کد خبر: 114654
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

جمالی نوبندگانی: طالبان تغییر تاکتیک داده اند نه ایدئولوژی/ اشرف غنی مشکوک به ارتباط با اسرائیلی ها است/ مردم از دولت مرکزی راضی نیستند

نماینده مجلس دهم با اشاره به این موضوع که گفته می شود طالبانِ امروز نسبت به گذشته تغییر کرده اند، گفت: طالبان تغییر تاکتیک داده اند اما ایدئولوژی آنها هیچ تغییری نکرده است. این نیروها فقط روش کار خود را عوض کرده اند.

جمالی نوبندگانی: طالبان تغییر تاکتیک داده اند نه ایدئولوژی/ اشرف غنی مشکوک به ارتباط با اسرائیلی ها است/ مردم از دولت مرکزی راضی نیستند

به گزارش دیده بان ایران؛ جنگ در افغانستان رفته رفته حالت جدی تری نسبت به قبل گرفته است و اخبار رسیده حاکی از این است که با عقب‌نشینی و از بین رفتن مقاومت ارتش افغانستان، دو شهر راهبردی هرات و قندهار در شبانه روز گذشته به تصرف نیروهای طالبان درآمد و انتظار می‌رود پایتخت افغانستان نیز به زودی با هجوم این گروه افراطی روبه‌رو شود.

ساعتی پیش «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بدون اشاره به اخبار منتشر شده درباره استعفایش به رسانه های محلی گفت: مشورت‌های داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در جریان است و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

آقای غنی حمله نیروهای طالبان را «جنگ تحمیلی» خواند و گفت تلاش می‌کند که دستاوردهای بیست سال اخیر این کشور حفظ شود و به عنوان رئیس جمهور تلاش می‌کند که از «کشتار مردم بی‌گناه و آواره شدن آنها» جلوگیری کند.

این در حالی است که مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در واکنش به پیش روی های طالبان روز گذشته گفت: «طالبان دارای ریشۀ مردمی هستند پیشروی‌های گستردۀ آنها در افغانستان نتیجۀ حمایت‌های مردمی است و از نصرت خدا و حمایت‌های مردمی برخوردار است. باید شریعت در افغانستان اجرا شود.!»

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی درباره همین اظهارات و همچنین علت تصرف سریع ولایت های بزرگ افغانستان به دست نیروهای طالبان به دیده بان ایران گفت: 

به نظر بنده بیشتر از اینکه پیروزی های پی در پی طالبان ریشه در حمایت های مردمی داشته باشد، ریشه در ناکارآمدی و بی کفایتی دولت مرکزی دارد. توفیق های اخیری که نصیب طالبان شده دلایل متعددی دارد که یکی از آنها ضعف دولت مرکزی است. به این خاطر که آقای اشرف غنی بیش از حد به آمریکایی ها تکیه کرده بود. این موضوع را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم مشاهده کردیم. میزان مشارکت مردم در این انتخابات زیر یک میلیون نفر بود. بنابراین یکی از مهم ترین دلایل پیروزی های طالبان طی ماه های اخیر این است که اولاً دولت مرکزی افغانستان، برآمده از رای مردم نبود و دوم اینکه آقای غنی به دلیل اینکه گفته می شود مشکوک به ارتباط با اسرائیلی ها است؛ مردم افغان به او اعتماد نداشتند.

وی اضافه کرد: سومین دلیل برای پیش روی نیروهای طالب در افغانستان مسئله نا امنی ها بود. دولت مرکزی نتوانسته بود طی این مدت امنیت را برای مردم برقرار کند، این در حالی است که در نقطه مقابل، طالبان با استفاده از هر روشی امنیت را در شهرهای تحت تصرف خود برقرار کرده و می کنند. ضمن اینکه طالبان در طی سال های اخیر با حمایت های مالی کشور های عربی توانست برای خود محبوبیتی هم کسب کند.

نماینده مجلس دهم با اشاره به این موضوع که گفته می شود طالبانِ امروز نسبت به گذشته تغییر کرده اند هم گفت: طالبان تغییر تاکتیک داده اند اما  ایدئولوژی آنها هیچ تغییری نکرده است. این نیروها فقط روش کار خود را عوض کرده اند. مثلاً اخیراً به شیعیان افغان اعلام کرده اند که ما امنیت مراسم عزاداری های شما را تامین می کنیم. بنابراین طالبان امروز سعی می کند پالس مثبت هم به همسایگان و هم به مردم نشان دهد تا به نوعی برای خودش دشمن تراشی نکند. تاکتیکی که تا حد بسیار زیادی تاکنون جواب داده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم تصریح کرد: مسئله مهم دیگری که ما در نحوه پیش روی نیروهای طالبان مشاهده می کنیم این است که بسیاری از والیانی که دولت مرکزی انتخاب کرده بود آدم های بسیار نالایقی بودند که مردم هم از آن راضی نبودند. ضمن اینکه به نظر می رسد طالبان به خوبی توانسته بودند در حاکمیت و ارتش و ولایت ها نفوذ کنند. چنانچه طی روزهای اخیر اخبار منتشر شده حاکی از این بود که برخی از ولایت های افغانستان بدون کوچکترین درگیری و مقاومت به دست طالبان سقوط کرد. در نهایت اینکه دولت آقای اشرف غنی گمان می کرد که دولت های خارجی از جمله سازمان ملل به کمک او خواهند شتافت که اینگونه نشد.

جمالی نوبندگانی همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکایی ها چرا در این شرایط افغانستان را ترک کردند؟ گفت: آمریکایی ها هم به این دلیل خاک افغانستان را ترک کردند چون نمی خواستند بیشتر از این متحمل ضرر مالی شوند و کُشته دهند و هم اینکه بتوانند با توجه به امتیازی که به نیروهای طالبان می دهند در آینده از طریق فعال شدن نیروهای القاعده و داعش کشورهای غیرهمسو با خودش یعنی ایران و روسیه و چین را تحت فشار قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه نشانه ها حاکی از این است که طالبان خیلی سریعتر از آنچه که خودشان پیش بینی می کردند در حال تصرف همه ولایت های افغانستان هستند. به نظر می رسد پیامی هم که آمریکایی ها به آقای غنی دادند پیام استعفا بود و باید اینگونه برداشت کرد که با توجه به شرایط موجود سقوط «کابل» دور از ذهن نیست.

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر