کد خبر: 115080
A

مرتضی طلایی: سه، چهار نفر از اعضای کابینه رئیسی رأی نمی‌آورند/ کابینه رئیسی کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست

مرتضی طلایی از چهره های سیاسی اصولگرا : به نظر می‌رسد کابینه، کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.

مرتضی طلایی: سه، چهار نفر از اعضای کابینه رئیسی رأی نمی‌آورند/ کابینه رئیسی کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جلسات فشرده نمایندگان برای بررسی وزرای کابینه دولت سیزدهم به پایان رسیده و حالا قرار است شنبه تا سه شنبه به گفته نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه، جلسات رأی اعتماد مجلس به وزرا باشد. فارغ از اینکه رأی مجلس به کابینه ابراهیم رئیسی چیست، همچنان انتقادات به کابینه رئیسی چه از درون و چه خارج از مجلس مطرح است.

مرتضی طلایی از چهره های سیاسی اصولگرا بر این باور است که کابینه رئیسی آن گونه که انتظار می رفت نیست

مشروح گفتگو با مرتضی طلایی را می‌خوانید؛

*********

*آقای طلایی!وزرای کابینه رییسی را چگونه می بینید؟ با توجه به اینکه به برخی از افراد معرفی شده انتقادات جدی وارد است....

انتظار این بود که کابینه ای قوی تر و منسجم تری معرفی می شد. شایدم این گونه نباشد اما احساس بنده است که این کابینه، کابینه‌ای چندان قوی نیست که بتواند تعهدات و وعده ها و قول هایی که آقای رئیسی به مردم داده‌اند را عملیاتی کند بنابراین از درون این کابینه نمی‌توانیم انتظار چندانی داشته باشیم.

اعضای کابینه رئیسی انقلابی و حزب اللهی هستند اما....

اینکه افراد، افراد انقلابی و حزب اللهی هستند تردیدی نیست اما در کنار این ویژگی ها، موضوع کارآمدی بسیار مهم است، توانایی برای اداره کردن یک وزارتخانه نیز مهم است مدیریت برای ایجاد تعامل و هماهنگی بین دستگاه ها و وزارتخانه‌های گوناگون در هیئت دولت مهم است، شناخت از جامعه و وظایف بسیار مهم است.

وزیر کار گفته من وزیر کارم نه وزیر بیکاران!

 وزیر محترمی که شنیدم در اظهاراتش گفته بود من وزیر کارم نه وزیر بیکاران. بنده صحت و سقم آن را نمی‌دانم اما این گونه شنیده‌ام. بنابراین مشخص است که از درون یک جمله‌ای، چه رویکردی را می‌توانیم انتظار داشته باشیم.

کابینه رئیسی کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست

در نتیجه به نظر می‌رسد کابینه، کابینه قابل انتظار جبهه نیروهای انقلابی نبود و نیست این سخنی کلی است. حرف بنده حرف سیاسیون و یک فرد سیاسی نیست و یا جریانات سیاسی نیست بلکه حرف کسی است که با بدنه نیروهای اجتماعی، افکار عمومی، اقشار مختلف و اصناف و بازاریان و کارمندان، کارگران، بانوان، ورزشکاران و ... ارتباط دارم. از این رو این گفته را به نمایندگی از افکار عمومی می گویم نه به نمایندگی از یک جریان سیاسی و یا جریانات سیاسی.

انتظار افکار عمومی از رئیسی، معرفی کابینه ای قوی بود

افکار عمومی انتظارش این بود که کابینه آقای رئیسی کابینه‌ای منسجم تر، قوی تر و دارای پشتوانه قوی تری برای پیاده سازی تعهدات و شعارهای آقای رئیسی باشد این نکته ای کلی نسبت به کابینه معرفی شده است.

*در ارتباط با ورزا چطور؟

در ارتباط با جزییات نیز باید گفت که در مورد وزیر آموزش و پرورش، واکنش‌هایی را در درون بدنه فرهنگیان شاهد بودیم یا مواردی این چنینی. البته در بین کابینه افراد صاحب نظر ، کارآمد و افرادی که کارنامه قبلی شان نشان دهنده موفقیت شان است را شاهد هستیم و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم.

از نگاه صاحبنظران، درباره وزرایی مانند وزیر اقتصاد ارزیابی‌های مثبتی مطرح است. شاید اگر آقای رئیسی می‌توانستند 5، 6 نفر از وزرا را از افراد قوی تر و باسابقه تری انتخاب و معرفی می‌کردند تا پشتوانه خوبی برای اجرایی کردن تعهدات و قول‌های آقای رئیسی به مردم باشند.

*یعنی می گویید بحث شایسته سالاری آن گونه که باید در کابینه لحاظ نشده است؟

نمی توانیم بگوییم شایسته سالاری، بلکه می توانیم شایسته گزینی بگوییم چون از نگاه من همه این افراد شایسته هستند اما از بین شایستگان، انتخاب آن افرادی که کارآمدی و رزومه آنها قابل دفاع باشد موضوعی بود که از منظر شایسته گزینی باید به آن نگاه کرد نه شایسته سالاری و شایسته پروری.

شایسته گزینی می‌توانست صورت گیرد چراکه افرادی را داریم که در همان حوزه‌های آموزش و پرورش نخبه هستند و یا در حوزه وزارت کار باید گفت که این وزارتخانه در واقع سه وزارتخانه یعنی وزارت کار، رفاه و تعاون است و نباید آن را دست کم گرفت چراکه یکی از وزارتخانه های کلیدی برای کشور است به ویژه وزارتخانه هایی که در زمینه اشتغال و مسکن فعالیت دارند.

 بنابراین در ارتباط با این وزارتخانه ها و چیدمان کابینه و به تبع معاونین و سایر مدیرانشان، باید دقت لازم صورت گیرد تا مجموعه ای روی کار آید که منسجم، یکدست، یکپارچه باشد و کارآمدی آن اثبات شده باشد، شناسنامه آنها قابل دفاع باشد. بنابراین این نکات از نکاتی است که در ارزیابی کابینه می‌توان به آنها پرداخت.

*حضور 9 وزیر و معاون و مدیر دولت احمدی نژاد را در کابینه آقای رئیسی چگونه ارزیابی می کنید؟

کابینه آقای احمدی نژاد در دوره اول در مجموع خوب عمل کرد بنابراین نمی‌توانیم دوره آقای احمدی‌نژاد، دوره مدیریت و کابینه ایشان را ناکارآمد ارزیابی کنیم.

*آیا براساس شایسته سالاری انتخاب شده بود؟

به هر حال آقای احمدی نژاد این ریسک را کرد و یک فضایی به جوانان و چهره‌های گمنام داد و برایندش در دوره اول ایشان و حتی کابینه دوم (فارغ از مسائل سیاسی) به دلیل کارآمدی و شایسته سالاری توانست افراد گمنامی را از بین نیرو انتخاب کند و موفق هم عمل کرد. ارزیابی بنده از مدیران دولت احمدی نژاد ارزیابی مثبتی است.

بحث سیاست ها را کنار بگذاریم ارزیابی بنده مثبت است این یک حُسن است که از وزرا و مدیران دولت‌های گذشته نه فقط دولت احمدی نژاد استفاده شود.

*به هر حال در حال حاضر کابینه ای که قرار بود فراجناحی باشد تنها از مدیران یک دولت استفاده کرده است....

اصلاح طلبان که روی کار آمدند غیر از این عمل نکردند و از وزرای دولت احمدی نژاد استفاده نکردند.

احمدی‌نژاد کابینه‌اش را تکه تکه کرد

*اما آقای ابراهیم رئیسی گفتند از همه گروه ها استفاده خواهیم کرد....

بحث انتقام گرفتن نیست بحث انسجام یک کابینه است یک کابینه باید منسجم باشد شاید یکی از چالش های آقای احمدی نژاد در دوره ایشان به دلیل بعضی از سیاست ها و چالش هایی بود که شخص احمدی نژاد در کابینه به وجود آورد و به نوعی کابینه را به تعبیری تکه تکه کرد.

 بنابراین اینکه یک رئیس جمهور یک کابینه منسجم داشته باشد حق او است ما این حق را نمی توانیم از آقای رئیسی سلب کنیم به این دلیل که بگوییم چرا او از فلان گروه یا از آن گروه، کسی را انتخاب نکرده است.

رئیسی از غیر از افراد دولت آقای احمدی نژاد نیز استفاده کرده است

آقای رئیسی غیر از افراد دولت آقای احمدی نژاد، از افراد دیگری نیز در کابینه‌اش استفاده کرده است در حالی که افراد دیگری هم بودند که کارآمد بودند اما از آنها استفاده نکرد ممکن است آقای رئیسی در ارزیابی‌هایشان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند انسجام لازم را بین این افراد ایجاد کنند. اینها گمانه زنی ها است و ارتباط نزدیکی هم با دوستانمان نداریم در بطن ماجرا هم نیستیم که بدانیم تصمیماتشان بر اساس چه پارامترهایی انجام می‌شود بلکه فقط می توانیم به برآیندهای کلی نگاه کنیم.

نمی‌توان الان درباره وعده‌های رئیسی قضاوت کرد

یقینا آقای رئیسی به دنبال ایجاد کابینه‌ای منسجم و یکدست بودند تا بتوانند کار کنند در حال حاضر نباید قضاوت کرد که آقای رئیسی نسبت به وعده شان در استفاده از همه ظرفیتهای مدیریتی کشور عمل نکنند. به هر حال دولت، گسترده است و کشور الی ماشاءالله به مدیر نیاز دارد. نگاه حاکم به دولت آقای رئیسی، وقتی غیرسیاسی باشد و بر توانمندی های کشور و آحاد کشور متکی باشد می تواند به وعده هایش عمل کند.

نباید این گونه گفت مثلا اگر یک اصلاح طلب به کابینه آمده این کابینه، انقلابی نیست یا از فلان گروه آمده انقلابی است من اینها را قبول ندارم.

*به هر حال انتقاداتی وارد است....

کسی نمی تواند بگوید که انتقاد وارد نیست به هر حال یقینا ایراد، اشکال و ضعف وجود دارد اما همه باید کمک کنیم تا دولت به وظایف و تعهداتش عمل کند.

افکار عمومی احساس می‌کردند اصولگرایان نمی‌خواهند دولت روحانی موفق شود

شاید اگر به عقب بازگردیم و بخواهیم نقدی به جریان سیاسی مدعی اصولگرایی در دولت یازدهم و دوازدهم وارد کنیم این است که افکار عمومی احساسش این بود که آنها تمایلی ندارند دولت یازدهم و دوازدهم موفق شود این یک رفتار بود نتیجه آن هم این بود که افکار عمومی احساس کرد یک جریان سیاسی تمایل ندارد دولت یازدهم و دوازدهم موفق شود؛ این بسیار بد است. این به نفع ملت و منافع ملی نیست.

در حال حاضر دولت مستقر شده است بنابراین هر کسی که دل در گرو انقلاب و سربلندی کشور، ملت و نظام دارد و علاقه مند است که کشورش، ملت و نظامش در جهان سرافراز باشد باید دست به دست هم دهند کمک کنند به اینکه دولت بتواند در انجام وظایف و تعهداتش موفق شود. این باور بنده است کاری هم ندارم که این دولت، نامش دولت سیزدهم است یا دوازدهم و یا هشتم و نهم و...

به هر حال دولت الان روی کار آمده است. بنده حتی در مورد آقای زاکانی هم در پُستی که بود تاکید داشتم به هر حال انتخاب انجام شده است و همه باید بیایند راهکار بدهند تا او بتواند موفق شود. در حالی که برخی ها به عقب بر می گردند و به تعبیری بر سر جنازه گریه می کنند در واقع تا فرد زنده است باید به آن کمک کرد تا نمیرد. بنابراین این انتخابی است که صورت گرفته است نباید نشست و دائما گفت چرا این انتخاب انجام شده است؟ اعتقاد بنده این است که این چراها برای قبل از انتخاب است حالا که آقای زاکانی به عنوان شهردار انتخاب شده همه باید کمک کنیم راهکار و پیشنهاد بدهیم، نقد کنیم و ارزیابی کنیم، پرسش کنیم تا او بتواند در اداره شهر تهران موفق شود در ارتباط با دولت نیز همین نکته صدق می کند.

آقای رئیسی رئیس جمهور کشور و ملت ما هستند همه گروه‌های سیاسی و همه ملت باید زیر چتر این دولت و رئیس جمهور باشند انتظار این است که آقای رئیسی در ارتباط با رفتار، گفتار، عمل و برخورد و انتخاب و چیدمان و یا هر کاری انجام می دهند این احساس را به جامعه منتقل کنند که دولتش، دولت ملت، کشور و همه جریانات، کارگزاران و خدمتگزارن در قالب تفکرات و اندیشه های سیاسی ایران است. فقط مسئله جناح های سیاسی را نداریم بلکه اقوام را هم داریم در کشور همه اقوام از کرُد و بلوچ و مازنی و فارس و عرب و .... باید احساس کنند این دولت متعلق به آنها است و آمده به آنها خدمت کند. منتقل کردن این احساس به جامعه تنها با حرف نمی‌شود بلکه نیازمند عمل است.

تصمیم رئیسی درباره دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان تصمیم خوبی است

آقای رئیسی از همان ابتدا گفتند که برای دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان دو استاندار ویژه با اختیارات انتخاب می کنیم این تصمیم بسیار عاقلانه و درستی بود انشالله بتوانند دو استانداری که سطحشان در سطح وزرا باشد انتخاب کنند تا این دو استان ما عقب ماندگی هایش جبران شود.

*پیش بینی از شما رأی مجلس به کابینه پیشنهادی آقای رئیسی چیست؟

همه رأی نمی آورند طبق شنیده هایی که از رسانه ها و جریانات و نمایندگان مجلس به گوش می رسد شاید سه، چهار نفر از وزرای معرفی شده رأی آوری‌شان در مجلس سخت است.

*کدام یک از وزرا منظورتان است؟

دقیقا نمی دانم در هفته پیش رو مشخص خواهد شد.

 

 

منبع:جماران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر