کد خبر: 113803
A
دیده بان ایران:

«روحانی» سرقت اسناد هسته ای ایران توسط اسرائیل را تایید کرد

موضوع اسناد شورآباد نیز به نشست خبری اردیبهشت سال ۹۷ باز می‌گردد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اعلام کرد ماموران این کشور انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از کشور خارج کرده‌اند. او گفته بود که این اسناد در یک قالیشویی در شورآباد در حومه تهران مخفی شده بود و این اسناد شامل «۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

«روحانی» سرقت اسناد هسته ای ایران توسط اسرائیل را تایید کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی ساعتی پیش در آخرین سخنرانی خود به عنوان «رئیس جمهور» به موضوع مهمی اشاره کرد که پیشتر به غیر از محمود احمدی نژاد هیچ مقام مسئولی حاضر به توضیح در این باره نشده بود.

محمود احمدی نژاد خرداد ماه گذشته در یک اظهارنظر جنجالی درباره نفوذ اسرائیلی ها به حساس ترین نهادهای کشور گفته بود: سقف سازمان فضایی را سوراخ کردند و اسناد کشور را بردند.

هرچند او در این گفت‌وگو اشاره ای به این موضوع نکرد که کدام کشور این کار را انجام داده ولی مطرح کردن انفجار در نطنز و بردن «اسناد قطعی» از شورآباد نشان می دهد که منظور آقای احمدی نژاد نفوذ اسرائیل در کشور بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ مسئله مهمی که امروز -11 مرداد- حسن روحانی هم به آن اشاره کرد و گفت: "اسرار را اسرائیلی ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه طوفانی که ایجاد می شود و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد می‌گفتند دولت کجاست؟ 

اظهارنظری مهم که به غیر از خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه، سایر خبرگزاری ها حاضر به انتشار آن نشدند.

موضوع اسناد شورآباد نیز به نشست خبری اردیبهشت سال ۹۷ باز می‌گردد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، اعلام کرد ماموران این کشور انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از کشور خارج کرده‌اند.

او گفته بود که این اسناد در یک قالیشویی در شورآباد در حومه تهران مخفی شده بود و این اسناد شامل «۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

بنابر گزارشسایت خبری دیده بان ایران؛ پس از آن برای نخستین بار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در تاریخ ۲۵ فروردین امسال سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت که کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است.او اذعان کرد که: "اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است".

22خردادماه گذشته یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، در مصاحبه‌ای بی‌سابقه با شبکه ۱۲ اسرائیل ابعاد تازه‌ای از عملیات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در قبال ایران را فاش کرده و به محسن فخری‌زاده و سرقت اسناد هسته‌ای پرداخته است.

بنا بر این مصاحبه ۲۰ نفر از عوامل موساد در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای در تهران حضور داشتند.

کوهن گفته پس از شناسایی این انبار به عنوان محلی که اسرار هسته‌ای ایران در آن نگهداری می‌شود، دو سال برای دستیابی به اسناد برنامه‌ریزی شد.

_118763523_gettyimages-953158702

رئیس سابق موساد گفت آنها برای تمرین یک نسخه بدل از محل نگهداری اسناد ساختند.

به گفته او عوامل موساد برای سرقت اسناد تنها هفت ساعت وقت داشتند و پس از آن نگهبانان و خودروها می‌رسیدند و آن موقع "نمی‌شود از روی نرده بپرید یا از وسط دیوار بگذرید".

یوسی کوهن گفت در شب عملیات "مشکل به خصوصی" پیش آمد، با این وجود تصمیم بر این شد که برنامه مطابق نقشه قبلی پیش برود.

تیم موساد آژیرها را از کار انداخت و در انبار را باز کرد و ۳۲ گاو صندوق را باز کرد. یوسی کوهن گفت باز کردن هر یک از گاوصندوق‌ها "چند دقیقه‌ای طول می‌کشید".

او گفت تصاویر اسناد فارسی و دیگر چیزهایی که در گاوصندوق بود به طور زنده به مرکز فرماندهی در تل‌آویو مخابره می‌شد.

او گفت: "فهمیدیم به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم و بر برنامه هسته‌ای نظامی ایران تسلط داریم. برای همه ما هیجان فراوانی داشت."

خبرنگار اسرائیلی گفت: پس از سرقت اسناد چندین کامیون برای فریب مقام‌های اطلاعاتی ایران در اطراف تهران حرکت داده شد تا آنها نتوانند کامیون حامل اسناد را شناسایی کنند. یوسی کوهن این حرف را تکذیب نکرد. او گفت صبح روز بعد مقام‌های ایرانی متوجه خالی شدن انبار اسناد شدند و همه راه‌های خروجی کشور را بستند.

همه اینها در حالی است که فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد در ۱۵ سال اخیر ۵ خرابکاری بزرگ در تاسیسات نطنز انجام شده‌است. 

او در ارتباط با رویداد اردیبهشت ماه در نظنز گفت، طراحان انفجار اخیر در تأسیسات نطنز بر خلاف دفعه پیشتر که دکل را منفجر کردند تا دسترسی تأسیسات به برق بیرون را قطع کنند، این بار "قسمت انتهایی شبکه توزیع برق را هدف قرار دادند.

بنا بر اظهارات عباسی، افزون بر آن در "باطری‌خانه که ذخیره برق داشته نیز انفجار صورت گرفته" تا از این طریق شبکه توزیع برق مختل شود.

او در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان داشت: «طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده...آنها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید.»

علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی هم پیش از این در گفت‌وگو با ارگان رسانه ای جماران (نزدیک به سید حسن خمینی) هشتم تیرماه منتشر شد ضمن تایید انجام عملیات های خرابکارانه اسرائیل در کشور گفت: در «۱۰ سال اخیر نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند».

اشاره این مقام امنیتی سابق به دو سال آخر ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و هشت سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی است.

بنا بر گزارش دیده بان ایران؛ به نظر می رسد با توجه به اظهارات پنج مقام رسمی جمهوری اسلامی درباره میزان نفوذ اسرائیلی ها در ایران حالا مقام‌های ایرانی و اسرائیلی بیش از گذشته در رسانه‌ها از نفوذ موساد در ایران سخن می‌گویند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم پیشتر انفجار  در تأسیسات هسته‌ای نطنز را "حاصل بی‌کفایتی در بحث امنیتی تأسیسات هسته‌ای" است.

"نفوذ" اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در ایران تازگی ندارد. در گذشته اگر اتفاق یا حادثه‌ای در کشور رخ می‌داد به رسانه‌ها کشیده نمی‌شد و اگر هم درز می‌کرد، براساس حدس و گمان‌ها به اسرائیل نسبت داده می‌شد. اما حالا پس از هر اتفاقی کشور صاحب نفوذ صراحتاً دست داشتن در عملیات های خرابکارانه را برعهده می گیرد.

تیرماه سال گذشته سریال هشت قسمتی به نام "تهران" در تلویزیون اسرائیل پخش شد که همزمان با انفجارها و آتش‌سوزی‌های پی‌درپی در ایران بود. این سریال روایتی از عملیات‌ موساد در ایران و رقابتش با سپاه پاسداران و سازمان اطلاعاتی ایران دارد و تلاش وافری دارد که در پرداخت داستان غلو نکند و حتی سهم زیادی به توانایی اطلاعاتی و امنیتی ایران می‌دهد. این سریال برای مقام‌های اسرائیلی هم بسیار پر اهمیت بود چنانکه توییتر رسمی وزارت خارجه اسرائیل بارها این سریال را تبلیغ کرد.

سریالی که ایران در مقابل به نظر می رسد «گاندو» را تهیه و به نمایش گذاشت که به گفته بسیاری از تحلیلگران بیش از آنکه عرض اندامی در مقابل اسرائیلی ها باشد در برابر دولت وقت و منتقدان داخلی کشور بود.

مشخص نیست برنامه تیم امنیتی برای مقابله با نفوذ اسرائیلی ها در کشور چیست اما اذعان روحانی به این مسئله آن هم در آخرین روز کاری خود در قامت رئیس جمهور؛ دولت رئیسی را با چالش مهمی روبرو کرد.

منبع: سایت دیده بان ایران/ یغما فشخامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر