپ هرچه بیشتر مواضع ضد ایرانی می‌گرفت، دولت آمریکا بیشتر منزوی می‌شد».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره نتایج برجام اظهار کرد: «در همان دوسالی که برجام منعقد شده بود و تا پیش از روی کار آمدن ترامپ هم دیدیم که هیئت‌های مختلف از کشورهای گوناگون به ایران می‌آمدند و می‌خواست سرمایه‌گذاری کنند و بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده ایران هم آزاد شد اما بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها هم در همان مسیری رفتند که آمریکا رفت و عملا کاری برای زنده‌نگاه‌داشتن برجام نکردندو در مجموع اگرچه نتیجه امروزی برجام مطلوب ما نیست اما حتما ترامپ و تندروهای آمریکا هم به نتیجه دلخواهشان نرسیدند».

او درباره حملاتی که در تمام این هشت‌سال از سوی برخی نیروهای داخلی به ظریف شد، اظهار کرد: «علیه آقای ظریف دشمنی‌هایی از سوی برخی نیروهای داخلی شد که واقعا تعجب‌آور بود زیرا برخی برای زدن ظریف حتی هم‌صدا با دشمنان خارجی ایران  شدند. واقعا توهین‌ها، حمله‌ها و حتی فحاشی‌های برخی عناصر انصاف نبود و عجیب‌تر آنکه بعد از خروج آمریکا از برجام نیروهای تندروی داخلی به جای آنکه طرف غربی را تقبیح کنند که چرا به عهد خود پایبند نبود، علیه ظریف و دولت آقای روحانی حمله می‌کردند».

ساداتیان در پایان گفت: «به هر حال این دوره ریاست‌جمهوری هم گذشت و آیندگان از تأثیرات مثبت ظریف سخن خواهند گفت. او به بخش زیادی از رسالتش عمل کرد و توانست موقعیت، چهره و حیثیت ایران را در عرصه بین‌المللی به مراتب ارتقا دهد و من امیدوارم آقای رئیسی در دولت جدید دستِ‌کم آقای عراقچی را مسئول مذاکرات وین قرار دهند و آقای ظریف را در این موضوع به عنوان مشاور خودش تعیین کند تا مذاکرات برجامی با راه و شیوه ظریف به سرانجام برسد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر