کد خبر: 115266
A

فعال سیاسی اصولگرا: وزرای پیشنهادی رئیسی «کم‌حاشیه» هستند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع نیروهایی که به‌عنوان وزرای پیشنهادی انتخاب شدند، افرادی کم‌حاشیه هستند و بعضی از آن‌ها تجربه کار اجرایی حتی در سطح وزارت داشتند.

فعال سیاسی اصولگرا: وزرای پیشنهادی رئیسی «کم‌حاشیه» هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه (۲۰ مردادماه) لیست کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و این لیست در جلسه علنی روز شنبه (۲۳ مرداد) اعلام وصول شد. پس از اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی، بررسی سوابق و برنامه‌های آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و از تا اواخر هفته گذشته، پایان یافته است؛ پس از آن، رسیدگی به صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی از روز شنبه(30 مرداد) در جلسات علنی مجلس آغاز شده است؛ طبق اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به احتمال زیاد، جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم در روز پنجشنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی پایان می‌یابد و رأی‌گیری به کابینه نیز انجام خواهد شد.

بر همین اساس و پیرامون کابینه دولت سیزدهم، گفت‌وگویی با حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

به‌طورکلی کابینه پیشنهادی حجت‌الاسلام رئیسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه میانگین سنی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم ۵۲ سال است، جوان‌گرایی لحاظ شده از سوی رئیس‌جمهور چه ثمراتی می‌تواند داشته باشد؟

وزرای پیشنهادی افراد کم‌حاشیه‌ و متخصصی هستند

سبحانی‌نیا: در مجموع نیروهایی که به‌عنوان وزرای پیشنهادی انتخاب شدند، افرادی کم‌حاشیه هستند و بعضی از آن‌ها تجربه کار اجرایی حتی در سطح وزارت داشتند که حتی آن‌ها هم در زمان مسئولیت و بعد از آن، خیلی حاشیه‌دار نبودند و آدم‌های اجرایی هستند؛ نیروهای جدیدی هم که سابقه وزارت ندارند، انسان‌های متخصص در حوزه کاری مربوط به خودشان هستند.

به‌صورت کلی می‌توان گفت کابینه پیشنهادی، مجموعه‌ای مناسب است، منتهی مجلس باید آن را بررسی کند، سوابق، تخصص و مسائل را ببیند و ارزیابی و سبک و سنگین کند که آیا این افراد در جایگاه مناسب خودشان انتخاب شده‌اند یا خیر.

 

در مجموع فکر می‌کنم نه اینکه بهتر از این افراد نبود، ولی نهایتاً حجت‌الاسلام رئیسی به این جمع‌بندی رسیدند و این افراد باید با وی کار کنند. نیروهایی که باید در مجموعه دولت همراه وی باشند را خود او انتخاب کرده است که به نظر من نیروهای خوبی هستند و سوابقشان هم نشان می‌دهد که کارنامه اجرایی خوبی داشته‌اند.

طبق فرموده مقام معظم رهبری باید در فرآیند تشکیل دولت سیزدهم تسریع شود تا کشور از این حالت بلاتکلیفی خارج شود؛ مجلس در این حوزه چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

سبحانی‌نیا: البته بررسی‌ها باید سریع‌تر انجام شود چون وضعیت بلاتکلیف است. وزرای قبلی کار خود را تمام‌ شده می‌دانند و نیروهای جدید هم هنوز نیامده‌اند. در این روزها مطالبات مردم از دولت جدید صورت می‌گیرد، حال‌ آنکه هنوز سرکار نیامدند و همان نیروهای قبلی امور را در دست دارند.

بنابراین طبق تأکید مقام معظم رهبری، مجلس هم باید در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی تسریع ایجاد کند، آقای قالیباف هم به برگزاری جلسات مجلس در دو شیفت یا حتی سه شیفت، اشاره کرده است تا بتوانند زودتر وضعیت کابینه را تعیین تکلیف کنند و دولت نیز دولت مورذد پسند حجت‌الاسلام رئیسی باشد و ان‌شاءالله بتوانند اقداماتی در جهت حل مشکلات کشور و مردم انجام دهند.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور، مطالبات از دولت سیزدهم بسیار بالاست؛ چگونه می‌توان مطالبات به‌حق را از مطالباتی که خارج از توان دولت است، تفکیک کرد؟

سبحانی‌نیا: دولت جدید به هر صورت در این فاصله سبک و سنگین کرده و مطالبات را جمع‌بندی کرده‌اند. حجت‌الاسلام رئیسی هم گفته ما به ۱۰ اولویت کلی رسیده‌ایم و بنا به شرایط، توانمندی، ضرورت‌ها و مطالباتی که تأکید مردم روی آن‌ها است، ورود پیدا خواهیم کرد.

رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم در اولویت است

قطعاً شرایط اقتصادی و معیشتی مردم از اولویت‌هایی است که باید به آن رسیدگی شود. بعضی از این اولویت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل‌پیگیری و رسیدگی جدی است. برخی دیگر از این اولویت‌ها نیز جزء برنامه‌هایی است که باید روی آن متمرکز شوند، مثل مسئله مسکن؛ طبیعتاً رسیدگی به این امر، ظرف یک یا دو ماه انجام نمی‌شود، اما باید از امروز شروع کنند که بتواند ظرف یک سال، پاسخگوی مطالبه تولید یک‌میلیون واحد مسکونی باشند، بنابراین فکر می‌کنم آنچه در مرحله اول مطرح است، مسائل معیشتی و اقتصادی مردم است که باید از طریق اقدامات اساسی، چه از طریق تولیدات داخلی و چه از طریق واردات، ساماندهی شود.

بحث اشتغال همراه با ورود به مسکن سرعت بیشتری خواهد گرفت و مسائلی که به هر صورت نیاز و اولویت است را باید به‌ این‌ ترتیب رسیدگی کرد، چون همه را نمی‌شود هم‌زمان انجام داد، اما می‌توانند با بررسی‌های کارشناسی و بنا به‌ضرورت، برخی از این‌ها را با سرعت بیشتر و بعضی را در مدت‌ زمان بیشتری ساماندهی کنند، همان‌طور که حجت‌الاسلام رئیسی هم به این نکته اشاره کردند، ‌دولت حتماً این موضوع را در برنامه خود دارد./ انا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر