کد خبر: 11411
A
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با دیده بان ایران؛

وضعیت مبلمان شهری مساعد نیست/ آلودگی بصری معضل جدید کلانشهرها است/ با کمبود حدود 800 تا 1000 واگن در ناوگان حمل و نقل روبه رو هستیم

غلب کلانشهرها از نظر بصری جلوه زیبایی ندارند و ساختمان‌های بد شکل در کنار خیابان‌هایی که مملو از وسایل نقلیه و آدم‌ها‌یی که در حال تردد هستند. شهرهایی مثل تهران از نظر بصری، دچار اغتشاشی است که باید با بهره‌گیری از هنرهای بصری مختلف و توجه به رنگ آمیزی شهر و نقش گیاهان و درختان، سامان یابد تا آرامش را به شهروندان منتقل کند.

وضعیت مبلمان شهری مساعد نیست/ آلودگی بصری معضل جدید کلانشهرها است/ با کمبود حدود 800 تا 1000 واگن در ناوگان حمل و نقل روبه رو هستیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ با اینکه چندین دهه از انتخاب شهر تهران به عنوان پایتخت ایران می گذرد، متاسفانه هنوز که هنوز است شاهد ناهنجاری بصری زیادی دراین کلانشهر هستیم تا جایی که این ناهنجاری‌ها و تاثیرات آن در منظر شهر دیده می شود. اگر شهردای تهران اصول را در نمای ساختمان رعایت و نما را نیز کنترل کند بسیاری از ناهنجاری های بصری در شهر تهران برطرف خواهد شد.

آنچه که امروز در وضعیت مدیریت شهری کلانشهرها باید مورد توجه قرار گیرد مبلمان شهری است این درحالی است که متاسفانه این امر بسیار مهم مورد بی توجهی مسئولان واقع شده است.

موضوع هویت بخشی بصری پایتخت یکی از مهمترین راهبردهای طرح جامع شهری تهران بوده است و نقشی که نمادها در سبک زندگی انسان ها و در رفتار ما به عنوان جامعه شهری دارد، وضعیت نمای مناطق است که وضعیت ایده آل و خوبی ندارد.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درهمین رابطه و در گفت و گو با خبرنگاردیده بان ایران؛ در خصوص اینکه خط 7 متروی تهران چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید، اظهار کرد: روند ساخت خط ۷متروی تهران ۸۵ درصد پیشرفت داشته که فاز اول بهره‌برداری خط ۷ مترو در بخش ساخت تونل با پیشرفت صد درصدی همراه بوده که هم‌اکنون ساخت تونل در این خط به اتمام؛ و این خط تا اوایل سال آینده به بهرده برداری خواهد رسید.

دنیا مالی ادامه داد: خط 7 متروی تهران با طول 27 کیلومتر و 23 ایستگاه از جنوب شرقی پایتخت از محدوده ورزشگاه تختی آغاز می‌شود. این خط با عبور از مناطق شرق و جنوب‌شرق تهران از بزرگراه امام علی، خیابان شهید محلاتی، میدان قیام، خیابان مولوی و میدان هلال احمر گذشته و پس از آن به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهد و به گیشا، برج میلاد، میدان صنعت و میدان کتاب می‌رسد. 

همچنین وی خاطر نشان کرد: در این مسیر 2 بخش تونل جنوبی- شمالی و غربی- شرقی وجود دارد و بخش احداث تونل تقریبا به اتمام رسیده است. کل مسیر خط 7، تاکنون در مجموع 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که اکنون ایستگاه‌های فاز اول بهره‌برداری از خط 7 وارد مرحله نازک‌کاری شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص اینکه با بهره برداری این ایستگاه هم با کمبود واگن مواجه خواهیم بود، گفت: متاسفانه با کمبود حدود 800 تا 1000 واگن در ناوگان حمل و نقل روبه رو هستیم و باید در ساعات اوج تردد مسافران، توسعه واگن های قطار مترو را نیز افزایش دهیم.

دنیا مالی در پاسخ به این سوال که متروی تهران در مقایسه با  دیگر کشورها پیشرفتی داشته است، اظهار کرد: توسعه خطوط متروی تهران تا امروز پیشرفت بسیار خوبی داشته است و در حال حاضر  ایران در دنیا یکی از چند کشور برتردنیا در خصوص ساخت مترو محسوب می شود.

وی در خصوص اینکه نمای بصری شهر تهران تا چه اندازه از سمت مسئولان مورد توجه واقع  شده است، افزود: عوارض و معضلاتی  که در بدنه نمای شهر تهران و در حوزه معماری و نمای ظاهری تهران دیده می شود، مشکلات بسیاری دارد و همچنین با توجه به نمای ظاهری شهر ما شاهد اغتشاش بصری هستیم  و باید سال های زیادی تلاش بی وقفه داشته باشیم تا این اغتشاش بصری در کلان شهری مثل تهران را از بین ببریم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در کلان شهری مانند تهران با اینکه شخصیت های تاریخی بسیاری داریم، چرا از آن ها به عنوان نماد در میادین شهر تهران استفاده نمی شود، خاطر نشان کرد: مجسمه شخصیت های تاریخی، سیاسی و فرهنگی در بسیاری از پارک ها و میادین  شهر تهران استفاده شده است، اما با توجه به گستردگی شهر تهران کم تر دیده می شود.

وی در خصوص بحث مبلمان شهری تهران اظهار کرد: منظور از مبلمان شهری تهران همان مناسب سازی است. وضعیت مبلمان شهری مساعد نیست  و مناسب سازی باید به صورت استاندارد برای کل شهروندان در خیابان ها در نظر گرفته شود.

دنیامالی ادامه داد: تهران مشکلات بسیاری برای تردد معلولان و حتی افراد سالم دارد و باید مبلمان شهری تهران را طوری طراحی کنند که شرایط استاندارد سازی برای پیاده روی شهروندان مهیا باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر