کد خبر: 113121
A

جمالی نوبندگانی: حاکمیت هوشمندی به خرج داد که از «برجام» خارج نشد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی به گفته سخنان مقامات اروپایی، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و آمریکایی‌ها تمامی تعهدات برجامی‌اش را انجام داده است و در این تعهدات حتی علیرغم اینکه در زمان آقای اوباما تحریم‌ها تشدید شد و بعداز این‌که ترامپ هم از برجام خارج شد یک سال و نیم تا دو سال به عهد خود باقی ماند و به وظایفی که داشت عمل کرد و بعداً آنها را کاهش داد و حتی هیچ وقت هم رسما از آن خارج نشد.

جمالی نوبندگانی: حاکمیت هوشمندی به خرج داد که از «برجام» خارج نشد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره اینکه گفته می‌شود موضع  دولت بعدی در خصوص برجام باید همانی باشد که مجلس برایش قانون تصویب کرده است، در حالی که حتی مشاهده کردیم سید مصطفی میرسلیم نماینده مجلس آن را اباطیل خواند و در مقابل مجتبی ذوالنور دیگر نماینده که زمانی مخالف این توافقنامه بود  گفته است که باید در چارچوب آن حقوق خودمان را استیفا کنیم؛ این دوگانگی در دولت رئیسی به کدام سمت باید برود و آیا می‌توانیم بگوییم در این دولت برجام مجدداً احیا می‌شود، گفت: بحث احیای برجام به هیچ عنوان با تلاش‌های یک طرف قضیه احیا نمی‌شود بلکه طرفین باید حسن‌نیت خودشان را نشان دهند و اقدام عملی و واقعی در این راستا به کار گیرند و هر آنچه که لازم است برای احیای این توافقنامه انجام دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که این تنها ما نیستیم که باید به فکر احیای برجام باشیم، عنوان کرد: شرایط امروز این‌گونه است که آمریکایی‌هایی که از برجام خارج شده‌اند، می‌خواهند به آن بازگردند اما در این راستا تنها شعار می‌دهند که قصد بازگشت دارند و دائما توپ در زمین ایران است در حالی که منطق حکم می‌کند کسی که از توافق خارج شده است، شرایط احیا را هم فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به گفته  سخنان مقامات اروپایی، آژانس بین‌المللی انرژی  هسته‌ای و آمریکایی‌ها تمامی تعهدات برجامی‌اش را انجام داده است و در این تعهدات  حتی علیرغم اینکه در زمان آقای اوباما تحریم‌ها تشدید شد و بعداز این‌که ترامپ هم از برجام خارج شد یک سال و نیم تا دو سال به عهد خود باقی ماند و به وظایفی که داشت عمل کرد و بعداً آنها را کاهش داد و حتی هیچ وقت هم رسما از آن خارج نشد.

جمالی نوبندگانی با بیان این‌که طرفی که از برجام خارج شده اگر واقعاً بخواهد برگردد جمهوری اسلامی ایران نباید در قبال حقوق خودش و بسیاری از دارایی‌هایش کوتاه بیاید، اظهار داشت: اگر برجام را پذیرفتیم و غنی‌سازی خودمان را از ۲۰ درصد به ۳.۶۴ رساندیم  و برخی از تعهدات دیگر اراک، نطنز و فورد؛ برای این بود که از یک فضای مناسب‌تری در خصوص وضعیت سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: در حالیکه ما یکسری از تعهدات را پذیرفتیم، به گفته خودشان بی‌رحمانه‌ترین و همه‌جانبه‌ترین فشارهای حداکثری را روی جمهوری اسلامی ایران آوردند و امروز حق داریم از طرفی که از برجام خارج شده است ضمانت درستی بگیریم چراکه چه تضمینی وجود دارد ما به تعهدات قبلی خودمان برگردیم و یک رئیس‌جمهور دیگر بیاید و زیر مذاکرات نزند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: اینکه ما بعد از خروج آمریکا و ترامپ از برجام خارج نشدیم کار درستی بود، زیرا ترامپ و دوستانش و حتی اروپایی‌ها نتوانستند نسبت به آنچه که می‌خواهند در شورای امنیت رای بیاورند زیرا آنها آن موقع به دنبال این بودند که ما هم از برجام خارج شویم و ما را هم‌سنگ و همتراز آمریکایی‌ها قرار دهند و بگویند شما هم مثل آنها هستید که اینجا به نظر من حاکمیت در این زمینه یک هوشیاری نشان داد و از برجام خارج نشد.

وی ادامه داد: در صحبت‌هایی که مطرح می‌شود با آقای ذوالنور بیشتر موافقم چرا که باید از حق و حقوق‌مان دفاع و آنها را استیفا کنیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بعد از خروج آمریکا از برجام حتی مخالف‌ترین مخالفان این توافقنامه بسیار هوشیارانه عمل کردند و نگفتند که از آن خارج شویم بنابراین به نظر می.رسد در این فضا باید به منافع و امنیت ملی فکر کنیم.

وی با بیان اینکه مذاکره یک بده بستان است، اظهار داشت: در هر گفت‌وگو این‌که چقدر به طرف مقابلمان فرصت می‌دهیم و چقدر بتوانیم منافع‌مان را محقق کنیم، بسیار مهم است، ما باید در چارچوب امنیت ملی و همینطور منافع ملی عمل کنیم.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: درست است که هر کسی هر اظهارنظری دارد باید آن را بیان کند اما ما باید از فضای احساسی دوری کنیم و از دشمنی‌های جناحی که به ضرر امنیت ملی و منافع ملی است، اجتناب کنیم و بگذاریم یک فضای فنی و تخصصی صورت بگیرد به طوری که هم منافع مان محقق شود و هم اجماع بین‌المللی علیه ما شکل نگیرد و پیشرفت‌های فنی داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر