کد خبر: 114710
A

نمازی: شش نفر از کابینه پیشنهادی رئیسی از پختگی کامل برخوردار نیستند/ وزیر «پیشنهادی آموزش و پرورش» حتی استخدام این وزارتخانه نیست

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه در کابینه پیشنهادی افرادی برای وزارتخانه‌ها معرفی شدند که یا در آن وزارتخانه نبودند و یا از تجربه کافی برخوردار نیستند، گفت: باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده، این در حالی است که او حتی استخدام این وزارتخانه نیست.

نمازی: شش نفر از کابینه پیشنهادی رئیسی از پختگی کامل برخوردار نیستند/ وزیر «پیشنهادی آموزش و پرورش» حتی استخدام این وزارتخانه نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ علی محمد نمازی درباره لیست کابینه پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم گفت: نمی‌دانم اقداماتی که در مورد کابینه دولت سیزدهم صورت گرفته را چگونه می‌شود، توجیه کرد. یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که در این 40 سال گذشته نیروی انسانی با سواد، متخصص و کاردان فراوان تربیت شده است. در این میان ۲۹۰ نماینده از این جمع متخصصین هستند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: قطعا در مورد وزارتخانه‌هایی که برای تصدی آنها از نمایندگان انتخاب شده، متخصصان فراوانی در میان هر دو جناح وجود دارد. بنابراین منظور بنده این نیست که دست جناح اصول‌گرا از منظر داشتن نیروی متخصص خالی است چرا که در میان اصول‌گرایان هم نیروی متخصص وجود دارد، لذا سوال این است که چرا رئیسی در چینش اعضای کابینه از این نیروهای متخصص استفاده نکرد؟

نمازی با محل اشکال خواندن استفاده از نمایندگان در کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، تصریح کرد: در حقیقت رئیسی باید پاسخگوی این نکته باشد که چرا با وجود نیروهای متخصص برای برخی وزارتخانه‌ها از نمایندگان استفاده کرده است. از طرف دیگر یکی از ویژگی‌های رئیسی تبعیت کامل از مقام معظم رهبری است اما با وجود اینکه ایشان در سخنان خود می‌گویند خدمت کردن در مجلس مهم‌تر از قوه دیگر است، ارج خدمت کردن در مجلس کمتر از خدمت کردن در سایر قوا نیست و چه بسا بیشتر است و بر همین اساس نمایندگان را از حضور در دولت منع می‌کنند و می‌فرمایند نمایندگان به فکر کار کردن در قوای دیگر نباشند، اسامی تعدادی از نمایندگان در لیست اعضای کابینه پیشنهادی قرار می‌گیرد که این مورد نشان‌دهنده بی‌توجهی به بیانات مقام معظم رهبری در این مورد است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که مقام معظم رهبری در مورد عدم حضور نمایندگان در کابینه دولت سیزدهم توصیه نکرده بلکه فرمان داده است، لذا به نظر می‌رسد بی‌توجهی به این حکم صورت گرفته و اسامی تعدادی از نمایندگان برای حضور در دولت سیزدهم مطرح شده است.

نمازی با نگاه آسیب‌شناسی به حضور نمایندگان در کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: از طرف دیگر خالی کردن مجلس یک نوع آسیب محسوب می‌شود. مجلس قوی می‌تواند لوایح دولت را با نگاه کارشناسی مورد بررسی قرار دهد و آن را تایید یا رد کند و طرح خوب و راهگشا ارائه دهد. همچنین حوزه‌های انتخابیه‌ای که نماینده‌ای آنها به کابینه می‌روند دیگر نماینده ندارند. نماینده رابط بین مردم با بخش‌های مختلف حاکمیت است لذا یک نماینده علاوه بر اینکه می‌تواند در حل مشکلات کلان کشور به صورت موثر عمل کند و می‌تواند مرهمی برای دردهای مردم حوزه انتخابیه باشد و گره‌ای از مشکلات را باز کند.

وی متذکر شد: لذا در صورتی که نمایندگان حاضر در لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم از مجلس رأی اعتماد بگیرند، مردم حوزه‌های در شرایطی که نماینده ندارند، برای حل مشکلات خود به چه کسی مراجعه کنند؟ از طرف دیگر برای خود نماینده‌ای که حالا وزیر شده، مشکلاتی به وجود می‌آید کما اینکه ممکن است همین موکلین به آنها مراجعه کنند و بعضاً خواسته‌های بی‌مورد داشته باشند چرا که آنها به او رأی دادند و همین امر ممکن است منجر به این شود که در برخی موارد امتیازاتی را بدهد. لذا از هر جهت که در نظر گرفته شود حضور موکلین فعلی مردم در کابینه مناسب نیست.

نمازی ضمن اشاره به سابقه سایر وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم ابراز کرد: در حال حاضر حدود ۶ وزیر معرفی شدند که بین ۷ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، که به نظر می‌رسد از پختگی لازم و کامل برخوردار نیستند چرا که وزیر باید پخته باشد و مراحل مختلف مدیریت و اجرایی را طی کرده باشد تا بتواند با موفقیت در مقام وزارت نقش‌آفرینی کند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی در رابطه با تحصیلات مرتبط افراد حاضر در لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم با وزارتخانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از افرادی که تجارب و تحصیلات غیرمرتبط با وزارتخانه‌ای که برای آن معرفی شده‌اند، از جمله نقاط ضعف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

نمازی یادآور شد: به عبارت دیگر در کابینه پیشنهادی افرادی برای وزارتخانه‌ها معرفی شدند که یا در آن وزارتخانه نبودند و یا از تجربه کافی برخوردار نیستند. به عنوان مثال فردی به عنوان باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده، این در حالی است که او حتی استخدام این وزارتخانه نیست بلکه در مدتی در مجموعه‌های مربوط به حرم رضوی فعالیت می‌کرده است. لذا انتخاب افراد غیرمرتبط با وزارتخانه هزینه ساز است و هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر