کد خبر: 11503
A

مروری بر روزنامه های پنج شنبه ۲۳ دی ماه

روزنامه های امروز نیز به مثابه روزهای گذشته همچنان فوت ناگهانی آیت الله هاشمی و پیامدهای آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که ورود اولین هواپیمای ایرباس نیز با دو رویکرد موافق و مخالف مورد بررسی قرار گرفته است.

مروری بر روزنامه های پنج شنبه ۲۳ دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران همچنان در سوگ ایت الله هاشمی است

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان«بزرگان در سوگ هاشمی» با اشاره به مراسم دیروز با حضور رهبر انقلاب نوشت:« مراسم ترحیم رفیق دیرین و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزدیک دوران جمهوری اسلامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاشمی‌رفسنجانی (رحمة‌الله علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درحسینیه امام خمینی(ره) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دراین مراسم که اعضای خانواده و بستگان حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاشمی‌رفسنجانی، رؤسای قوای سه‌گانه، مسئولان کشوری و لشکری و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، قاریان، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و ذاکران اهل بیت (علیهم‌السلام) به مداحی پرداختند.»

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان«زنی بر ای تمام فصول» نقش «عفت مرعشی» در زندگی سیاسی و خانوادگی آیت ا...رابررسی می‌کند. قانون در بخشی از این گزارش می نویسد:« حالا هاشمی رفته است و حتما این سال های اخیر بیشتر خاطره برای هم تعریف می کردند،که درگذر این سال ها، خاطرت مشترک، پیوند آن دو را عمیق تر کرده بوده است.هاشمی بارها ازماجراهایی می گوید که ازدلبستگی عمیق این زن به فرزندان حکایت دارد.دربخشی ازخاطرات، ازرفتن بچه ها به جبهه های جنگ می گوید ومجروح شدن یاسر که از مادر پنهان می کنند واوخواب می بیند پسرش مجروح شده است.راستش حالا که خاطرات را دوباره بازخوانی می کنم، می بینم هاشمی بیشترازهمه ازعفت می گوید وعلاقه اش به بچه ها وانتقادات به خود وی، اما شاید باید این بارسطورسفید خاطرات را بخوانیم.دراین توصیف ها بیش ازهمه، عشق مرد به زن دیده می شود.توصیف های آیت ا... از زن زندگیش نشان ازعشقی نهان در سطرسطر آن دارد. اماحالا، شاید عفت مرعشی ته دلش خوشحال باشد.خوشحال از این که شوهرعاقبت بخیر شده است.آری، شادی پس از نیم قرن زندگی عاشقانه برای خانم که حتما آرزوی ،بزرگی برای همسرش داشته است . حتما او آرزو داشته بعد ازآن سال ها، شوهرش عاقبت بخیرشود، هاشمی خروارها دیکته نوشته دارد و دیکته نوشته ای بی غلط نیست. تنها، دیکته های نانوشته هستند که غلط ندارند،هاشمی زیاد دیکته نوشت،اما دیروز، هاشمی بود که به عاقبت بخیر شد. حالا خاطرات هاشمی امانت است دردستان عفت خانم.کاش امانت دار خوبی باشد. بعد از ٥٨ سال تلاش برای تزریق امیدواری به هاشمی، حالا شاید باید حافظ خاطراتی باشد که بیش از همه او از آن ها آگاه است. هر چند که بر سرپیکر شوهر نجوا کرد و کمی بعد بلندتر گفت که قرارشان، با هم رفتن بوده است و کمی بعد گله می کرد به همسر که او را گذاشته و رفته ولی باید با هم می رفتند. حتی همین جملاتش در وداع با همسر، نشان از قرار عاشقانه دیگر دارد. قراری که زنی چنین محکم و صبور در بزنگاه های سخت زندگی می توانست مرد را به آن وادارد، که سفر آخر را با هم بروند. حالا این زن که 58 سال از نوجوانی تا کهن سالی همیشه سرکش و جسور و عاشق بوده است باید وظیفه تاریخی خود را ادامه دهد. وی هیچ گاه زن نهانخانه و پستو نبوده است. خاطرات آیت ا... میراثی است در دستان او ، آخرین وظیفه اش شاید، تاریخی ترین وظیفه او باشد!»

 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان«وصیت‌نامه آیت‌الله هاشمی» نوشت:« هاشمی در این بخش از برنامه به وصیت‌نامه پدر اشاره کرد و گفت: «زمانی که چند سال قبل ایشان به دلیل مشکل قلبی می‌خواستند آنژیو شوند،‌ وصیت‌نامه‌ای نوشتند و آن را به من دادند. ما هنوز نتوانسته‌ایم وصیت‌نامه جدیدی از ایشان پیدا کنیم. ایشان زیر وصیت‌نامه چنین نوشته بودند که اگر از این آنژیو سالم بیرون آمدند وصیت‌نامه را کامل خواهند کرد» مهندس هاشمی با این توضیح که وصیت‌نامه دست‌خط آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی و مربوط به سال ۱۳۷۹ است، گفت: «نمی‌خواهم الان تصویر وصیت‌نامه را نشان دهم، چون ممکن است وصیت‌نامه دیگری باشد و نمی‌خواهم این تصویر به عنوان وصیت‌نامه منتشر شود.» او ادامه داد: «ایشان از یک جهت هم خیلی مظلوم واقع شد. از جهات مختلفی مظلوم واقع شدند و یکی از آن‌ها این تصوری بود که در مورد ثروت افسانه‌ای ایشان مطرح می‌شود. ایشان جمله‌ای در وصیت‌نامه نوشته‌اند به این ترتیب که اینجانب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چیزی به دارایی‌های موجود قبل از انقلابم نیفزوده‌ام. هزینه‌های زندگی را در درجه اول از عواید و فروش اموال قبل از انقلاب و در درجه دوم از حقوق و مزایای قانونی‌ام برداشته‌ام.» او با بغض و گریه گفت: «من می‌خواهم مردم بدانند که ایشان بیش از ۹۰ درصد دارایی خود را در راه انقلاب هزینه کردند و دارایی‌شان بسیار کم است.» رشیدپور با اشاره به اتاق کار آیت‌ا...هاشمی و فضای ساده آن اتاق از هاشمی پرسید آن فضا، به واقع اتاق کار آیت‌ا...بود؟ و هاشمی چنین جواب داد: «بله همان بود. ایشان در منزلی در جماران در جوار منزل امام سال‌ها زندگی می‌کردند. ماجرای آن خانه هم خیلی ساده بود. »

 

کاریکتور از روزنامه شرق

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

ایرباس خوب یا بد؟

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« پروازایرباس به سوی‌تهران» با اشاره به اینکه نخستین هواپیمای نو خریداری شده‌ ایران پس از ٤٠ سال، ساعت ١٤:٣٠ امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند. این روزنامه در ادامه این گزارش می نویسد:« خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، شرکت هواپیمایی ایرباس در ماه دسامبر ٢٠١٦ به طور رسمی قرارداد فروش ٩٨ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به عنوان بخشی از سفارش‌های جدید این شرکت در پایان سال گذشته میلادی ثبت کرد. براساس این گزارش شرکت اروپایی ایرباس با این قرارداد از شرکت رقیب خود (بویینگ) پیشی گرفت. همچنین این شرکت هواپیماسازی روز چهارشنبه اعلام کرد، در سال میلادی گذشته سفارش ساخت ٧٣١ هواپیما را دریافت کرده که قرارداد ٣٢١ فروند آن تنها در ماه دسامبر گذشته منعقد شده است. در کنار قرارداد ایران، شرکت ایرباس یک سفارش برای هواپیمای ٧٢ A٣٢٠neo از شرکت گو ایر هند (India’s Go Air) نیز گرفته است. ایرباس همچنین سفارشی برای هواپیمای خانواده ٩٠ A٣٢٠ از یک مشتری نامشخص که انتظار می‌رود شرکت فلایناس عربستان سعودی (Saudi carrier flynas) باشد، ثبت کرده است. مدیرعامل ایرباس در مراسم تحویل ایرباس به ایران‌ایر اعلام کرد همکاری با ایران به‌طور رسمی آغاز شد و ابراز امیدواری کرد «با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.» به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «فابیس برژیر» گفت: طبق قراردادی که با ایران‌ایر امضا شده است، هواپیماهای بعدی نیز به تدریج به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحویل می‌شود.»

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه جوان در گزارشی با انتقاد از ورود ایرباس ها در گزارشی با عنوان« پلیس بد سود برجام را به جیب زد» نوشت:« یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای صنعت هواپیمایی جهان و رکوردشکنی فروش پژو در شش سال اخیر، دو هدیه‌ای بود که سود آن زودتر از دیگر طرف‌های مذاکره برجام به پلیس بد مذاکرات رسید.

 

به گزارش «جوان»، فرانسوی‌ها که در به نتیجه رسیدن مذاکرات همواره سنگ‌اندازی می‌کردند و نقش پلیس بد را برای خود تعریف کرده‌ بودند، اکنون در مسابقه کسب منفعت، پیشتاز رقبای خود شده‌اند.

 

روز گذشته شرکت پژو فرانسه از رکوردشکنی این شرکت در فروش محصولاتش پس از توافق هسته‌ای با ایران خبر داد. شرکت پژو سیتروئن اعلام کرد با لغو تحریم‌های ایران در سال 2016 بهترین عملکرد را از سال 2010 داشته و با رشد 8/5 درصدی در این سال مواجه شده و برای نخستین بار از سال 2011، از مرز فروش 3 میلیون دستگاه گذشته است. این در حالی است که فروش خودروهای پژو در اروپا 56/3 درصد نسبت به سال گذشته کمترشده و آمار میزان فروشش در چین و جنوب شرق آسیا 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد. با این حال در غرب آسیا و شمال آفریقا 112.8 درصد رشد داشته است. رشد در این منطقه ناشی از لغو تحریم‌های ایران و افزایش فروش در این کشور بوده است.

اما این تنها دستاورد فرانسه در پسا برجام نبود، زیرا روز گذشته شهرتولوز فرانسه (محل دفترمرکزی ایرباس) میزبان مدیر عامل شرکت ایران ایر بود تا یک فروند هواپیما از قرارداد فروش 100 هواپیمای ایرباس را تحویل بگیرد. قرار است امروز این هواپیمای 90 نفره، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترک کند.

این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس است که پیش قرارداد آن در اواخر سال گذشته با سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد. در مجموع شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما و با شرکت بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده است و قرار است به‌زودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره را با شرکت ATR یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ایرباس امضا کند.

این هواپیما پس از برگزاری یک مراسم توسط شرکت ایرباس رسماً به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد و مدیرعامل ایرباس در این مراسم اعلام کرده است که با تحویل این هواپیما، همکاری‌های ایران ایر و ایرباس رسماً آغاز شد و امیدواریم با تحویل این هواپیماها توسعه اقتصادی ایران با سرعت بیشتری دنبال شود.

«فابیس برژیر» با اشاره به اینکه قرار داد مذکور یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای صنعت هواپیمایی در جهان است، اظهار داشت: طبق قراردادی که با ایران ایر منعقد شده هواپیماهای بعدی نیز به تدریج به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل خواهد شد.

وی افزود: قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید این هواپیماها با مجوز خزانه‌داری امریکا و قوانین بین‌المللی منعقد شده و ما درصدد هستیم طبق این قرارداد، هواپیماهای خریداری شده را به ایران ایر تحویل دهیم و امسال نیز تعدادی از این هواپیماها به این شرکت تحویل خواهد شد. ظاهراً قرار است از این هواپیما برای مسیرهای داخلی استفاده شود و در پرواز آن برای فعالیت‌های بین‌المللی محدودهایی قایل شده‌اند. »

برجام

علی خرم در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« پیام جدی برجامی اروپا به امریکا» نوشت:« قدام امریکا به تمدید قانون تحریم‌های آیسا به سلسله اختلافاتی میان تهران و واشنگتن درباره اجرای برجام انجامیده است که موضوع بحث و گفت‌وگوی نشست اعضای کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین بود.

قانون تحریم‌های ایران که قرار بود تاریخ آن تا پایان سال جاری میلادی به پایان برسد، با تلاش مخالفان تندروی کنگره امریکا تمدید شد آن هم در شرایطی که رأی اکثریت موافقان این طرح به بی اثر شدن وتوی رئیس جمهوری امریکا می‌انجامید و باراک اوباما تنها برای نشان دادن نظر مخالف خود با تمدید این مصوبه مجلس امریکا از امضای آن خودداری کرد.

با وجود این ایران این اقدام را به معنای نقض سیاسی و محتوایی برجام تعبیر کرد و با توجه به ساز و کارهای تعبیه شده در برجام برای بررسی نقض تعهدات هر یک از کشورهای عضو توافق از کمیسیون مشترک 1+5 خواست تا این اقدام امریکا را مورد توجه و رسیدگی قرار دهد. این در حالی است که دولت اوباما پیش از این طی ۶ بند در برجام متعهد شده بود که بندهای تحریمی این قانون را که در تضاد با برجام بود به حالت تعلیق درآورد. عمده‌ترین تحریم‌های در نظر گرفته شده در این قانون که طبق برجام به حالت تعلیق در آمده بود به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فروش بنزین و خدمات مربوط به صنعت نفت از جمله حمل نفت خام ایران باز می‌گشت.

با این حال تمدید این قانون در شرایطی که مخالفان برجام در کنگره و دولت امریکا روی کار آمده‌اند باعث قوت گرفتن این فرض شده است که آیسا به طور کامل در معرض اجرایی شدن قرار گیرد. چه آنکه اگر این اتفاق بیفتد و دونالد ترامپ از اجرای دستورالعمل اجرایی اوباما درخصوص مستثنی کردن بندهای مربوط به تحریم‌های هسته‌ای قانون آیسا خودداری کند، آن وقت برجام عملاً از سوی امریکا نقض خواهد شد.

از این منظر اعضای اروپایی 1+5 که پیش از این و همزمان با انتخاب ترامپ بارها به او هشدار داده بودند که نباید به بازنگری در برجام فکر کند حالا که با شکایت مستقیم ایران از امریکا به دلیل نقض یکی از بندهای برجام روبه‌رو شده‌اند، به همراهی بیشتری با آن برخاسته‌اند. اروپایی‌ها که درخصوص حفظ حیات برجام متفق‌القول هستند، در بیانیه‌ای که منتشر کرده‌اند به دولت جدید امریکا هشدار داده‌اند که به دستورالعمل اجرایی اوباما مبنی بر مستثنی کردن تحریم‌های آیسا پایبند بماند که در غیر این صورت علاوه بر ایران سایر اعضای 1+5 هم این اقدام امریکا را نقض برجام تفسیر کرده و پیامد آن را متوجه واشنگتن خواهند نمود.

به این ترتیب اروپایی‌ها در شرایطی که موضعگیری‌های نخستین ترامپ مبنی بر در پیش گرفتن یک سیاست مستقل در عرصه بین‌المللی از سوی امریکا اسباب ناخشنودی آنها را فراهم کرده است، پیش از آغاز به کار دولت جدید واشنگتن این پیام جدی را به سوی او فرستاده‌اند که ذیل گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی تمام قد ایران به تعهداتش در چارچوب، این امریکاست که به عضو خاطی طرف توافق بدل شده است.

در واقع اروپایی‌ها بر اساس منافعی که از رهاورد توافق با ایران برای خود در نظر گرفته‌اند، خواهان محافظت از آن در برابر کارشکنی‌های احتمالی امریکایی‌ها هستند و حالا بخوبی از فرصت اعتراض ایران به تمدید قانون آیسا بهره برده و در موضعی هماهنگ بر عهدشکنی احتمالی امریکایی‌ها در دوره رئیس جمهوری جدید این کشور هشدار داده‌اند./تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر