کد خبر: 112793
A

جلالی زاده: اگر حاکمیت به این نتیجه برسد که حذف «اصلاحات» به ضررش است فضای کشور را باز می کند

فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت گفت: «اگر حاکمیت به این نتیجه برسد که حذف جریان اصلاحات به زیان حاکمیت است، فضای سیاسی کشور باز شده و زمینه احیای اصلاح‌طلبی ایجاد می‌شود».

جلالی زاده: اگر حاکمیت به این نتیجه برسد که حذف «اصلاحات» به ضررش است فضای کشور را باز می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات تمام شده و تمام حواس رسانه‌ها و جامعه به مشکلاتی است که انتظار می‌رود با روی کار آمدن دولت جدید حل و فصل بشود. گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه و شهرداری هم ادامه دارد. یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل توجه اما تغییر و تحولاتی است که در فضای سیاسی کشور ایجاد خواهد شد. خاصه آنکه این انتخابات با شکست اصلاح‌طلب و همسو شدن قوا توام شد. حال باید دید که جریان مغلوب قادر به بازسازی و احیای خود است یا خیر؟ همچنین باید دید که جریان سیاسی پیروز یک دست و منسجم می‌ماند یا قدرت و رقابت‌هایش موجب بروز اختلافاتی خواهد شد؟ تکلیف نیروهای سیاسی میانه‌رو در هر دو جریان نیز مشخص نیست و برخی احتمال می‌دهند که به سوی هم جذب شده و جریان سومی را ایجاد کنند.

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما معتقد است که چهار سال پیش رو دوره تردید و تردد است. او در توضیح این نظر خود به نامه نیوز می‌گوید: «به نظر من بعد از این انتخابات هم در جبهه اصولگرایی و هم در جریان اصلاح‌طلبی شکاف‌هایی ایجاد و گروه‌هایی جدا می‌شوند».

وی افزود: «کسانی که از رئیسی حمایت کردند و احتمالا به اهداف خود نرسند از جریان اصولگرایی خارج شده و به گروه‌های منتقد تبدیل می‌شوند و از درون اصلاح‌طلبان هم شاید افرادی فاصله بگیرند. درباره احزاب حرف نمی‌زنم اما افرادی که اهداف خود را در چارچوب رویکرد اصلاح‌طلبان قابل تحقق نبینند احتمالا جدا شده و به گروه‌های تحول خواه تبدیل می‌شوند. این افراد یا به سوی براندازی رفته و یا به گروه‌های بی‌تفاوت می‌پیوندند».

این نماینده پیشین مجلس درباره احتمال شکل‌گیری یک جریان میانه‌رو نیز گفت: «من احتمال می‌دهم که در صورت تداوم این رویه آقای رئیسی و باز کردن باب گفت‌و‌گو با گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا ، همچنین در صورت تلاش برای استفاده از نیروهای مختلف شاید گروه‌های میانه‌رویی هم تشکیل شود که حد وسط اصلاح‌طلبی و اصولگرایی باشد».

جلالی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان قادر خواهند بود خود را بازسازی و احیا کنند؟ گفت: «این موضوع بستگی به عوامل مختلفی دارد. مثلا به ارائه الگو، ایده و راهکارهای سازنده. به استفاده از افکار و اندیشه‌های صاحب‌نظران برای دلخوش کردن جامعه، همچنین به فضای سیاسی کشور. من احتمال می‌دهم باز هم گروه‌هایی که از رئیسی حمایت کرده بودند، به نوعی زده شده و به اصلاح‌طلبان برگردند».

وی تاکید کرد: «چهار سال آینده یک دوره نوسان، تردید و تردد خواهد بود. بالاخره افرادی احساس کردند کاری از اصلاح‌طلبان ساخته نیست و حامی رئیسی شدند. برخی از نام‌و‌نشان اصلاح‌طلبی استفاده کرده و رویکرد دیگری در پیش گرفتند. این گروه‌ها احتمالا به اهداف مالی خود نمی‌رسند و یا بی‌تفاوت شده و یا به جریان اصلاحات برمی‌گردند. همه این‌ها نیز بستگی به فضای سیاسی کشور دارد.»

این عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: «اگر حاکمیت به این نتیجه برسد که حذف جریان اصلاحات به زیان حاکمیت است، فضای سیاسی کشور باز شده و زمینه احیای اصلاح‌طلبی ایجاد می‌شود».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر