کد خبر: 113484
A

نماینده مجلس: ما باید شبکه اجتماعی مخصوص کشورهای حوزه مقاومت طراحی کنیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با وجود شرکت های دانش بنیان بسیار در کشور باید پلت فرم های داخلی تعبیه کنیم تا علاوه بر کسب درآمد بتوانیم با تقویت شبکه های داخلی در سطح موضوعات کشورهای حوزه مقاومت، کشورهای اسلامی، قاره ای و جهانی خدمات صادر کنیم.

نماینده مجلس: ما باید شبکه اجتماعی مخصوص کشورهای حوزه مقاومت طراحی کنیم

به گزارش دیده بان ایر ان؛  سیدعلی یزدی خواه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با اصل هشتاد وپنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی، گفت: این طرح سال گذشته اعلام وصول شد و پس از ارجاع به کمیسیون فرهنگی با کمک نمایندگان دستگاه های اجرایی وزارتخانه های اطلاعات، ارتباطات و ارشاد و دستگاه های حاکمیتی مانند سپاه و پلیس فتا و بخش های غیردولتی فعال در این زمینه و مرکز پژوهش ها و همچنین نمایندگانی از حوزه قضایی بررسی و به مرکز پژوهش ها ارجاع شد و حدود هزار و 500 ساعت کار کارشناسی بر روی این طرح انجام شد.

بنابر گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: براساس ماده 142 آئین نامه داخلی این طرح حدود 3 ماه در مرکز پژوهش ها و در حضور کارشناسان دستگاه ها نیز بررسی و به بلوغ رسیده شد البته این طرح اشکالاتی دارد چرا که ما تاکنون قانونی در این زمینه نداشتیم برهمین اساس با تشکیل کمیسیون مشترک و دعوت از نمایندگان دولت و کارشناسان و افراد صاحب نظر به طور دقیق می توان طرح را به قانون تبدیل کرد.

وی یادآور شد: سهم مجلس باید به بررسی مشکلات معیشتی، اقتصادی، بیکاری، گرانی ها و دغدغه های اقتصادی مردم بپردازد، این طرح 37 ماده دارد و اگر به صورت اصل 85 بررسی نشود 2 تا 3 ماه وقت مجلس را می گیرد.

یزدی خواه با بیان اینکه ما برای حمایت از جوانان به چنین طرحی نیاز داریم، گفت: با وجود شرکت های دانش بنیان بسیار در کشور باید پلت فرم های داخلی تعبیه کنیم تا علاوه بر کسب درآمد بتوانیم با تقویت شبکه های داخلی در سطح موضوعات کشورهای حوزه مقاومت، کشورهای اسلامی، قاره ای و جهانی خدمات صادر کنیم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه به لحاظ ضیق وقت طرح مذکور باید به صورت اصل 85 بررسی شود، افزود: به موجب این طرح کسب وکار توسعه پیدا می کند و حق مالکیت معنوی کاربران به رسمیت شناخته می شود و از زنان خانه دار تا متخصصین دانشگاهی در این پلت فرم ها می توانند کسب درآمد کنند. علاوه بر این در هر حوزه هزاران شغل جدید می توان ایجاد کرد.

یزدی خواه در ادامه تاکید کرد: به موجب طرح نامبرده هیچ شبکه خارجی مسدود نخواهد شد و تا زمانی که پلت فرم های داخلی مشابه خارجی ایجاد نشود حق مسدودسازی وجود ندارد. متاسفانه دولت ها در دوره های گذشته از ارائه لایحه در این زمینه خودداری کرده اند و ما به همین جهت طرحی را تهیه کردیم که این طرح مانع از ارائه لایحه دولت نخواهد بود. طرح حتما ایراداتی دارد زیرا به صورت پیش نویس بوده و در جریان بررسی کارشناسی تغییراتی خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: رسانه ها از جمله صدا و سیما می توانند مباحث مرتبط با طرح را در جلسات کمیسیون مشترک پوشش دهند، لذا موضوعات پوشیده از نظر مردم نخواهد بود.

یزدی خواه همچنین یادآور شد: ما باید آزادانه بتوانیم موضوعات داخلی را در فضای مجازی بارگذاری کنیم بدون آنکه از طرف پلت فرم های خارجی تهدید شویم. نمونه ای از این تهدیدات رفتار اینستاگرام در مورد شهید سلیمانی بود.

وی افزود: در شرایط کنونی اداره کلی در وزارت ارتباطات شامل 6 نفر برای تمام کشور تصمیم می گیرند که وزیر ارتباطات، رئیس، مدیرکل حوزه، دبیر و 3 نفر از اعضا توسط وزیر به هیات دولت معرفی می شوند و به همراه یک نفر دیگر در این شورا حضور دارند. نمونه ای از اقدامات این شورا فعال سازی کلاپ هاوس قبل از انتخابات اخیر بود که برخلاف نظر شورایعالی فضای مجازی از این پلت فرم استفاده شد زیرا فکر می کردند می توانند افکار عمومی را تغییر دهند اما با حک شدن برخی سایت ها اطلاعات مردم برملا شد و هیچ کس هم نمی تواند با آن ها برخورد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: این طرح آذرماه سال گذشته از طرف مرکز پژوهش ها به کمیسیون ارجاع شد اما با توجه به بررسی بودجه سال 1400 و پس از آن مصادف شدن با ایام انتخابات و پرهیز از اتهاماتی چون مهندسی انتخابات در دستور قرار ندادیم، بررسی این طرح به صورت اصل 85 در کمیسیون مشترک می تواند موجب تصویب قانونی کارشناسی با نظر همه کمیسیون ها باشد کما اینکه قانون به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد./ سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر