کد خبر: 115243
A

نمازی: آقای باغگُلی بهتر است مدیریت را از دبستان شروع کند و بالا بیاید/ نباید از این مجلس توقع داشت بر اساس برنامه‌های تخصصی وزرا به آنها رأی اعتماد بدهد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: گفته می‌شود مجلس با توجه به تخصص مردم به وزرای پیشنهادی رای بدهد اما نباید از این مجلس توقع داشت بر اساس تخصص و کارآمدی وزرات تایید یا رد کنند.

نمازی: آقای باغگُلی بهتر است مدیریت را از دبستان شروع کند و بالا بیاید/ نباید از این مجلس توقع داشت بر اساس برنامه‌های تخصصی وزرا به آنها رأی اعتماد بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی نمازی درباره برنامه ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که آقای رئیسی اعلام می‌کند به مجلس ارائه داده یک برنامه دقیق نیست، چراکه یک برنامه زمانی دقیق می‌شود که در هنگام شروع ابزار، امکانات و سرمایه مورد نیاز در آن پیش‌بینی و اهداف زمان‌بندی شده باشد.

 
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: در یک برنامه باید در مورد میزان سرمایه، تعامل با کشورهای دیگر در خارج و تعامل با ملت در داخل و همچنین به کار بردن نیروی انسانی در زمان‌بندی مشخص به اهداف برسیم.
 
وی یادآور شد: آقای رئیسی در صحبت‌هایشان همیشه مطرح کرده‌اند که می‌خواهیم در یک سال یک میلیون شغل ایجاد کنیم؛ برای اجرایی شدن چنین امری راهکار کاملا مشخص است، معتقدم  هر فرصت شغلی نیاز به سرمایه دارد. امروز درآمدهای فعلی کشور کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد و همین امروز کشور با ۴۰۰ میلیارد تومن کسری بودجه رو به رو است که این کسری‌ها و بدهی‌ها باید داده شود با این وجود آیا چیزی می‌ماند که صرف ایجاد فرصت شغلی شود؟ 
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که آیا ملت اعتماد و امید دارند سرمایه خودشان را به میدان بیاورند، عنوان کرد: در این ۴۲ سالی که گذشته به شخصه کم دیدم کسی با نیت کار و خدمت و توسعه و پیشرفت کشور سرمایه به میدان آورده باشد، بله پروژه موافقت اصولی را ارائه می‌دهند اما بیشتر برای گرفتن وام می‌آورند و لذا پول و سرمایه دست کسی را نمی‌گیرد و بعد از این هم اوضاع بهتر نمی‌شود که بگوییم طرف با سرمایه‌ای بلند شده آمده و می‌خواهد کار کند؛ چراکه کسی که آمده می‌خواهد از بانک‌ها استفاده کند آن هم درحالی که بانک‌ها وضع خوبی ندارند و با مشکل نقدینگی رو به رو هستند. 
 
وی با اشاره به اینکه ما یک نقدینگی بی‌حساب و کتاب در بازار و جامعه داریم، اظهار داشت: آقای رئیسی گفتند اولویت اول‌شان تولید است و می‌خواهند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند. اولین قدم برای هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید، ایجاد اطمینان از این است که آیا این سرمایه‌گذاری بازدهی خواهد داشت؟ سود خواهد داشت؟ که این موضوع تا حالا نبوده است و فکر هم نمی‌کنم آقای رئیسی بتواند تیمی را جمع کند که نقدینگی هزار میلیارد تومانی را به سمت سرمایه‌گذاری بیاورد و برای تولید کار شود.
 
نمازی افزود: رئیس‌جمهور عنوان کرده در طول این ۴ سال می‌خواهد ۵ میلیون واحد مسکن بسازد که  این کار از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد و سرمایه‌گذار خارج از کشور بیاید و شرکت‌های خارجی در این امر سهیم باشند که باتوجه به شرایط کشور در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.
 
وی تاکید کرد: گفت‌وگوهای برجامی امروز متوقف شده است، در صورتی که شاهدیم کلید ارتباطات ما برای اینکه بتوانیم سرمایه جهانی را به سمت کشور بیاوریم، احیای برجام و حل مشکلات هسته‌ای است که در حال حاضر چنین چشم‌اندازی وجود ندارند.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ جای دیگر آقای رئیس‌جمهور گفتند می‌خواهیم درباره شفافیت و صداقت از شعار عبور کنیم و با مردم در امور کشور صادق و شفاف باشیم، بله این صداقت بسیار مهم است و به نظر من زیربنای مبعث پیامیران به ویژه پیامبر ما بحث صداقت بوده است، پیامبر ما امین و امانت‌دار بوده است، امانت‌دار بودن نتیجه صداقت است و صداقت نتیجه راستگویی است و نتیجه همه این‌ها توحید ناب است که باید بگوییم توحید در کشور ما آسیب دیده است.
 
 وی خاطرنشان کرد: شفافیت در گرو کارکرد حزبی است، زیرا اگر کارکرد حزبی وجود داشته باشد، دولت‌ها از دل احزاب بیرون بیایند به دلیل آن‌که رقیب هستند و مراقب یکدیگرند و به همین دلیل شفافیت به وجود می‌آید. نکته بعدی این است که آزادی مطبوعات ضامن وجود شفافیت است زمانی شفافیت در کشور حاکم خواهد شد که پستوخانه وجود نداشته باشد و نورافکن به کارها تابیده شود. اگر مطبوعات آزاد وجود داشته باشد و سریعا اتفاقات را به گوش مردم برسانند، شفافیت به وجود خواهد آمد.
 
نمازی ادامه داد: هنگامی که انتخابات حزبی باشد، احزاب شروع می‌کنند برنامه نوشتن و برنامه ۴ سال گذشته را هم ارتقاء می‌دهند و ترمیمش می‌کنند برای ۴ سال بعد اما هنگامی که حزب وجود ندارد به طور مثال آقای رئیسی به گفته خودش حداکثر از یکسال قبل به این فکر افتاده است که کاندیدا شود و بعد بنشیند برنامه بنویسید، برنامه‌ای که از ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع به کار دولت نوشته شود، مشخص است که آن دقت لازم را ندارد و نمی‌شود اسم برنامه روی آن گذاشت.
 
وی ادامه داد: از علامت‌های دیگر که در برنامه قابل اجرا نیست انتخاب وزرای  کابینه است، شما نگاه کنید، از این ۱۹ کاندیدای وزارتخانه کدام‌شان اگر کاری به دست‌شان دهند کاملا هماهنگ با تخصصی قبلی‌شان است و تجربه در آن کار را دارند که واقعا ملای آن کار باشند؟ اما مشاهده می‌کنیم این‌گونه نیست.
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نمونه‌اش آقای باغلگی که برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است؛ این شخص اصلا استخدام آموزش و پرورش نبوده  است و اگر بتواند از مدیریت در دبستان شروع کند و در پست‌های مختلف بالا بیاید و در حد وزارت  باشد خیلی خوب است اما اینگونه نبوده است.
  
وی افزود: یا برای وزارت ارتباطات کسی معرفی شده است که تجربه ندارد. در وزارت خارجه آقای امیر عبداللهیان معرفی شده است که قبلا کنار گذاشته شده است و قابل مقایسه با آقای دکتر ظریف نیستند که سال‌ها در سازمان ملل متحد نماینده ایران و معاون وزیر امورخارجه بوده و زبان و ارتباطات قوی دارد و یا وزیر پیشنهادی رفاه کسی معرفی شده است که در صحبت‌هایش بیشتر شعار داده است تا کار عملیاتی داشته باشد.
 
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره این‌که آیا وزرای پیشنهادی از مجلس رأی می‌آوردند یا خیر، گفت: نکته این است هم انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری بر اساس و خواست مردم برگزار نشده است، رد صلاحیت‌های گسترده صورت گرفت و یک اقلیتی در هر حوزه‌های انتخابیه ماندند، در انتخابات ریاست جمهوری هم شاهد بودیم ۳ الی ۴ نفر کاندیدای پوششی آقای رئیسی بودند؛ آقای همتی و مهر علیزاده از این طرف بودند و نتیجه را هم مشاهده کردیم.
 
وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود مجلس با توجه به خواست و اراده مردم رأی بدهد اما این مجلس برخواسته از خواست و اراده مردم نیست که این کار را انجام دهد، به نظر من شاید نهایتا ۳ وزیر بیفتند یا اصلا کسی نیفتد. 
 
نمازی ادامه داد: در بررسی ارائه برنامه‌های وزیر آمورش و پرورش مشاهده کردیم مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت که این کاندیدا رد شده است اگر واقعا به مباحث فنی و تخصصی اعتقاد دارد و کمیسیون مربوطه که متخصص است، حرفش حجت است و نمایندگان باید وزیر پیشنهادی  را رد کنند و مجلس نباید رأی دهد.
 
وی در پایان تاکید کرد: اگر مجلس بخواهد تخصصی رفتار کند، باید به برنامه‌های تخصصی رأی دهد و با توجه به سخنان موافق و مخالف تصمیم‌گیری کند و ترتیب اثر دهد اما من خوشبین نیستم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر