کد خبر: 114925
A

محمدتقی فاضل میبدی: جان مردم را نباید فدای تاسوعا و عاشورا کنیم/ برخورد حاکمیت با برگزاری عزاداری‌ها معقول نیست

استاد دانشگاه مفید قم گفت: در این ایام که کرونا در کشور ما به دلیل سو مدیریت مسوولان بیداد می‌کند چرا که نتوانستند بر سر مسائل واردات واکسن و خیلی مسائل دیگر به توافق برسند، این عزاداری‌ها مزید بر علل دیگر نباشد. تا الان مردم می‌گویند عملکرد اشتباه مسوولان بوده اما اگر عزاداری‌ها موجب اوج گرفتن پیک دیگری شود و تلفات را افزایش دهد، مردم به حساب دین و امام حسین (ع) می‌گذارند. بنابراین باید جلوی آن گرفته شود مگر این که پروتکل‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود»

محمدتقی فاضل میبدی: جان مردم را نباید فدای تاسوعا و عاشورا کنیم/ برخورد حاکمیت با برگزاری عزاداری‌ها معقول نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید قم در مورد همزمانی موج پنجم کرونا و مراسم عزاداری دهه محرم و چرایی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بعضی از هیات‌های مذهبی گفت: «من بارها در یکی دو سال گذشته در مورد این موضوعات صحبت و مصاحبه کردم و بارها هم مورد حمله برخی قرار گرفته‌ام. به نظر بنده باید در این زمینه روحانیت، حاکمیت و صداوسیما با یکدیگر همکاری کنند. متاسفانه هیچ گونه همکاری وجود ندارد. اولا آن طور که باید حوزه‌های علمیه با این قضیه برخورد کنند و به موضوع عزاداری‌ها در پیک بیماری و بدون رعایت پروتکل‌ها ورود نمی‌کنند. جان مردم را جدی نمی‌گیرند. از همه بدتر صداوسیما ست که صحنه‌هایی از برخی مراسم‌ها پخش می‌کند که می‌بینید پروتکل‌های رعایت نمی‌شود. گاهی حتی از تصاویر و فیلم‌های آرشیوی استفاده می‌کند اما وقتی صداوسیما محرک و مروج باشد، طبیعی ست که نمی‌شود کاری کرد.»

او ادامه داد: «وقتی می‌گویند عزاداری‌ها برپا باشد اما با حفظ پروتکل، میزان و چگونگی رعایت پروتکل مساله‌ای فردی می‌شود و اصل بر انجام دادن و برگزاری مراسمات عزاداری می‌شود. من معتقدم هم برخورد روحانیت، هم حاکمیت و هم صداوسیما با این موضوع به شکل معقول و درست انجام نمی‌شود و گرنه می‌شد که جلوی آن را گرفت. من نگران این هستم که این پیک پنجم که اوج گرفته و تلفات زیادی هم دارد، بعد از انجام مراسم‌های تاسوعا و عاشورا که سفرها و تجمعات زیادی صورت گرفته اوضاع بدتر شود.»

این روحانی همچنین افزود: «در هر صورت ما نباید جان مردم را فدای عاشورا و تاسوعا کنیم. عزاداری‌های محرم محترم است و باید شعائر مذهبی حفظ شود. همه این‌ها را قبول داریم اما دستور دین ماست که حفظ جان مردم بر هر چیزی حتی اجرای احکام مقدم است. اگر شما اضطراب این را داشته ‌باشید که به حج واجب که می‌روید برای شما صدماتی پیش آید، آن حج بر شما ساقط می‌شود. اگر اضطراب این را داشته‌ باشید که اگر روزه بگیرید، آسیبی بر شما وارد می‌شود، روزه باطل می‌شود. من بر این باورم که در این ایام که کرونا در کشور ما به دلیل سو مدیریت مسوولان بیداد می‌کند چرا که نتوانستند بر سر مسائل واردات واکسن و خیلی مسائل دیگر به توافق برسند، این عزاداری‌ها مزید بر علل دیگر نباشد. تا الان مردم می‌گویند عملکرد اشتباه مسوولان بوده اما اگر عزاداری‌ها موجب اوج گرفتن پیک دیگری شود و تلفات را افزایش دهد، مردم به حساب دین و امام حسین (ع) می‌گذارند. بنابراین باید جلوی آن گرفته شود مگر این که پروتکل‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود»

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که «چرا حوزه‌های علمیه، قم و روحانیون به صورت جدی مردم را ترغیب نمی‌کنند که عزاداری‌های فردی یا مجازی داشته‌باشند، آن هم در حالی که رهبری در دو سال گذشته همواره عزاداری‌ های تک نفره برگزار کرده‌اند؟»، توضیح داد: «پاره‌ای از مسائل هست که قابل ذکر نیست و در همین حد هم که من و امثال من صحبت می‌کنیم به ما حمله می‌شود. من بارها گفته‌ام اگر مسائل فرعی مثل دوچرخه سواری خانم‌ها، ورزشگاه رفتن زن‌ها، بدحجابی و … پیش بیاید، خیلی فریادها بلند می‌شود اما مساله جان مردم که مطرح است فریاد عده‌ای بلند نمی‌شود. مراسم عزاداری‌ها که ممکن است جان مردم را به خطر می‌اندازد قطعا باید جلوی آن گرفته شود. نمی‌دانم چرا اهمال می‌کنند و حوزه‌های علمیه و مراجع محکم‌تر وارد نمی‌شوند. این سوال را باید از بیوت خودشان بپرسید.»

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در واکنش به نوع جدیدی از عزاداری‌های ریتمیک و بدون لباس که در میان برخی هیات‌های مذهبی مرسوم شده و کلیپ‌های آن در فضای مجازی نیز منتشر می‌شود، گفت: «متاسفانه فلسفه اصلی عزاداری امام حسین (ع) در فرهنگ مردم جا نیفتاده‌است. یعنی این که عزاداری و عاشورا برای این بود که در جامعه ظلمی نباشد و مردم در پناه عدالت راحت زندگی کنند. یزید بن معاویه سمبل ظلم و امام حسین (ع) سمبل عدالت بود و عاشورا هم تقابل این ظلم و عدل به حساب می‌آمد. باید به فلسفه عزاداری‌ محرم توجه کنیم و بعد به عزاداری‌های امروزی نگاهی بیندازیم و خروجی آن را بررسی کنیم. اگر واقعا خروجی آن نابودی ظلم، رفع ستم و ایجاد عدالت باشد مردم به نحو احسن برگزار می‌کنند. متاسفانه عزاداری ماهیتا به کاری تبدیل شده که باید انجام بدهند. تبدیل به یک شو شده است. من نگران این هستم که دست‌هایی پشت پرده باشد که این مساله مهم اسلامی و دینی را در نظر مردم دنیا بسیار بد جلوه دهد. این عوامل نفوذی که در سپاه، ‌مسائل هسته‌ای یا دستگاه‌های دیگر رخ می‌دهد و گاهی خبرهایی از آن می‌خوانیم، یقین دارم که این عوامل نفوذی در فرهنگ دینی ما بیشتر رخنه کرده‌است. از صداوسیما گرفته تا مراسم‌های عزاداری. این که لخت می‌شوند، به خودشان تیغ می‌زنند، خودشان را خون‌آلود کنند، مثل حیوان عوعو کنند و … طبیعی و عادی نیست. به نظر من جریانی ست پشت پرده که با اسلام و فرهنگ این مملکت مشکل دارد و در تلاش است تا فرهنگ عزاداری مردم را خراب کند و البته خوب هم کار می‌کنند. عده‌ای هم جاهل و جوان هستند که نمی‌دانند و نمی‌فهمند یا در گیر احساسات و هیجانات هستند،‌ بنابراین در این حرکت‌های هیجانی شرکت می‌کنند تا خودی نشان دهند. اما هیچ کدام از این‌ حرکت‌ها با فلسفه عزاداری برای امام حسین (ع) سنخیت ندارد.»

منبع: مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر