کد خبر: 115133
A

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟/ از طعنه به حضور باغگلی در «مهد کودک» تا قطع کردن صدای مخالفان توسط قالیباف

جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حاشیه های متعددی دارد

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟/ از طعنه به حضور باغگلی در «مهد کودک» تا قطع کردن صدای مخالفان توسط قالیباف

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در ابتدای بررسی صلاحیت باغگلی، سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش نظرات این کمیسیون را درباره او قرائت کرد. در این گزارش ضمن انتقاد به باغگلی، برنامه های او را شامل عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده، نگاه بسیار سطحی نسبت به مشکلات آموزش و پرورش، عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش، عدم انطباق برنامه با اسناد بالادستی دانست. نظر نهایی کمیسیون درباره باغگلی اینگونه بود: «در برنامه او پیشنهاد مناسبی دیده نشده است. تحصیلات دانشگاهی اش مرتبط است. بنابراین ضمن احترام به او و رییس جمهور، کمیسیون تصدی او برای پست آموزش و پرورش را موافق نبوده و ایشان فاقد صلاحیت لازم است.»

در ادامه این جلسه نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به اظهارنظر پرداختند و بعد از آن حسین باغگلی پشت تریبون قرار گرفت و از سابقه و برنامه پیشنهادی‌اش دفاع کرد.

پس از اظهارات سخنگوی کمیسیون تخصصی آموزش که نظر بر عدم صلاحیت وزیر پیشنهادی باغ گلی داشت، دو نماینده مخالف به بیان نظرات خود درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند.

رشیدی نماینده مخالف با وزارت باغگلی خطاب به او گفت که باید خودتان کناره‌گیری می کردید و ادامه داد: «انتظار می رفت برای حل مشکلات بزرگ آموزش وپرورش، فردی بزرگ و باتجربه و متخصص معرفی شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ایشان از رویش‌های انقلاب است به شرط آنکه در جای خودش استفاده شود. انشالله در آینده جزو نیروهای خوب کشور باشد.»

صدیف بدری، دیگر نماینده مخالف هم با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از لحاظ مدیریتی بی ثبات است، گفت: «آقای باغگلی سوابق بسیار محدود دارد که با جایگاه حساس تعلیم و تربیت تناسب ندارد. او سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارد. نباید این وزارتخانه را محل آزمون و خطا کنیم.»

در ادامه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دو نماینده موافق باغ‌گلی، اظهارات خود را بیان کردند. جعفر راستی، یکی از این نمایندگان بود. او با بیان اینکه امتیاز کابینه آقای رییسی جوان بودن و غیرجهادی بودن و انقلابی بودن است، گفت: «گل به خودی نزنید. آنهایی که می گویند جوان بودن آقای باغگلی مشکل ایجاد می کنند دقت کنند پیامبر در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شدند. حضرت آقا در ۴۲ سالگی به ریاست جمهوری رسیدند و تجربه قبلی هم نداشتند. فرماندهان جنگ تحمیلی پایین ۲۶ سال داشتند. بدون تجربه رفتند و نان صلابت خود را خوردند.»

علی اصغر عنابستانی، دیگر نماینده موافق باغگلی هم گفت: «نسل جوان ۴۰ است ایده هایشان در گلو شکسته است. اراده کرده اند که تغییر دهند ولی خون دل خورده اند از اصحاب صندلی و ژنرالهایی که جوانان را به خامی متهم می کنند. به نسلی که می خواهد حافظ آرمانهای انقلاب باشد، به نسلی که ایده دارد فرصت دهید. آیت الله رییسی فرصتی در آستان قدس به او داد و نتیجه گرفت و امروز مجلس باید فرصت به جوانی بدهد که برنامه دارد، متخصص و انقلابی است و دلش برای نسل آینده این کشور می تپد.»

در ادامه جلسه مجلس، دو نماینده مخالف دیگر دلایلشان را مطرح کردند. سید کاظم دلخوش، یکی از این نمایندگان مخالف هم با بیان اینکه مجلس و مردم دغدغه دارند چون رییس جمهور را ناجی خود می بینند، گفت: «مگر می شود وزیر آموزش و پرورش با این تعداد افراد در هیات وزیران جایگاه پایینی داشته باشد و نتواند حرف بزند؟ آقای رییس جمهور گفتند ایشان از مهد کودک به بالا تدریس کردند. من به عمرم ندیدم مهدکودک را مردها بچرخانند. خانمها می چرخانند. ایشان اعتراف کرده ۳ سال در دبستان کار کردم. او مشاور خوبی است و کسی مخالف مشاور بودن او نیست. دوبیتی ام را نمی خوانم که به او بی احترامی نشود.»

جعفر قادری، دیگر نماینده مخالف هم با بیان اینکه او با وتو وارد مجتمع فرهنگی رضوی شد، گفت: «ایشان در دانشگاه رتبه استادیاری دارد و هنوز نتوانسته است پایه سنواتی خود را بگیرد. چطور در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد؟ در هیات مدیره مجتمع فرهنگی رضوی او را نپذیرفتند و با وتو او را وارد کردند و با وتو ادامه کار دارد.»

 

عبدالجلال ایلی، اما دیگر نماینده موافق با وزارت حسین باغگلی بود. او با بیان اینکه جوانی بزرگترین امتیاز باغ گلی است، گفت: «آموزش و پرورش در وضع موجود در نقطه ای است که فرهنگیان، دانش آموزان و جامعه همه ناراضی هستند. این نارضایتی نمی طلبد فکر جدیدی وارد شود؟ ما نیازمند تغییر اساسی هستیم که به دست کسانی انجام میشود که شاکله دارند و جوانان می توانند این تغییر را ایجاد کنند. فرهنگیان در ارتباط با رتبه بندی ۱۰ سال است منتظرند.»

بیژن نوباوه وطن، هم در موافقت با وزارت باغگلی گفت: «می گویند باغ گلی جوان است. او ۴۱ سال دارد. میانگین هیات دولت پیشنهاد شده ۵۲ سال است. در آمریکا میانگین ۳۵ سال است. مگر حضرت آقا به حضور نسل دوم اشاره نمی کنند؟ اگر مجلس انقلابی با شاکله دولت انقلابی نتواند جوانگرایی را تحقق بخشد کجا می توان تحقق بیخشد؟ اطمینان کنید و انشالله به نتیجه برسیم. قطعا نتیجه می گیریم.»

باغگلی: آموزش و پرورش ما دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است

بعد از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دفاع از خود پرداخت. او با بیان اینکه انتخاب آقای رییس جمهور نشان داد او به صورت جدی به دنبال تحول در آموزش و پرورش است و به او تبریک می گویم، گفت: «تحول در آموزش و پرورش نیاز به جرات مندی زیادی دارد که آقای رییس جمهور این را نشان دادند. -آقای دلخوش، خواهش می کنم به سخنان آقای رییس جمهور اعتماد کنید. ایشان گفتند من در مهد کودک تا دانشگاه مربی گری کرده ام. در مشهد به شما پیش دبستانی نشان می دهم که همه کارکنانشان آقا هستند.»

او ادامه داد: «در یک کلام به معلمان و اولیا و دانش آموزان اطمینان می دهم کمک می کنم تا نظام آموزش و پرورش جنس تعلیم و تربیتی پیدا کند. می پذیریم انقلاب حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود و گام دوم محقق نمی شود مگر با سرمایه گذاری روی نسل کودک و نوجوان. این کار باید به آدمهای مهم و توانمند واگذار شود. باید تمام ظرفیتهای نظام، دولت و مجلس پای کار بیاید. از  مجموعه گفتگوها متوجه شدم ما در شرایط پیچیده ای در آموزش و پرورش مواجهیم. برای حل این پیچیدگی ها باید وارد روشهای جدید شویم. تکرار تجربه های گذشته بازتولید شرایط گذشته است. باید جرات اقدام جدید داشته باشیم.»

باغگلی گفت: «باید جرات کنیم بایستیم و بگوییم ما جانب کدام بخش را می خواهیم بگیریم. عده ای آموزش و پرورش را اداره یا بنگاهی می بینند که با عدد و رقم اداره می شود. اما گروه دیگری که من جزو آنها هستم باور دارند ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم. یکی از موضوعات سند ۲۰۳۰ حذف جنسیت است. این را داریم انجام می دهیم! امروز نیازمند تربیت دخترانه هستیم که لازمه اش فعالتر شدن جامعه معلمان خانم است که بتوانیم فهم دنیای دختران را داشته باشیم. امروز تصمیمات ما جنس مردانه دارد در حالی که تعداد زیادی از دانش آموزان ما و مادران آنها خانم هستند.»

او گفت: «آموزش و پرورش ما دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است. باید به سمت کاهش تمرکز برویم تا بتوانیم تحرک مطلوب را فراهم کنیم. اینها خیال بافی یک پژوهشگر نیست. بخش قابل توجهی از اینها را در مقیاس کوچک تجربه کرده ایم. بودجه افزایش ۹ تا ۱۲ درصدی داشته ولی آیا بهره وری لازم را داریم؟ بسته تبعیض مثبت را پیشنهاد می کنیم. هیچ منطقه دوری نداریم. هیچ منطقه ای مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست. تمام سرزمین ایران به یک اندازه ایران است موظفیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم. مراقب باشید یک انتخاب سازنده کنید. مباحث که عرض کردم باید در آموزش و پرورش انجام شود تا ما نجات پیدا کنیم.»

باغگلی ادامه داد: «سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آنها نمی دهد. باید مهلت به جوانان داده شود اقدامات متفاوت انجام دهند. باید جرات کنیم بایستیم و بگوییم ما جانب کدام بخش را می خواهیم بگیریم. عده ای آموزش و پرورش را اداره یا بنگاهی می بینند که با عدد و رقم اداره می شود. اما گروه دیگری که من جزو آنها هستم باور دارند ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم. دوگانه حفظ وضع موجود و تحولگرایی را داریم. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی شود. دوستان می گویند در موقعیت آزمون و خطا نیستیم. ما در موقعیت ادامه وضع موجود هم نیستیم. بیایید جرات خروج از روندهای موجود را داشته باشیم. بگذارید وارد تجربه جدید شویم. مساله ما مافیای حفظ وضع موجود است. از یک سو می گویند از اقصی نقاط کشور از آذربایجان و بوشهر و زاهدان برای ما پیامک می آید به باغ گلی رای ندهید. اگر من را نمی شناسند چطور این را می گویند؟ آیا یک گروه محافظه کار وضع موجود را ادامه می دهند؟»

پس از سخنان او اخطار قانون اساسی نماینده کوهساری این چنین بیان شد: من اخطار اصل ۳۰ قانون اساسی درباره آموزش رایگان را دارم. در بدو ورود این آقا شبنامه پخش شده است. چه تضمینی است که این حاشیه ها تکرار نشود؟ کسی که مدیر نبوده چه قابلیتی برای مدیریت ۱۵ میلیون دانش آموز و ۲ میلیون معلم را داریم؟ اصل ۳۰ قانون اساسی درباره آموزش رایگان دارم.

قالیباف گفت: بلندگوی او را قطع کنید! شما در محتوا وارد می شوید اجازه بدهید از این بحث عبور کنیم.

تذکر آیین نامه ای علیرضا سلیمی اینطور اعلام شد: تذکر ماده ۱۰۹ را دارم. مباحث مطرح شده باید در راستای برنامه وزرا باشد. برخی سخنان هر چند صحیح است ولی خارج از چهارچوب برنامه است. مباحث مطرح شده خارج از موضوع بود.

بعد از این اظهارات پایان مذاکرات مجلس درباره حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر