کد خبر: 113093
A

حجت الاسلام قوامی: با اطمینان نمی شود گفت که نقش «جبهه پایداری» در مجلس تضعیف شده است/ شاید تصمیم این بوده که اعضای این جریان در راس کمیسیون‌ها نباشند

عضو کمیسیون قضایی مجلس ششم گفت: نمی‌توانم با اطمینان بگویم که پایداری در مجلس تضعیف شده است زیرا دقیقا نمی‌دانم که قبلا چند کمیسیون را در اختیار داشتند و اکنون چند کمیسیون را دارند. ضمن اینکه دو کمیسیون مذکور اهمیت چندانی ندارند.

حجت الاسلام قوامی: با اطمینان نمی شود گفت که نقش «جبهه پایداری» در مجلس تضعیف شده است/ شاید تصمیم این بوده که اعضای این جریان در راس کمیسیون‌ها نباشند

به گزارش دیده بان ایران؛ طیف پایداری در مجلس هفته بدی را پشت سر گذاشت. اجلاسیه دوم سبب شد که این طیف افراطی ریاست دو کمیسیونی که قبلا در اختیار داشت را واگذار کند. کنار گذاشتن نصرالله پژمانفر از کمیسیون اصل نود و باخت ذوالنوری به وحید جلال زاده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موضوع قابل تاملی بود که از دید رسانه‌ها نیز پنهان نماند. برداشت کلی از این تغییر و تحولات در ترکیب کمیسیون‌های مجلس این بود که طیف پایداری در مسیر تضعیف قرار گرفته این امر احتمالا با مشاهده رویکرد و اقدامات متعادل‌تری از مجلس یازدهم همراه خواهد شد. 

این طور به نظر رسید که مجلس در حال مرزبندی با طیف تندرو است و سر آن دارد که با روی کار آمدن دولتی همسو، تعادل و تعامل بیشتری به خرج دهد. 

برخی از سیاسیون اما خیلی هم به این امر امیدوار نیستند. مثلا ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که تغییرات روسای کمیسیون‌ها بیش از آنکه جناحی و جریانی باشد، متاثر از عملکرد افراد در جایگاه رئیس کمیسیون است.

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: « تغییر کردن روسای کمیسیون در مجلس امری عادی است و بیشتر بستگی به این ادارد که اعضا از نحوه اداره کمیسیون توسط رئیس راضی هستند یا خیر. البته شاید تا اندازه‌ای هم ناشی از مسائل جریانی باشد». 

وی با توجه به تغییرات اخیر گفت: « حذف دو چهره پایداری از ریاست کمیسیون‌های اصل نود و سیاست خارجی احتمالا متاثر از عملکردشان در جایگاه رئیس بوده است اما این احتمال هم وجود دارد که خواسته باشند این جریان در راس کمیسیون‌ها نباشد».

قوامی همچنین گفت: «در مجموع اما نمی‌توانم با اطمینان بگویم که پایداری در مجلس تضعیف شده است زیرا دقیقا نمی‌دانم که قبلا چند کمیسیون را در اختیار داشتند و اکنون چند کمیسیون را دارند. ضمن اینکه دو کمیسیون مذکور اهمیت چندانی ندارند».

وی توضیح داد: «کمیسیون اصل 90 خیلی مهم نیست چون مربوط به شکایت هر کسی از قوا است. این کمیسیون تصمیم گیرنده هم نیست. به عنوان یک منشی بررسی کرده و نتیجه را به قوه قضاییه گزارش می‌کند. کمیسیون سیاست خارجی نیز از این جهت اهمیتی ندارد چون اصلا تصمیمات سیاست خارجی در سطح کلان و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود لذا اعضای این کمیسیون در این امر نقشی ندارند که حالا در راس بودن یا نبودن پایداری خیلی قابل توجه باشد». 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر