کد خبر: 11320
A
حسن مرادی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت گو با دیده بان ایران مطرح کرد؛

صنعت نفت و گاز ایران در آستانه شکوفایی

صنعت نفت و گاز ایران دارای ذخایر عظیمی است و وجود همین ذخایر عظیم باعث شده که همه کشورهای جهان به ایران به چشم یک کشور ثروتمند نگاه کنند.

صنعت نفت و گاز ایران در آستانه شکوفایی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ صنعت نفت و گاز ایران دارای ذخایر عظیمی است و وجود همین ذخایر عظیم باعث شده که همه کشورهای جهان به ایران به چشم یک کشور ثروتمند نگاه کنند.

"ویلیام ناکسی دارسی" یک میلیونر استرالیایی، نخستین فردی بود که با روش های جدید روز و دستگاه های مکانیکی در ایران، به اکتشاف نفت و حفر چاه پرداخت. ویلیام ناکسی دارسی در سال 1901 یک گروه حفاری را به ایران فرستاد و امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را از مظفرالدین شاه گرفت. بعد از چند ماه و توسط گروه حفاری "دارسی"، اولین چاه نفت در محلی بنام "چیا سرخ" در شمال غرب قصر شیرین از توابع استان کرمانشاه کشف شد که دارای گاز و کمی نفت بود. البته هم اینک این منطقه که در گذشته جز شهرستان قصرشیرین بوده در مرزبندی های بعدی در زمان عثمانی، جز کشور عراق شد.

جان دوباره صنعت نفت و گاز با دولت روحانی  

صنعت نفت و گاز ایران در زمان دولت اصلاحات پیشرفت خوبی داشت ولی با روی کار آمدن دولت نهم و دهم، روند پیشرفت صنعت نفت و گاز بصورت کندی پیش می رفت و در بعضی مناطق می توان گفت اصلا کاری صورت نمی گرفت و بدترین دوران صنعت نفت و گاز ایران در زمان دولت نهم و دهم رقم خورد.

پس از پایان کار دولت دهم و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید؛ صنعت نفت و گاز جان تازه ای گرفت. یکی از سیاست های دولت روحانی این بود که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، روند پیشرفت صنعت نفت و گاز کشور را تسریع ببخشد. در میدان مشترک گازی پارس جنوبی با کشور قطر؛ تا پایان سالجاری، میزان برداشت گاز کشورمان با قطر برابر می شود و این نشان از این دارد که مسوولان وزارت نفت در این زمینه برنامه ریزی های خاصی را مدنظر داشته اند و با برابری برداشت گاز ایران با قطر در حوزه پارس جنوبی کمک شایانی به اقتصاد ایران خواهد شد. اینک با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران و موفقیت ایران در دیپلماسی نفتی؛ می توان گفت که اوضاع  اقتصادی ایران در سال آینده بهتر خواهد بود. 

وزیر نفت و همکارانش در وزارت نفت در نشست کشورهای عضو و غیر عضو اوپک که در آذر ماه سالجاری در وین برگزار شد؛ توانستند میزان تولید نفت ایران را به قبل از تحریم ها بازگردانند و اینک کشور ایران توانایی این را دارد که دو برابر دولت دهم نفت تولید کند و به کشورهای که خواهان نفت ایران هستند؛ بفروشد. برداشته شدن تحریم ها و ظرفیت های اقتصادی ایران باعث شده که کشورهای اروپایی و غول های نفتی جهان، به سرمایه گذاری در ایران چشم داشته باشند و همین باعث شده که 29 غول نفتی جهان برای شرکت در مناقصه توسعه میادین نفت و گاز کشور اعلام آمادگی کنند. 

توسعه میادین نفت و گاز راهی است برای اشتغال جوانان

استاد دانشگاه تهران در خصوص ورود 29 غول نفتی جهان برای شرکت در مناقصه توسعه میادین نفت و گاز کشور، گفت: اشتغال بزرگترین دغدغه دولت و مجلس است و خانواده های بسیاری درگیر اشتغال فرزندانشان هستند، قطعا با ورود شرکت های خارجی به کشور و توسعه میادین نفت و گاز زمینه اشتغال جوانان فراهم خواهد شد.

"حسن مردای" در ادامه اظهار داشت: همه ما نگران تحریم ها بودیم. تحریم ها شرایط سختی بر اقتصاد ما وارد کرده بود اما در دوران پسابرجام شرکت های خارجی تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند و یکی پس از دیگری برای منعقد کردن قراردادهای نفتی به ایران می آیند. حضور غول های نفتی جهان در ایران می تواند موجب پویایی و شکوفایی اقتصاد کشور شود و همه این اتفافات حاصل تدابیر وزیر نفت است که با بیست و شش سال سابقه کار وزارتی توانست ایران را به حق خود در صنعت نفت برساند.

وی افزود: اشتغال بزرگترین دغدغه دولت و مجلس است و خانواده های بسیاری درگیر اشتغال فرزندانشان هستند، قطعا با ورود شرکت های خارجی به کشور و توسعه میادین نفت و گاز زمینه اشتغال جوانان فراهم خواهد شد.

مرادی اظهار کرد: ورود این شرکت ها به صنعت نفت و گاز کشور، ثمرات زیادی برای کشور خواهد داشت. یکی از این ثمرات این است که ما در تولید گاز خواهیم توانست نیاز مصرفی داخل را تامین کنیم و دیگر نیازی به واردات گاز از کشوری همچون ترکمنستان نخواهیم داشت و حتی خواهیم توانست در مسیر صادرات گاز گام برداریم.

استاد دانشگاه تهران دلیل موفقیت ایران در صنعت نفت را تدابیر زنگنه دانست و گفت: وزیر نفت با بیست و شش سال سابقه کار وزارتی و تدابیر خوب توانست تولید نفت ایران را به قبل از تحریم ها برگرداند و این اقدام برای کشور موفقیت بزرگی است.

 

این کارشناس حوزه انرژی در خصوص آینده صنعت نفت و گاز ایران، تصریح کرد: ما میادین دست نخورده و بکری در صنعت نفت و گاز داریم و با بهره برداری از این میادین و توسعه و بهره برداری از فازهای میدان گازی پارس جنوبی و دیگر میادین و همچنین استفاده از روش های بهینه سازی مصرف سوخت و عقد قراردادهای خوب و مفید با کشورهای جهان می توان گفت که آینده ای درخشان در انتظار صنعت نفت و گاز کشور است.

 

جایگاه های عرضه سوخت نیاز به نظارت بیشتر  

 

با تدابیر و کارآیی وزیر نفت، توانستیم در جهان به حق خود در زمینه افزایش تولید نفت برسیم و این افزایش تولید در اقتصاد کشور به نحو مطلوبی خود را نشان خواهد داد. البته با توسعه میادین نفت و گاز کشور، جوانان بسیاری به کار گمارده خواهند شد و این در حالی است که کشور با آمار بالای بیکاری مواجه است و با پیشرفت صنعت نفت و گاز، تا حدودی به کم شدن آمار بیکاری کمک خواهد کرد.

طبق گفته مسوولان وزارت نفت تا پایان سالجاری واحد تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس به بهره برداری خواهد رسید و مشکل بنزین وارداتی کشور حل خواهد شد. البته ما در عرضه بنزین مشکلات زیادی داریم و بهتر است که مسوولان وزارت نفت علاوه بر اینکه تلاش می کنند تا کیفیت بنزین تولیدی را بالا ببرند که این به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد؛ فکری هم به افزایش کیفیت عرضه بنزین در جایگاه های سوخت کنند. بارها و بارها در بعضی از جایگاه های سوخت مشاهده شده است که مقدار بنزینی که وارد باک سوخت یک ماشین می شود با میزان مقداری که پمپ جایگاه سوخت نشان می دهد متفاوت است. می توان گفت که بعضی از جایگاه های عرضه سوخت بنزین کمتری را به مشتری عرضه می کنند و پول بیشتری از آنها دریافت می کنند.  

سجاد صفری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر