کد خبر: 114753
A

رئیس دولت انتقالی افغانستان کیست؟/گوینده رادیوی صدای آمریکا، جانشین غنی در ارگ ریاست جمهوری+سوابق+سوابق

رسانه های محلی گزارش می دهند که علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخله افغانستان به عنوان رئیس دوره انتقالی در افغانستان در تعیین خواهد شد. اما علی احمد جلالی کیست و چه سوابقی دارد

رئیس دولت انتقالی افغانستان کیست؟/گوینده رادیوی صدای آمریکا، جانشین غنی در ارگ ریاست جمهوری+سوابق+سوابق

به گزارش سایت دیده بان ایران؛رسانه های محلی گزارش می دهند که علی احمد جلالی، وزیر پیشین داخله افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی در افغانستان در تعیین خواهد شد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بخش افغانستان خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد؛ عبدالستار میرزکوال سرپرست وزارت دفاع گفته براساس تصمیم دیروز سران سیاسی قرار شده امروز یک هیات به دوحه برای مذاکره با طالبان برود، خبرهای تایید نشده درباره ورود ملا برادر معاون سیاسی گروه طالبان به کابل برای مذاکره و اعلام حکومت انتقالی به ریاست علی احمد جلالی منتشر شده است. اما علی احمد جلالی کیست و چه سوابقی دارد

علی احمد جلالی کیست؟

آشنایی مردم افغانستان پیش از آن که با علی احمد جلالی به عنوان یک فرد سیاسی و یا نظامی باشد، او را به عنوان گوینده برنامه های افغانستان در رادیوی صدای آمریکا می شناسند و به خاطر دارند.

آقای جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

جلالى در سال ۱۳۲۳هجرى خورشیدى در ولایت غزنى متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۳هجرى خورشیدى از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکترى خود تحت عنوان "سیاست جهانى آمریکا" دفاع کرد.

جلالى بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست هاى مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسى در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد.

جلالی در سال ۱۳۶۰هجرى خورشیدى بعد از حمله نیروهای شوروى سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به کار آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱هجرى خورشیدى به عنوان خبرنگار در رادیو صداى آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسى و پشتو این رادیو انتخاب شد.

جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال های1382 تا 1384 وزیر داخله/کشور افغانستان بود.

علی احمد جلالی در این سال ها در یکی از مصاحبه های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

آقای جلالی در سال 2006 از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.

او پس از مدتی، در مصاحبه هایش با رسانه ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزی در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.

در آستانه داغ شدن مسایل انتخابات افغانستان آقای جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.

به همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه های زیادی در این خصوص به رای زنی و مشورت پرداخت.

اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد. در حال حاضر شماری از طرفداران او به اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی دو تن از نامزدهای انتخابات دوم افغانستان پیوسته اند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر