کد خبر: 115100
A

انتشار یک سند جنجالی در بلومبرگ/ بایدن در تیرماه به متحدان گفته بود که آمریکا ثبات کابل را تضمین می‌کند!

براساس یک سند دیپلماتیک که به دست بلومبرگ رسیده، رئیس جمهور آمریکا در ژوئن سال جاری میلادی به متحدان در گروه هفت گفته بود که واشنگتن ثبات کابل را پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تضمین می‌کند.

انتشار یک سند جنجالی در بلومبرگ/ بایدن در تیرماه به متحدان گفته بود که آمریکا ثبات کابل را تضمین می‌کند!

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از هیل، در این سند آمده است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشستی در انگلیس با رهبران گروه هفت از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که "فعالان مهم آمریکایی" در کابل باقی خواهند ماند.

انگلیس فکر می‌کرد آمریکا امنیت کافی را برای باز نگه داشتن سفارتخانه‌هایشان در کابل تامین می‌کند.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بلومبرگ نوشت، در این سند آمده است: آمریکا با متحدان درباره این صحبت کرد که چگونه طالبان پیش از هرگونه مذاکرات صلح برای در راس ماندن اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان، به صورت نظامی دولت کابل را آزمایش خواهد کرد.  

این سند پس از آن تهیه و تنظیم شد که تمامی متحدان در ماه مه درباره حفظ حضور غیرنظامی در افغانستان پس از خروج سربازان خارجی صحبت کردند. با این حال جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که طالبان احتمالا پس از خروج نیروهای خارجی از مزیت بالایی برخوردار خواهد شد.

دو ماه بعد، افرادی که ابراز نگرانی کرده بودند متوجه شدند که طالبان تنها چند روز پس از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پیشروی‌های خود برای تسلط بر این کشور جنگ زده را آغاز کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر