کد خبر: 112977
A

شجاعی: از پرونده‌‌هایی که کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضاییه ارسال می‌کند، تعداد کمی به سرانجام رسیده است/ بنا داریم ارتباط تنگاتنگ‌تری با اژه‌ای داشته باشیم

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ضمن اعلام پیگیری پرونده تحقیق و تفحض از وزارت نفت و اعتراضات کارگری، از تغییر و تحولات و سرعت بخشیدن به پیگیری‌ها در این کمیسیون خبر داد.

شجاعی: از پرونده‌‌هایی که کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضاییه ارسال می‌کند، تعداد کمی به سرانجام رسیده است/ بنا داریم ارتباط تنگاتنگ‌تری با اژه‌ای داشته باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن شجاعی علی آبادی نماینده مجلس یازدهم درباره تحقیق و تفحص از وزارت نفت و اعتراضات کارگران نفتی اظهار داشت: پرونده‌ای در این زمینه مطرح است و در حال حاضر در حال پیگیری آن هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده که اکنون بخواهم نتیجه پیگیری‌های انجام شده را بگویم. 

وی درباره برنامه‌های کمیسیون اصل ۹۰ نیز اظهار داشت: یک آسیب‌شناسی نسبت به فعالیت کمیسیون انجام دادیم. به جز برنامه‌ای که برای تحول ساختاری در کمیسیون اصل ۹۰ داریم، اگر رفع این آسیب‌ها را در دستور کار قرار دهیم، می‌توان نظارت کمیسیون اصل ۹۰ را به یک نظارت موثر‌تری تبدیل کرد. یکی از آن‌ها این است که ضمانت اجراهایی که کمیسیون اصل ۹۰ دارند، باید تبدیل به ضمانت اجرای موثر شود. 

نماینده ابهر و خرمدره با بیان اینکه کمیسیون اصل نود در ضمانت اجراها دو کارکرد دارد، گفت: یک کارکرد اصلاحی که گزارش تهیه می‌کند و توصیه‌نامه صادر می‌کند و همچنین کارکرد تعقیبی که می‌تواند گزارش‌ها را در جایی که به تخلف و جرایمی می‌رسد به مراجع رسیدگی‌کننده حقوقی و قضایی حواله دهد. ما در هر دو به شدت ضعف داشتیم. هم در توصیه‌نامه‌ها و هم در پیگیری عمل به این توصیه‌نامه‌ها که از سوی کمیسیون اصل ۹۰ داده می‌شود، می‌توان قوی‌تر عمل کرد. ضمن اینکه در بخش قضایی نیز می‌توان قوی‌تر عمل کرد. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کمتر پرونده‌ای بوده که از کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضاییه ارسال شود و به سرانجام رسیده باشد؛ ما بنا داریم که ارتباط تنگاتنگ‌تری را با قوه قضاییه و آقای اژه‌ای داشته باشیم تا گزارش‌هایی که از کمیسیون اصل نود به عنوان جرایم و تخلفات به قوه قضاییه می‌رود، رسیدگی شود. این امر باعث می‌شود که ضمانت اجراهای کمیسیون موثرتر واقع شود. 

شجاعی درباره طولانی شدن برخی از پرونده‌ها تا زمانی که دیگر کارکرد خود را از دست می‌دهند بیان داشت: اساساً یکی از کارکردهای کمیسیون اصل ۹۰ در مقایسه با مراجع قضایی این است که مراجع قضایی به دلیل این که در گیر و دار عمل به قانون و آیین دادرسی و رسیدگی همراه با تشریفات هستند ، اساساً روندی زمان‌بر دارند و ما در آنجا با مشکل اطاله دادرسی روبه‌رو هستیم. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مشکل اطاله دادرسی تا حدودی حل شده است اما همچنان مردم ما را رنج می‌دهد. 

وی تصریح کرد: از سویی اساساً فلسفه وجود یک نهادی مثل کمیسیون اصل ۹۰ ذیل پارلمان این است که رسیدگی سریع انجام شود؛ چراکه در اینجا سرعت موضوعیت دارد. اگر کمیسیون به موضوعات سریع رسیدگی نکند، اساساً فلسفه خودش را از دست می‌دهد؛ بنابراین برنامه جدی در مورد رسیدگی به پرونده‌ها داریم و امیدواریم این سرعت را محقق کنیم. ما روی پیدا کردن ایراد کار، کار کرده‌ایم و باید آن‌ها را سرعت ببخشیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر