کد خبر: 115442
A

یوسفیان ملا: رئیسی برای پایان دادن به مخالفت جبهه پایداری می‌تواند در معاونت‌ها در استانداری‌ها به آنها پُست بدهد

نماینده مجلس دهم گفت: «تجربه اما به ما می‌گوید که وقتی یک جریانی در ابتدای تشکیل دولت شروع به مخالفت می‌کند، این مخالفت‌ها در ادامه کار نیز وجود خواهد داشت. مگر اینکه ما واقعا افراد منصفی باشیم و حتی اگر با یک وزیر مخالف بودیم به فرض مشاهده عملکرد مثبت او بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و همراهی کنیم. تجربه اما به ما می‌گوید که اینچنین نیست و معمولا مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت».

یوسفیان ملا: رئیسی برای پایان دادن به مخالفت جبهه پایداری می‌تواند در معاونت‌ها در استانداری‌ها به آنها پُست بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ چند روز از کلید خوردن فرایند بررسی صلاحیت وزرا گذشته و این طور که به نظر می‌رسد بیشترین مخالفان کابینه پیشنهادی از طیف پایداری هستند! همان طیف پر سر و صدا و حاشیه ساز اصولگرا که قبلا هم تحلیلگرانی از جمله محمد عطریانفر پیش‌بینی کرده بودند، مخالف جدی دولت سیزدهم باشد. حال باید دید که آیا واقعا بعد از اتمام کار رای اعتماد به اعضای دولت، پایداری‌چی‌ها همچنان بر طبق مخالفت با دولت می‌کوبند و آن مزایایی که انتظار می‌رفت یکدستی دولت و مجلس داشته باشد را به باد می‌دهند؟ یا اینکه به نحوی راضی شده و فیتیله مخالفت را پایین می‌کشند؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی نزدیک به لاریجانی و نماینده پیشین مجلس معتقد است که این موضوع تا حدی به عملکرد رئیسی بستگی دارد. می‌گوید: «قبل از هر چیز باید در نظر داشت که ممکن است این مخالفت‌ها ساماندهی شده نباشد و تصادفا مخالفان بیشتر از یک جریان باشند. یک وقتی یک جریان تصمیم می‌گیرد که به صورت جریانی با امری مخالفت کند و یک وقت هم بیشترین مخالفان ثبت نام کننده از یک جریان هستند. بین این دو باید فرق قائل شد. یعنی باید دید که مخالفت‌ها سازماندهی و تشکیلاتی است یا خیر».

وی افزود: «در نهایت اما بر اساس تجربه می‌توان گفت که وقتی دولت تشکیل می‌دهد به خاطر محدود بودن تعداد وزارتخانه‌ها و انتظارات جریانات مختلف اختلافاتی ایجاد می‌شود. به هرحال 19 وزیر که بیشتر نداریم. حتی اگر راه و شهرسازی هم از هم جدا شود 20 وزیر خواهیم داشت و این درحالی است که همه طیف‌های سیاسی متوقع هستند. حتی جریانات قومی و جنسیتی هم انتظاراتی دارند. مثلا خانم‌ها الان می‌گویند که آقای رئیسی قدرت لازم را داشت تا یکی دو زوزیر زن معرفی کند و قبلا هم سابقه داشته که وزیر زن داشته باشیم. یا براداران اهل سنت انتظار دارند. به خصوص که چون رهبری فرمانده نیروی دریایی را از اهل سنت انتخاب کردند، این انتظار بالاتر رفته است».

این نماینده ادوار مجلس گفت: «تجربه اما به ما می‌گوید که وقتی یک جریانی در ابتدای تشکیل دولت شروع به مخالفت می‌کند، این مخالفت‌ها در ادامه کار نیز وجود خواهد داشت. مگر اینکه ما واقعا افراد منصفی باشیم و حتی اگر با یک وزیر مخالف بودیم به فرض مشاهده عملکرد مثبت او بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و همراهی کنیم. تجربه اما به ما می‌گوید که اینچنین نیست و معمولا مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت».

وی افزود: «البته من آقای رئیسی را فردی زیرک و با کیاست می‌دانم و احتمال می‌دهم که بعد از شروع کار دولت این کدروت‌ها را رفع کند اما اگر نشود، طبق تجربه ادامه خواهد یافت».

یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه رئیسی چطور می‌تواند از ادامه دار شدن این مخالفت‌ها جلوگیری کند؟ گفت: «می‌تواند در معاونت‌ها در استانداری‌ها جبران کند. به هرحال دولت حلقه اول است و تعداد اعضای آن هم محدود است. اما  ما سی و یک استاندار و ده‌ها و شاید حتی صدها معاونت وزیر داریم».

 

منبع: نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر