کد خبر: 112991
A

علیرضا زاکانی؛ گزینه ای برای شهرداری تهران با پرونده های متعدد قضایی

علیرضا زاکانی یکی از 7گزینه نهایی شهرداری تهران است اگرچه نه خبری از سبقه مدیریت شهری و تخصص در امور شهر در رزومه او دیده نمی وشد اما جمعی از منتخبان شورای شهر مشتاق هستند که او را برای نشستن بر کرسی 22 امین شهرداری تهران همراهی کنند.

علیرضا زاکانی؛ گزینه ای برای شهرداری تهران با پرونده های متعدد قضایی

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی یکی از 7گزینه نهایی شهرداری تهران است اگرچه نه خبری از سبقه مدیریت  شهری و تخصص در امور شهر در رزومه او دیده نمی وشد اما جمعی از منتخبان شورای شهر مشتاق هستند که او را برای نشستن بر کرسی 22 امین شهرداری تهران همراهی کنند.

رزومه زاکانی و بازخوانی آن پر فرازو فرود است اما آنچه  او را از سایر گزینه ها جدا می کند رفت و آمدهای مکررش به دادگاه است. اگرچه تعداد شکایت از علیرضا زاکانی زیاد است اما او با بازینی های انجام شده تاکنون از شکایات متعدد تبرئه شده است.

 علیرضا زاکانی (زادهٔ ۱۲ اسفند ۱۳۴۴) سیاستمدار اصولگرا، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

 او نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌است. او فعالیت مطبوعاتی نیز دارد و علاوه بر دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، صاحب وب سایت خبری جهان نیوز و هفته نامه پنجره است.

 

عدم‌احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶

علیرضا زاکانی در ۲ دوره پیاپی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ با حضور در ستاد انتخاباتی وزارت کشور در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات نام‌نویسی که پس از بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. به گفته زاکانی مفتوح بودن پرونده شکایت وزارت نفت و حسین فریدون از وی و محکوم شدن به یک سال حبس در دادگاه بدوی، دلیل این ردصلاحیت عنوان شده بود. زاکانی البته به این رای اعتراض کرد و دیوان عالی کشور رای به تبرئه او داد.

 تحصیل دختر زاکانی در خارج از کشور و تولد نوه زاکانی در سوییس

زاکانی دارای ۳ فرزند دختر است. مریم زاکانی یکی از فرزندان او برای دریافت مدرک فوق‌لیسانس خود در رشته علوم انسانی دیجیتال به دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان رفت. او فرزندش را در سوییس به دنیا آورد؛ به همین دلیل گفته می‌شود که نوه زاکانی دو تابعیتی است.

زاکانی در واکنش به این اخبار اطلاعیه ای را منتشر کرد که دختر وی هیچ‌گونه بورسیه تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد و فقط به جهت سابقه ممتاز تحصیلی در این دانشگاه به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده‌است.

آفتاب یزد در واکنش به این خبر نوشت: دانشگاهی که دختر زاکانی در آن تحصیل کرده، تحت حمایت دولت فدرال سوئیس است و این دانشگاه با وجود دولتی بودن در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مقداری شهریه از دانشجویان خود دریافت می‌کند. این دانشگاه ترمی حدود ۸۰۰ فرانک شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند که برای چهار ترم شهریه دانشگاه حدود ۳۲۰۰ فرانک می‌شود.

 

ابهام در پرونده تحصیلی

زاکانی پس از پایان جنگ، در رشته دستیاری کودکان پذیرفته شد و در رشته پزشکی هسته‌ای، تخصص گرفت. دربارهٔ مدرک تحصیلی او نیز شایعاتی وجود دارد و وبسایت خبری بامداد (نزدیک به محمود احمدی‌نژاد) با انتشار تصویری اعلام کرد که علیرضا زاکانی در دوره تحصیل خود ۳ ترم مشروط شده‌است و در دوران دانشگاه نیز با ارتباطات توانسته‌است که تغییر رشته از «دستیاری کودکان» به «پزشکی هسته‌ای» بدهد.

 

زاکانی در دوره تحصیلی خود، عضو بسیج دانشجویی بود. او از اواخر سال ۷۷ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود و در وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و حادثه کوی دانشگاه تهران حضور داشت. در جریان راهپیمایی ۲۳ تیر ۷۸ که با هدف پایان دادن به اعتراضات دانشجویان برگزار شد، او در کنار حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، یکی از سخنرانان مراسم بود.

 

حمایت از احمدی نژاد علیرغم انتقادات

علیرضا زاکانی و حزب متبوعش در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ علی‌رغم انتقادهایی که به دولت مستقر داشتند از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود.

 

کمک مالی نا متعارف به نشریه پنجره

سایت اصولگرای مشرق تصویر تفاهم‌نامه‌ای را در سال ۱۳۹۰ منتشر کرده که بر اساس بند ۴ آن، سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان را برای بصیرت‌زایی به نشریه پنجره (تحت مدیریت علیرضا زاکانی) برای یک سال تعهد کرده بود. در پاسخ زاکانی اعلام کرد که این یک تفاهم نامه بوده‌است و نه فاکتور.

 

گل به خودی زاکانی

زاکانی از مخالفین کرسنت بشمار می‌رود و معتقد است که ایران در کرسنت ۵۶ میلیارد دلار ضرر کرده‌است. وی اعلام کرد اظهارات و اقدامات مسئولان نفتی آخرین کورسوهای امید را نیز در داوری بین‌المللی از بین می‌برد. این سخن در حالی گفته شد که دادگاه لاهه از اظهارات زاکانی علیه ایران استفاده کرد و در صورت جریمه شدن ایران توسط لاهه، اظهارات زاکانی از عوامل مهم آن است.

 زنگنه اعلام کرد که صحبت‌های نابجای برخی مقامات ایرانی همچون علیرضا زاکانی ، منجر به استناد تیم داوری شرکت کرسنت پترولیوم به صحبت‌های آنان شده‌است و در نتیجه منابع ملی به خاطر صحبت‌های غیرواقعی اصولگرایانی که در صدد تخریب اصلاح‌طلبان بوده‌اند به خطر افتاده‌است. در جایی دیگر از رئیسی خواست تا دربارهٔ جریمه از جلیلی، زاکانی و بذرپاش دربارهٔ کرسنت بیشتر بپرسد که چه کسی دنبال مذاکره بوده و در چه زمانی و چه مرجعی چنین موردی را تصویب کرده‌است.

 

شکایت وزارت نفت از زکانی و محکومیت قضایی توسط دیوان عالی و تبرئه

شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران، پس از رسیدگی به شکایت وزارت نفت، علیرضا زاکانی را به جرم نشر مطالب خلاف‌واقع به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد که قابلیت تبدیل به ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی را داشت. این حکم به تأیید دیوان عالی کشور نیز رسید، اما او بعدها اعلام کرد که در پیگیری‌های مجدد، با رأی قاطع هیئت‌منصفه تبرئه شده‌است. به نوشته خبرگزاری مهر، پس از فرجام خواهی از رأی صادره با اعتراض و درخواست زاکانی، حکم حبس یک‌ساله مورد اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری قرار گرفت و نهایتاً موجب برائت از اتهامات وارده شد.

 

تبرئه از شکایت وزارت اطلاعات

زاکانی به دلیل گفته‌هایی که در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ شبکه ۵ سیما داشت با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب به دادگاه فراخوانده شد. نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران یکشنبه ۲۰ مهر سال ۱۳۹۹ برگزار شد که نتیجه این دادگاه صدور حکم برائت زاکانی بود.

 

شکایت های متعدد از زاکانی

زاکانی در میان سیاستمداران یکی از افراد پر رفت و آمد به دادگاه محسوب می شود که از دیگر پرونده ها او می توان به شکایت نهاد ریاست جمهوری، حسین فریدون، رسول دانیال‌زاده و سید احمد موسوی (شاکی خصوصی) از او اشاره کرد.

 

زاکانی حامی یک متخلف اقتصادی

 یک «مقام وزارت اطلاعات» علیرضا زاکانی ، را به حمایت از یک متخلف اقتصادی متهم کرد. زاکانی به افشای مطالبی درباره دخالت و مشارکت ماموران وزارت اطلاعات در پرونده‌های مهم فساد اقتصادی پرداخته بود که در تاریخ 28 مرداد 1398 یک «مقام وزارت اطلاعات» اعلام کرد برخلاف ادعای مطرح شده در این برنامه زنده، جلسه مورد اشاره (در سال ۱۳۹۵) به درخواست آقای زاکانی تشکیل شده بود و ایشان به بهانه ارائه اطلاعات در مورد تخلفات اقتصادی در حوزه پتروشیمی، دنبال دفاع و حمایت از یک متخلف در حال تعقیب در یکی از پرونده های مفاسد اقتصادی دارای اقدامات مجرمانه(اخاذی و ارتشاء) بوده است.

 

انتقاد بر فامیل بازی و تخلف زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس

پس از تشکیل مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی که سابقه ۳ دوره نمایندگی را داشت ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را برعهده گرفت و دست به تغییر ساختار این مرکز پژوهشی زد که با انتقاداتی از سوی برخی نمایندگان و فعالان سیاسی نیز مواجه شد. او همچنین مسعود فیاضی برادر داماد خود را به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد که با اعتراض مواجه شد.

اردشیر مطهری ۲۲ فروردین ماه 1400 با انتقاد از عملکر زاکانی در مرکز پژوهش ها گفت: اخیراً در مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس که در ساختار سازمانی آن ۵ معاونت تعریف شده، ۱۲ معاون با حکم رئیس مرکز منصوب شده است. جناب آقای زاکانی رعایت قانون از جنابعالی به عنوان نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که متعلق به ملت و نمایندگان است بیش از سایرین انتظار می‌رود.

 بنابر گفته تاجگردون که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود، زاکانی صدها نفر را ظرف چند ماه بدون تشریفات قانونی در دفتر تهران و قم مرکز پژوهشها استخدام کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر