کد خبر: 114813
A

منبع درآمد طالبان از کجاست؟/ نگاهی به تجارت «مواد مخدر» تروریست ها

پس از دو دهه جنگ امریکا در افغانستان، طالبان حملات خود به شهرهای افغانستان را اندکی پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی از این کشور آغاز کرد و در حرکتی برق‌آسا در کمتر از دو هفته به قلب کابل رسید.

منبع درآمد طالبان از کجاست؟/ نگاهی به تجارت «مواد مخدر» تروریست ها

به گزارش دیده بان ایران؛ بی تردید این دستاورد مرهون پشتیبانی مالی خوبی است که طالبان در ۲۰ سال حضور امریکا در افغانستان، بدون سر و صدا به دست آورده است.

 

به نوشته سایت خبری تحلیلی «کانورسیشن»، آمارهای مارس سال ۲۰۲۰ از وضعیت اقتصادی افغانستان نشان می‌دهد طالبان در یک سال منتهی به مارس ۲۰۲۰ درآمدی معادل ۱٫۶ میلیارد دلار داشته است. در حالی که در همین زمان درآمد کل دولت افغانستان ۵٫۵۵ میلیارد دلار بوده است. بنابر این گزارش، یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمد طالبان، مواد مخدر حاصل از کشتزارهای خشخاش در افغانستان است. در سال مورد اشاره درآمد طالبان از این راه ۴۱۶ میلیون دلار بوده است. رتبه دوم درآمدهای طالبان اختصاص به درآمدهای حاصل از معادن این کشور داشته است.

 

البته طالبان خود به استخراج این معادن نمی‌پردازد، بلکه شرکت‌های بزرگ معادن در افغانستان که در حال استخراج از معادن موجود در قلمروهای طالبان بودند، به طالبان پول می‌دادند تا بتوانند به کار استخراج بدون خطر کشته شدن بپردازند. طالبان با اجازه دادن به استخراج سنگ آهن، سنگ مرمر، مس، طلا، روی و سایر فلزات و مواد معدنی ۴۰۰ تا ۴۶۰ میلیون دلار در سال درآمد داشته است.

 

درآمد بعدی طالبان از طریق مالیات‌هایی است که در قلمرو خود دریافت کرده است. این گروه درست مانند دولت افغانستان از ساکنان اقلیم‌های تحت نظر خود مالیات گرفته و حتی به آنها رسید داده است. میزان این مالیات‌ها نیز به ۱۶۰میلیون دلار می‌رسد. طالبان همچنین سالانه حدود ۲۴۰ میلیون دلار کمک خیریه از حامیان داخلی و همچنین جهانی‌اش که اغلب آنها در حوزه عربی خلیج فارس و همچنین کشور پاکستان هستند، دریافت کرده و۲۴۰ میلیون دلار بابت برخی صادرات و واردات غیرقانونی درآمد داشته است.

 

با این حال تحلیلگران تأکید می‌کنند، طالبان شاید برای پیشروی‌های خود که گاه با تطمیع مالی برخی مقامات ولایت‌ها به دست آمد، منابع مالی خوبی داشت اما نباید از خاطر برد که این گروه از بودجه کافی برای اداره افغانستان برخوردار نخواهد بود.

 

بر اساس جدیدترین آمارهای بانک جهانی، دولت افغانستان برای اداره کشور خود در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیارد دلار هزینه کرده که ۸۰ درصد آن توسط کمک‌های خارجی تأمین شده است./ ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر