کد خبر: 113730
A

کوشکی: ظریف وزارت خارجه را به شکل دوران قاجار اداره کرد/ دیگر کسی به سخنان روحانی اعتنا نمی‌کند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: دستگاه سیاست خارجی ما از دوران قاجار تا به امروز بر اساس رویکرد نیاز محور شکل‌گرفته است، این رویکرد اعتقاد دارد که باید نیازهای خود را توسط کشورهای ابرقدرت تأمین کنیم؛ ظریف نیز به همین شیوه عمل کرده است.

کوشکی: ظریف وزارت خارجه را به شکل دوران قاجار اداره کرد/  دیگر کسی به سخنان روحانی اعتنا نمی‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ استاد دانشگاه تهران با توصیف نتایج مذاکرات وین و اظهارات رئیس جمهوری گفت: در طی هشت سال گذشته آقای روحانی بارها از عباراتی چون «شکستن دیوار تحریم‌ها» به‌کاربرده است، و مدتی بعد بهانه می‌آورد که دلواپسان؛ مخالفان لغو تحریم و گاهی ترامپ نگذاشته‌اند برجام به ثمر برسد از ادعای خود عقب‌نشینی کرد.

محمدصادق کوشکی ادامه داد: مدت‌هاست دیگر کسی به سخنان روحانی اعتنا نمی‌کند. از همان آغاز مذاکرات وین کارشناسان بارها گفتند که آمریکایی‌ها هیچ تعهدی را نپذیرفته و آمده‌اند یک‌طرفه امتیاز بگیرند؛ ما هشدار می‌دادیم که اگر مذاکرات با آن شیوه که روحانی تمایل دارد پیش برود، برجام دو (برجام پلاس) امضا می‌شود. بعدتر دیددیم که آمریکایی‌ها در وین حاضر نشدند که حتی یک امتیاز نمادین به ایران بدهند.

استاد دانشگاه تهران با تشریح نقش اروپا در مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین با ابتکار بریتانیا و فرانسه برپا شد؛ آن‌ها به دنبال آن بودند که با نتایج وین تنها آمریکایی‌ها را به برجام بازگردانند و زنجیر فشارهای برجامی را افزایش دهند.

کوشکی افزود: سال ۹۴ برجام خاتمه پیدا کرد، همان زمانی که ما تعهدات سنگین را پذیرفته و صنعت هسته‌ای را یک ماه زودتر از موعد فلج کردیم؛ اوباما در نطق خداحافظی خود در کاخ سفید گفته بود که حتی بدون شلیک یک گلوله ایران را تسلیم کردیم. اوباما گفته بود به دنبال آن بودیم ایران با دستش خودش صنعت هسته‌ای خود را نابود کند و ما موفق شدیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: در برجام آمده بود که اجرای تعهدات از سوی ۵+۱ کاملاً داوطلبانه است؛ این بدان مفهوم است که برجام هیچ متن و سند حقوقی ندارد؛ بلکه تنها ایران بود که الزام به تعهد داشت که آن را انجام داده و مسئله برای غرب تمام است.

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل برجام را نتیجه جهان‌بینی حاکم بر دستگاه دیپلماسی خواند و افزود: دستگاه سیاست خارجی ما از دوران قاجار تا به امروز بر اساس رویکرد نیاز محور شکل‌گرفته است، این رویکرد اعتقاد دارد که باید نیازهای خود را توسط کشورهای ابرقدرت تأمین کنیم؛ ظریف نیز به همین شیوه عمل کرده و با تعیین نیاز در داخل دستش را به سمت اروپایی‌ها و آمریکا دراز کرد.

محمدصادق کوشکی ادامه داد: سیاست خارجی نیاز محور نه با واقعیت‌های امروز جهان؛ نه با داشته‌های ما و نه با تمایلات آمریکایی‌ها منطبق است؛ و در قرن نوزدهم مانده است. ما باید به فکر سیاست خارجه مزیت محور باشیم درواقع توانایی‌های خود را به جهان عرضه کنیم؛ در رویکرد قرن بیست یکمی دیپلماسی منطقه‌ای محور شده است؛ در این نگاه هر کشور به محیط پیرامونی خودش متمرکزشده و باعرضه توانایی‌های خود در اطراف به قدرت برتر منطقه تبدیل شود.

کوشکی با اشاره به تغییر نگرش دستگاه دیپلماسی گفت: ما اگر مزیت محور رفتار کنیم؛ امکان افزایش تولید؛ افزایش صادرات؛ افزایش اشتغال و افزایش ارزش پول ملی را خواهیم داشت، این چهار حلقه در سیاست‌های مزیت محور مشکلات اقتصادی ما را حل کرده و ایران را به‌عنوان یک قدرت برتر در غرب آسیا تثبیت می‌کند.

منبع: مشرق

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر