کد خبر: 11304
A
گزارش میدانی "دیده بان ایران" از مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی:

وداع باشکوه مردم، در روز خداحافظی هاشمی

پیرمرد 60 ساله ای که خودش را رزمنده و سرباز هاشمی معرفی میکرد، در حالیکه بر دیوار درب ورودی دانشگاه تهران تکیه زده بود با چشمانی اشک بار به خبرنگار دیده بان ایران گفت: «من بهترین سال های عمرم را در جبهه، و تحت فرماندهی آیت الله هاشمی سپری کرده ام و اگر سیاست و مدیریت این بزرگ مرد نبود شاید جنگ به فرجام خوشایندی دست پیدا نمیکرد.

وداع باشکوه مردم، در روز خداحافظی هاشمی

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مراسم برگزاری تشییع پیکر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی از صبح امروز در حالی آغاز شد که خیل عظیم مردمی که برای وداع به سمت دانشگاه تاریخ ساز تهران در حرکت بودند تنها به یک چیز فکر می کردند؛ «وداع باشکوه » با شاگرد خلف بنیانگذار جمهوری اسلامی و انقلابی مصلحی که پس از در گذشتش حتی دشمنان او هم، از غم از دست دادنش به سوگ نشستند.

خیابان های اطراف و منتهی به مکان برپایی نماز بر پیکر «آیت الله فقید» از اولین ساعت صبح روز سه شنبه محل عبور مردمانی بود که خاطرات بسیاری را از دوران سازندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در خاطرشان مرور می کردند و به جوان ترها توصیه می کردند برای شناخت بیشتر این شخصیت کتاب خاطراتش را مطالعه کنند. پیرمرد 60 ساله ای که خودش را رزمنده و سرباز هاشمی معرفی میکرد، در حالیکه بر دیوار درب ورودی دانشگاه تهران تکیه زده بود با چشمانی اشک بار به خبرنگار دیده بان ایران گفت: «من بهترین سال های عمرم را در جبهه، و تحت فرماندهی آیت الله هاشمی سپری کرده ام و اگر سیاست و مدیریت این بزرگ مرد نبود شاید جنگ به فرجام خوشایندی دست پیدا نمیکرد. «احمد» رزمنده سابق جنگ تحمیلی همچنین با اشاره به سخنان شب گذشته حجت الاسلام ناطق نوری که از شبکه اول سیما پخش میشد ادامه داد: در توصیف نقش هاشمی همین بس که آقای ناطق شب گذشته به درستی به نکته بسیار دقیقی اشاره کردند و آن نقش هاشمی در پایان قائله جنگ بود.

 

سامان؛ دانشجوی 19 ساله رشته گرافیک؛ یکی دیگر از شرکت کنندگان حاضر در مراسم بود که با در دست داشتن پلاکاردی از چهره آیت الله هاشمی رفسنجانی که جمله معروف امام خمینی بر روی آن نقش بسته بود در پاسخ به این سوال که هدفش از حضور در این مراسم چیست؟! گفت: «من مطالب زیادی از آقای هاشمی نمی دانم و تمام خاطراتم مربوط به همین چند سال اخیر؛ به خصوص حضور ایشان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گذشته و حمایت از دکتر روحانی است.» این دانشجو و فعال سیاسی همچنین با اشاره به حضور چشم گیر مردم در مراسم تشییع اضافه کرد: «به نظر من مردم بهتر از هرسیاستمداری، سیاستمدارن زمان خودشان را میشناسند و درک درستی از آن دارند.»

 

1

 

نماز رهبری بر پیکر یار دیرینش

 

با ورود رهبری انقلاب برای اقامه نماز میت بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، یک نفر از داخل جمعیت که حالا به اوج خودش رسیده بود فریاد میکشید که «آقا» فرمودند همه نماز بخوانند. با این جمله، اکثر مردم حاضر در خیابان انقلاب و اطراف دانشگاه تهران که تا قبل از آن در حال سر دادن شعار بودند سکوت اختیار کردند تا نماز رهبری بر پیکر یار و رفیق پنجاه و نه ساله اش تمام شود.

با به پایان رسیدن اقامه نماز، و آغاز مراسم حمل پیکر آیت الله هاشمی مردم با شعارهایی همچون« عزا عزاست امروز؛ روز عزاست امروز؛ امام جمعه ما پیش خداست امروز و یا خامنه ای رهبر صاحب عزاست امروز» از دنشگاه تهران به سمت پل کالج به حرکت در آمدند. حضور خبرنگاران خارجی حاضر در این مراسم یکی دیگر از نکات قابل توجه ای بود که در محل برگزاری مراسم به چشم می خورد. خبرنگار یورو نیوز در همین رابطه به دیده بان ایران گفت: من تنها فیلم مراسم خاکسپاری آیت الله خمینی را تماشا کرده ام اما به جرات می توانم بگویم این مراسم هم دست کمی از تشییع پیکر بنیانگذار انقلاب ایران نداشت. وی همچنین برخورد جوانان و نوجوانان را قابل توصیف دانست و ادامه داد: برای من حضور بیشمار نوجوانان و جوانان از ساعات ابتدایی مراسم جالب بود و به نظر می رسد آیت الله هاشمی طی چند سال اخیر به خوبی توانسته جای خودش را دل جوانان ایرانی باز کند.

 

3

خبرنگار شبکه یورو نیوز در حالی به حضور پُررنگ جوانان در مراسم صبح امروز اشاره داشت که در برخی موارد گفته میشد حضور مردم از طیف های مختلف باعث بروز برخی تنش ها شده که با پا درمیانی بزرگان برطرف شده است.

با این حال حال پیکر «آیت الله» در حالیکه بر روی ماشین حمل تابوت و در معرض دید عموم مردم قرار گرفته بود در خیل عظیم جمعیت و با شعار «بهشتی، مهمان برایت آمده، هاشمی خدانگهدار تو» و «حسین حسین شعار ماست هاشمی افتخار ماست» در حالی به سمت پل کالج و از آنجا به سمت بهشت زهرا حرکت کرد که جمعیت حاضر با در دست داشتن پلاکاردها و تصاویری از رییس فقید تشخیص مصلحت نظام همچنان در اطراف دانشگاه تهران و میادین اصلی شهر در رفت و آمد بودند. مردمی که از همان ساعات اولیه انتشار خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی همچنان در بهت و حیرت به سر برده و شاید کارنامه آیت الله و قضاوت های!! خودشان درباره او  را در ذهن، بررسی می کنند.

گزارش از یغما فشخامی 

 

2

7

4

10

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر