کد خبر: 114834
A

محمدعلی پورمختار: معاون اول رئیس جمهور، حتی به اندازه یک وزیر اختیار ندارد

نماینده ادوار مجلس گفت: لازمه موفقیت معاون اول این است که رئیس جمهور اختیارات کافی را به او دهد و دستوراتش نیز لازم الاجرا باشد. اگر چنین باشد آقای مخبر با آن سوابق طولانی که در حوزه اجرایی داشته و توانمندی هایی که از او سراغ داریم حتما این مأموریت را به راحتی می تواند انجام دهد.

محمدعلی پورمختار: معاون اول رئیس جمهور، حتی به اندازه یک وزیر اختیار ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی پورمختار درباره چالش های پیش روی تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: رسیدگی و کنترل موضوعات بحرانی همچون تورم افسارگسیخته، رشد منفی اقتصادی برآمده از تحریم و موانع تولید، نرخ بیکاری 20درصدی و جبران خسارت های ناشی از کرونا، بدهی انباشته دولت به پیمانکاران و سایر دستگاه‌ها، پرداخت سررسید اوراق قرضه از چالش های اصلی تیم اقتصادی دولت جدید هستند.

وی افزود: با نگاه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و توقعات زیادی که از دولت سیزدهم می رود، طبیعتا نیاز است که تیم اقتصادی برنامه مشخصی داشته باشد. به عبارت دیگر برنامه روی کاغذ کفایت نمی کند. در ادوار گذشته دیدیم که اعضای تیم اقتصادی دولت در حوزه آکادمیک و تئوریک خیلی موفق بودند اما در مقام عمل هیچ کدام نتوانستند ایده ها و تفکرات شان را به اجرا درآورند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: اعضای تیم اقتصادی دولت جدید باید واقعیت های جامعه را ببینند و به گزارشات ارسالی که نحوه تهیه آنها مشخص نیست، به هیچ وجه نباید اعتماد کنند بلکه خودشان از طریق نیروهای مستقیم و قابل اعتمادشان پای کار باشند، اطلاعات صحیح را دریافت و هماهنگ با سایر اعضای تیم اقتصادی عمل کنند.

وی ادامه داد: مسئول هماهنگی تیم اقتصادی شخص رئیس جمهور است. برعکس رئیس جمهور قبلی این روزها شاهد هستیم آقای رئیسی در صحنه حضور دارد، فعال است، به حوزه های مختلف سرکشی می کند، بر همین اساس وظیفه رئیس جمهور است که اگر اختلافی وجود دارد یا تناقض در سیاستگذاری توسط وزارتخانه های اقتصادی دیده می شود، وقت بگذارد و مسئله را حتی شده به شکل دستوری حل کند. اگر نیاز است دولت مصوبه ای داشته باشد این کار انجام شود یا اگر نیاز به اصلاح قانون است با سرعت از طریق مجلس موضوع دنبال شود. 

این نماینده مجلس دهم با اشاره به ترکیب اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدم بیان کرد: تیم اقتصادی دولت متشکل از نیروهای جوان و با تجربه است که امیدواریم بتوانند امور اقتصادی کشور را سامان دهند.

وی درباره نقش معاون اول رئیس جمهور گفت: معاون اول رئیس جمهور، یک معاون محسوب می شود و حتی به اندازه یک وزیر اختیار ندارد، مگر اختیاری که رئیس جمهور به او واگذار کند. در دولت یازدهم و دوازدهم خود معاون اول بارها گفت«من هیچ اختیاری ندارم». طبیعی است که او نتواند در اداره هیأت دولت و چه در هماهنگ سازی وزرا نقش ایفا کند.

پورمختار یادآور شد: لازمه موفقیت معاون اول این است که رئیس جمهور اختیارات کافی را به او دهد و دستوراتش نیز لازم الاجرا باشد. اگر چنین باشد آقای مخبر با آن سوابق طولانی که در حوزه اجرایی داشته و توانمندی هایی که از او سراغ داریم حتما این مأموریت را به راحتی می تواند انجام دهد./ فردانیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر