کد خبر: 113008
A

علی محمدنمازی: نظام سیاسی کشور به احزاب توجهی ندارد

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره برخی مشکلات احزاب در کشور توضیحاتی ارائه داد.

علی محمدنمازی: نظام سیاسی کشور به احزاب توجهی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره نقش احزاب در حل مشکلات مردم، گفت: احزاب چند وظیفه مهم دارند؛ برای مثال نقش اصلی در چرخش قدرت و اداره کشور یعنی همان برگزاری انتخابات و معرفی نامزد‌ها را بر عهده دارند تا بتوانند ذات دموکراسی را زنده کنند زیرا  چرخش قدرت هم با خواست و اراده مردم شکل می‌گیرد؛ وظیفه دیگر احزاب این است که باید حلقه واسطِ بین حکومت و ملت باشند و این رابطه را به خوبی تنظیم کنند.

او ادامه داد: با توجه به همین موارد هم گفته می‌شود که احزاب نقش ضربه‌گیر را دارند، یعنی وظیفه مهم احزاب حلقه اتصال بین ملت و دولت است و این‌ها هستند که خواسته‌ها و مطالبات مردم و نارضایتی مردم را شناسایی، دسته بندی و به صورت قابل قبول و مطابق با واقعیات کشور به حکومت ارائه می‌دهند.

نمازی تاکید کرد: با این حال این وظیفه‌ها صرفا زمانی انجام می‌شود که احزاب قدرتمندی داشته باشیم و حاکمیت هم احزاب را به رسمیت بشناسد، در حالی که ما در حال حاضر چنین احزابی در کشور نداریم و کارکرد حزبی بر اداره کشور و انتخابات حاکم نیست. ما بیش از ۲۰۰ حزب داریم، اما مانند کشور‌های دموکراتیک که دو حزب قدرتمند دارند و چند حزب کوچک هم در کنار آن‌ها فعال باشند نیستیم و در انتخابات هم احزاب نمی‌توانند نقش چندانی ایفا کنند. احزاب برای سهیم شدن در قدرت تشکیل می‌شوند، اما اگر ابزار این سهیم شدن وجود نداشته باشد به صورت واقعی حزب نخواهیم داشت. 

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره علت مشکلات کشور بیان کرد:  ما الان کارکرد حزبی نداریم؛ زیرا هم احزاب فراگیر نداریم و نظام سیاسی هم توجهی به احزاب ندارد؛ بنابراین نمی‌توان از احزاب توقع داشت که در حل مشکلات مردم نقش چندانی داشته باشند در حالی که اگر دو حزب قدرتمند داشتیم مشکلات را در همه شهر‌ها شناسایی کرده و به مرکز ارائه می‌دادند و چون دولت متعلق به حزب حاکم بود پذیرای صحبت احزاب می‌شد؛ اما در حال حاضر  این شرایط بر کشورما حاکم نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر