کد خبر: 11543
A

اردوغان در تماس تلفنی با روحانی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

رییس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با روحانی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت و اظهار کرد: ایشان بزرگمرد و سیاستمدار محترمی بود که برای صلح، ثبات و آسایش منطقه و به ویژه بنای روابطی مستحکم میان تهران و آنکارا زحمات زیادی متحمل شد.

اردوغان در تماس تلفنی با روحانی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛رییس‌جمهوری کشورمان در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفت: ابراز همدردی ملت و دولت ترکیه نشان آن است که ما دو ملت همسایه و مسلمانیم که در غم و شادی یکدیگر شریکیم و این از سنت‌های نیکوی دین مبین اسلام است که ما در غم‌های بزرگ یکدیگر را تسلی دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با قدردانی از ابراز تسلیت دولت و ملت ترکیه به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفنسجانی سیاستمداری بودند که پیوسته بر گسترش و تحکیم روابط دوستانه ایران با کشورهای اسلامی، همسایگان و به ویژه ترکیه تاکید داشتند.

رییس‌جمهوری کشورمان همچنین با ابراز تسلیت متقابل به رییس‌جمهوری ترکیه به خاطر کشته شدن شماری از اتباع این کشور در حملات تروریستی گفت: امیدوارم با همکاری دو دولت ترکیه و ایران بتوانیم تروریسم را از بین ببریم تا به این ترتیب، مردم منطقه احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

روحانی با بیان ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور برای مصالح بلندمدت منطقه، افزود: جمهوری اسلامی ایران از همکاری نزدیک‌تر آنکارا، تهران و مسکو برای ایجاد صلح در این منطقه خرسند است.

رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از آتش‌بس در سوریه، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم که این آتش‌بس تداوم یابد و بی‌تردید همکاری نزدیک آنکارا، مسکو و تهران در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در ادامه به مذاکرات آتی در شهر آستانه با موضوع سوریه اشاره کرد و با تأکید بر این که هدف ما مبارزه با همه گروه‌های تروریستی در منطقه است، گفت: امیدوارم با همکاری ایران و ترکیه، به زودی شاهد یک ثبات نسبی در سوریه و منطقه باشیم.

رییس‌جمهوری کشورمان با اشاره به این که همه گروه‌های تروریستی در منطقه دشمن مشترک ما هستند، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم و بتوانیم مشکلات بزرگ منطقه را نیز حل و فصل کنیم.

رجب طیب اردوغان نیز در این تماس تلفنی با تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ملت و دولت ایران اظهارداشت: ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه ما را به شدت متأثر و متألم کرده است. ایشان بزرگمرد و سیاستمدار محترمی بود که برای صلح، ثبات و آسایش منطقه و به ویژه بنای روابطی مستحکم میان تهران و آنکارا زحمات زیادی متحمل شد.

رییس‌جمهوری ترکیه با تأکید بر این که کشورش مصمم به توسعه همکاری‌ها در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: پیوند مستحکم روابط دو کشور برای حل و فصل مسایل منطقه بسیار اثرگذار است و دولت ترکیه بر پیشبرد و تداوم گفت وگوی دوجانبه و منطقه ای تاکید دارد.

وی باتاکید بر این که باید با همکاری های مشترک، گروههای تروریستی در منطقه را از بین ببریم، افزود: ایران و ترکیه در منطقه وظیفه بزرگی بر دوش دارند و باید همکاری های خود را برای کاستن از تنش های منطقه، بیش از پیش تقویت کنند.

اردوغان با اشاره به برقراری آتش‌بس در سوریه و مذاکرات پیش رو در پایتخت قزاقستان گفت: همه باید تلاش کنیم تا پایه های آتش بس در سوریه مستحکم تر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر