کد خبر: 112357
A

برجام به این زودی‌ها احیا نمی‌شود

استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که افغانستان دوره‌ای از جنگ داخلی، آشفتگی و درد و رنج را شاهد باشد.

برجام به این زودی‌ها احیا نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ راجش راجاگوپالان، استاد روابط بین‌الملل، مطالعات امنیت ملی و علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی‌نو است. وی  به بیان نظرات خود در مورد برجام و موضوع صلح در افغانستان پرداخت.

 

 افغانستان شاهد یک دوره جنگ داخلی، آشفتگی و درد و رنج است

 

 

راجش راجاگوپالان در ابتدا در مورد شرایط ایجاد شده در افغانستان در پی تصمیم بایدن برای خروج از این کشور گفت: شناخت شرایط دشوار است، زیرا تبلیغات زیادی به ویژه از طرف طالبان انجام می‌شود. اما به نظر می‌رسد که حداقل افغانستان شاهد یک دوره جنگ داخلی، آشفتگی و درد و رنج است. فقط می‌توان با وضعیت غیرنظامیانی که گرفتار آن شده‌اند، همدرد شد. مشخص نیست که طالبان یک پیروزی سریع بدست خواهند آورد یا خیر، گرچه نمی‌توان احتمال آن را نیز منتفی دانست. اما حتی در صورت پیروزی طالبان، جنگ داخلی ادامه خواهد یافت.

 

پیروزی طالبان، تروریسم را در منطقه افزایش خواهد داد

 

این استاد دانشگاه افزود: همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای مختلف منافع متفاوتی درمورد تنش در افغانستان دارند و این بر توسعه روابط بد در منطقه تأثیر می‌گذارد. در صورت پیروزی طالبان، این مسئله تروریسم را در منطقه افزایش خواهد داد و پیامدهای مهم آن را برای سیاست بین‌الملل به دنبال خواهد داشت.

 

خروج آمریکا از افغانستان اجتناب‌ناپذیر بود

 

وی در ادامه در مورد تصمیم بایدن برای ترک افغانستان گفت: ایالات متحده برای یک دهه مایل به ترک افغانستان بوده است. آنها واقعاً شانس پیروزی نمی‌دیدند، خصوصاً از آنجایی که پاکستان به طالبان کمک می‌کرد. این امر یعنی خروج از افغانستان اجتناب‌ناپذیر بود، حتی مذاکرات آمریکا بعید بود نتیجه را تغییر دهد.

 

پاکستان برعکس ایران هیچ علاقه‌ای به برقراری صلح در افغانستان ندارد

 

این استاد دانشگاه درمورد نقش ایران و پاکستان در ایجاد صلح در منطقه گفت: پاکستان امیدوار خواهد بود که طالبان قدرت را به دست گیرند. آنها هیچ علاقه‌ای به صلح ندارند، جز پیروزی طالبان. ایران علاقه‌ای به پیروزی طالبان ندارد، بنابراین مشخص نیست که این دو در کنار هم چگونه می‌توانند نقشی در حفظ صلح در افغانستان داشته باشند.

 

احیای توافق هسته‌ای بسیار دشوار شده است

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نشست وین اشاره کرد و گفت: من مطمئن نیستم که در این نشست موفقیت حاصل شود؛ زیرا در ۴ سال گذشته تغییرات زیادی انجام شده است. خواسته‌های آمریکا و وضعیت هسته‌ای ایران تغییر کرده است.

 

رسیدن به راه حل در این مرحله بسیار دشوار خواهد بود، اگرچه به نظر می‌رسد ایالات متحده متعهد به یافتن راه حل است.

 

من شک دارم که آیا همه تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر؛ زیرا بسیاری از آنها ارتباطی با موضوع هسته‌ای ندارند. بنابراین احیای توافق هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود و در چند سال گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است.

 

برجام به این زودی‌ها احیا نمی‌شود

اسرائیل کنترلی بر این توافق وین ندارد

 

وی هم چنین خاطرنشان کرد: اسرائیل کنترلی بر این توافق وین ندارد. آنها آخرین توافق را نیز نمی‌خواستند. اما اسرائیل آنچه را احساس می‌کند، در جهت منافع امنیتی خود انجام خواهد داد. اینکه آیا این مساله بر مذاکرات تأثیر می‌گذارد مشخص نیست.

 

طرفین راه طولانی را در پیش دارند و من مطمئن نیستم که آنها بتوانند به توافق برسند زیرا چیزهای زیادی تغییر کرده است.

 

اما مدتی طول خواهد کشید و برجام به این زودی احیا نمی‌شود، زیرا هر توافقی پیچیده خواهد بود.

 

تغییر دولت در ایران بر احیای برجام تاثیری ندارد

 

این استاد دانشگاه هم‌چنین در مورد تاثیر تغییر دولت در ایران بر احیای برجام گفت: من فکر نمی‌کنم تاثیری داشته باشد، مگر اینکه مواضع ایران در مورد توافق را تغییر دهد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر