کد خبر: 113987
A

مدیر حوزه های علمیه خواهران: مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است

حجت الاسلام بهجت پور گفت: مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است که گاهی برخی از علاقمندان به این مکتب هم این مکتب را با موهومات، تحریفات و رفتارها و رویه های غیرمنطقی در هم می آمیزند و به دلیل محبتی که به این مکتب دارند و محبت آنها ناشی از دانایی و عمق بینش نیست، تلاش می کنند که اثرات غیر مطلوبی را از این مکتب بیرون بیاورند. مثلا در شرایط کرونا به شدت نیازمند عقلانیت مواجهه با دستگاه عزاداری هستیم و باید مراقب باشیم که مردم در این مراسم آسیب کرونایی نبینند و به بهانه عزاداری سالار شهیدان و فرزندان و پیروانش گرفتار آسیب نشوند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران: مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است

به گزارش دیده بان ایران؛ مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه در برخورد با فضای مجازی نباید دستپاچه شویم، گفت: همه می دانیم که اگر فضای مجازی ذائقه دینی و مذهبی، ارزشی و اخلاقی فرزندان ما را تغییر بدهد با آسیب بسیار بزرگی مواجه هستیم. اما قطعا از دلسوزانی که دنبال حل این مسأله و پاسخ به این دغدغه هستند انتظار داریم به گونه ای برخورد نکنند که شامل تعبیر امام صادق(ع) شود مبنی بر اینکه «وقتی کسی بدون دقت همه جانبه و دواندیشی حرکتی بکند، اثر آن عکس خواهد شد».

مشروح گفت و گو با حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور را در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه بیماری کرونا در سراسر کشور سیر صعودی خودش را طی می کند، حرف های عجیبی در خصوص برگزاری مراسم محرم در این شرایط از برخی مداحان و مسئولین شنیده می شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

ماه محرم فرصت بی نظیر پیروان مکتب اهل بیت(ع) برای بازآموزی آموزه های این مکتب و به خصوص جهان فرهنگی اباعبدالله الحسین(ع) است. باید این فرصت طلایی را قدر بدانیم و از لحظه لحظه آن برای نزدیک تر کردن مردم و به خصوص جوانان و نسل جدید به فرهنگ اباعبدالله الحسین(ع) استفاده کنیم که با تابلوی بزرگ شجاعت، شهامت و ایثارگری اسلام را بیمه کرد. تا ان شاء الله بتوانیم جوانان را به سمت این ارزش های معنوی و اجتماعی بکشانیم.

همیشه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) از دو طرف مورد تهدید قرار گرفته است. گروه اول کسانی هستند که تلاش می کنند این فروغ مکتب اباعبدالله الحسین(ع) کم شود و نقش متنی و تأثیرگذار این حادثه و همچنین نقش سازنده آن را به حاشیه ببرند. جریان های تکفیری و جریان های معاند مکتب اهل بیت(ع) نمی خواهند فروغ مکتب امام حسین(ع) را ببینند که پیروان همه ادیان الهی و حتی غیر الهی در برابر آن خاضع شده اند. حقد، کینه، حسادت، جاهلیت و تعصب مانع آنها می شود.

مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است

از سوی دیگر مکتب عاشورا گرفتار جهالت علاقه مندان به این مکتب است که گاهی برخی از علاقمندان به این مکتب هم این مکتب را با موهومات، تحریفات و رفتارها و رویه های غیرمنطقی در هم می آمیزند و به دلیل محبتی که به این مکتب دارند و محبت آنها ناشی از دانایی و عمق بینش نیست، تلاش می کنند که اثرات غیر مطلوبی را از این مکتب بیرون بیاورند. مثلا در شرایط کرونا به شدت نیازمند عقلانیت مواجهه با دستگاه عزاداری هستیم و باید مراقب باشیم که مردم در این مراسم آسیب کرونایی نبینند و به بهانه عزاداری سالار شهیدان و فرزندان و پیروانش گرفتار آسیب نشوند.

اباعبدالله الحسین(ع) نرفت که فرزندان و پیروان این مکتب به آسانی کشته شوند و در واقع پیام آور «مرگ» و «نابودی» شیعیان و ارادتمندان باشد. باید مراقب بود مراسم به گونه ای برگزار شود که نتیجه آن در عین حال که انتقال «شور حماسه» و ارتقاء دانایی ما نسبت به مکتب هست، سلامتی کامل عزاداران و ارادتمندان به ایشان را به دنبال داشته باشد. ان شاء الله برادران و خواهران ما که در هیئات هستند، متولیان هیئات، روحانیون، مرثیه سرایان و عزاداران توجه داشته باشند این مکتب را آنچنان که زیبنده هست ارائه کنند و خدای ناخواسته به گونه ای این مکتب تحریفات ناروا و رفتارهای غیرمعقول قرار نگیرد که قطعا این رفتارها خلاف اهدافی است که اباعبدالله الحسین(ع) به دنبالش بوده اند.

 

در جریان هستید که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی با واکنش بسیاری از افراد به ویژه نخبگان جامعه مواجه شده است. به نظر شما مجلس باید با این پدیده چگونه برخورد کند؟

مسأله فضای مجازی حقیقتا مسأله ای است که دلسوزان، مشفقان و مربیان نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند. خیلی روشن است الآن در کنار نقشی که خانواده و رسانه ملی دارد، فضای مجازی نیز تأثیرگذار است. ما همیشه مراقبت می کنیم که نقش رسانه ملی به نحو درست و شایسته ای ادا شود و تبدیل به یک جریان ضد فرهنگ نشود و با دلواپسی از برخی برنامه های صدا و سیما مواجه هستیم و یا رسانه های داخلی دیگری که با مردم ارتباط برقرار کرده اند.

روز به روز ضریب نفوذ فضای مجازی بیشتر می شود

در کنار خانواده و رسانه ملی، آموزش و پرورش هست که جریان مهم و اثرگذاری است. اما در کنار اینها بحث فضای مجازی به نحوی که در دو سه دهه اخیر شاهد هستیم و روز به روز ضریب نفوذ آن بیشتر می شود. این هم قطعا فرصتی است که اگر به خوبی مدیریت نشود ممکن است تبدیل به تهدید شود. با توجه به شدت اثرپذیری نوباوگان، نوجوانان و کودکان ما از این فضا، بسیاری از خانواده ها نگران هستند که وضعیت فرزندانشان چه خواهد شد. حتی احساس آموزش و پرورش این است که با توجه به شدت تأثیر این فضا ممکن است بسیاری از تلاش های او مثمر ثمر نباشد.

اگر به فضای مجازی همه جانبه نگاه نکنیم نتیجه عکس می گیریم

پس در اصل دلواپسی خانواده ها، دستگاه تعلیم و تربیت و رسانه ملی که نمایندگی فرهنگ اسلامی – ایرانی ما را بر عهده دارد، ما باید بپذیریم که این دغدغه مبارک و درست است و نباید نسبت به فضای مجازی بی توجه باشیم. اما اگر با دوراندیشی، بردباری و نگاه همه جانبه با این پدیده برخورد نکنیم نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت و شاید این نگرانی وجود داشته باشد که بلکه نتیجه عکس بگیریم. آیا پدران و مادران با برخوردهای شلاقی و تند توانسته اند جلوی علایق را بگیرند؟! باید درباره فضای مجازی و فرآیند نفوذ و کیفیت حضورش در صحنه ذهن و دل فرزندان و خانواده ها و همچنین فضای اقتصادی، تجاری و مذهبی مطالعه دقیق صورت بگیرد و با یک برخورد چند لایه ای و اقدامات فرآیندی و منطق سازی برای اصلاح این امور تلاش شود.

شنیده شده که ظاهرا در بحث مطرح شده برای فضای مجازی همه ابعاد دیده نشده و همین امر موجب نگرانی حتی کسانی است که نگران تخریب ارزش ها و اعتقادات و جوانان در فضای مجازی هستند. همه می دانیم که اگر فضای مجازی ذائقه دینی و مذهبی، ارزشی و اخلاقی فرزندان ما را تغییر بدهد با آسیب بسیار بزرگی مواجه هستیم. اما قطعا از دلسوزانی که دنبال حل این مسأله و پاسخ به این دغدغه هستند انتظار داریم به گونه ای برخورد نکنند که شامل تعبیر امام صادق(ع) شود مبنی بر اینکه «وقتی کسی بدون دقت همه جانبه و دواندیشی حرکتی بکند، اثر آن عکس خواهد شد».

مراقب باشیم در برخورد با فضای مجازی دستپاچه نشویم

مراقب باشیم که در برخورد با این پدیده دستپاچه نشویم. مهمترین آسیب راه حل های مشکلات این است که با دستپاچگی با آنها برخورد کنیم. من صحنه تصادفی می بینم و بعد دستپاچه شوم و به گونه ای بدن ها را بیرون بیاورم که مثلا یک فلج دائم نتیجه آن شود. یعنی باید مراقب بود در عین اینکه حتما باید مسأله حل شود، کیفیت حل مسأله به گونه ای باشد که قاطبه جامعه این روش ما را بپسندد، ما را تأیید کند و همچنین به دوراندیشی، بردباری و همه جانبه نگری ما آفرین بگوید.

منبع: جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر