کد خبر: 115527
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: به عملکرد تیم اقتصادی دولت خوش بینم/ دولت وعده داده با وجود تحریم‌ها برای حل مشکلات برنامه دارد

داریوش قنبری گفت:دولت وعده‌های داده مبنی براین‌که با وجود عدم حل مسئله تحریم و عدم توافق در این زمینه برای سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی برنامه دارد.

فعال سیاسی اصلاح طلب: به عملکرد تیم اقتصادی دولت خوش بینم/ دولت وعده داده با وجود تحریم‌ها برای حل مشکلات برنامه دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ داریوش قنبری درباره کابینه سیزدهم و این‌که آیا دولتمردان که قرار است از این پس زمام امور کشور را در دست بگیرند می‌توانند مسائل و مشکلات موجود کشور را که شرایط را خاص کرده است حل کنند یا خیر، گفت: حقیقت این است که یک مقدار نمی‌شود در رابطه با کابینه ارزیابی دقیقی داشت، چراکه شناخت از بعضی افراد معرفی شده آن چنان که باید و شاید کافی نیست و در کل اظهارنظر در مورد همه اعضای کابینه دشوار است اما آن چیزی که به نظر می‌رسد بسیار اهمیت دارد وزرای اقتصادی است که آقای رئیسی معرفی کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که کار وزرای اقتصادی در شرایط فعلی بسیار دشوار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مسئله تحریم‌ها همچنان بر سر جای خود قرار دارد و برداشته نشده‌اند، شرایط بسیار دشوار است، البته برداشته شدن تحریم‌ها یک موضوع ناممکن نیست و امکان‌پذیر است و مذاکرات همچنان مسیرش باز است و می‌شود در این زمینه به نتیجه‌ای رسید.

وی تاکید کرد: آن چیزی که مهم است این است که دولت وعده‌هایی داده مبنی بر این‌که با وجود عدم حل مسئله تحریم و عدم توافق در این زمینه برای سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی، برنامه دارد و سوالی که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر آیا وزرای اقتصادی می‌توانند مشکلات فعلی را حل کنند یا خیر؟

قنبری ادامه داد: در مسائل اقتصادی اگر ما بخواهیم دسته‌بندی داشته باشیم، می‌شود گفت این مسائل را می‌شود در سه محور طبقه‌بندی کرد؛ یک دسته مسائل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت آن هم با توجه به اینکه تحریم‌ها از این لحاظ وضع شدند که به کشور ما از راه اقتصاد ضربه بزنند و قطعاً نمی‌شود نقش تحریم‌ها را نادیده گرفت.

وی افزود: موضوع دیگر مسئله کرونا است که نمیشه عواقب اقتصادی آن را نادیده گرفت اما در کنار این دو، مسائل اقتصادی ناشی از ساختار اقتصادی کشور بسیار مهم است و هم ما بایستی در نظر داشته باشیم و من معتقدم مهمترین کاری که تیم اقتصادی دولت‌ باید انجام دهد، این است که یک اصلاح ساختاری داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: البته مسائل مربوط به تحریم‌ها در حوزه کاری تیم اقتصادی نیست در حوزه کاری دستگاه‌های دیگر کلان و نهایتاً وزارت خارجه است و در این مراتب است که باید مسئله تحریم‌ها دنبال شود.

وی با اشاره به این‌که تغییر در مسائل ساختاری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: واقعیت این است که در یک الی دو سال اخیر با توجه به مسائل تحریم‌ها یکسری سیاست‌های خاصی در نظر گرفته شده است و در مجلس به تصویب رسیده است که برای فعالیت اقتصادی در یک اقتصاد عادی می‌توانست مشکل‌ساز باشد و انگیزه را از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران سلب کند و هشدار می‌دهم تداوم این وضعیت می‌تواند باعث فرار سرمایه‌ها از کشور شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: نداشتن ساختار مناسب در حوزه اقتصادی، مسائل و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند از همین رو باید برخی از قوانین اصلاح شود و حتی  برخی از آنها حذف شوند.

وی ادامه داد: برخی از قوانین به‌هرحال خاص و ویژه شرایط تحریمی فعلی هستند که با حل مسئله تحریم‌ها باید آن‌ها برداشته شود.

قنبری افزود: یک حالت فوق العاده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد شده است، در این حالت فوق‌العاده قطعاً و یقیناً حل مسائل ساختاری امکان‌پذیر نیست، بله درست است حل مسائل ساختاری هم به مسائل تحریم‌ها برمی‌گردد اما یک بخش دیگری از مشکلات و معضلات اقتصادی از طریق اصلاح قوانین و طرق دیگر حل می‌شود و این کار هم بر عهده تیم اقتصادی است و آنان باید برنامه‌ریزی‌هایی در جهت حل مسائل داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسیار مهم این است که  تیم اقتصادی یک دیدگاه‌های عِلمی و عَملی نسبت به حل مسائل و مشکلات داشته باشد و اگر این‌گونه عمل و اقدامی انجام و کارها را پیش ببرند من خوش‌بینم بتوانند موفق شوند اما اگر شعارهای بدون پشتوانه عَلمی را بخواهند مطرح کنند، قطعاً با بن‌بست مواجه خواهند شد چرا که باید در مقام عمل مشاهده کنیم این تیم اقتصادی به چه شکلی عمل می‌کند و آن وقت است که می‌شود راحت‌تر درباره آنها اظهارنظر کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: بعضی از افرادی که به عنوان وزیر به وزارتخانه‌های اقتصادی معرفی شده‌اند و قبول مسئولیت کردند در گذشته و در سوابق‌شان مشاهده نمی‌‌کنیم که کار اجرایی کرده باشند، حال بعضی از آنها سوابقی در حد معاونت وزارت یا وزیر داشته‌اند. در رابطه با آنها می‌شود یک مقداری با اطمینان بیشتری صحبت کرد اما افرادی هستند که در مجموع سوابق اجرایی‌شان حداقل خود شخص بنده اطلاعات زیادی ندارم و فعلاً نمی‌شود به راحتی درباره آنها صحبتی کرد و باید منتظر ماند و دید در مقام عمل چه اتفاقی خواهد افتاد .

وی تاکید کرد: قطعاً برنامه‌ای که در همین ماه‌ها و هفته‌های آینده از وزرای اقتصادی مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد جهت‌گیری آنها در چه سمت و سویی است و در واقع می‌شود از برنامه‌های‌شان عملکردشان را سنجید و تحلیل‌های علمی ارائه داد.

قنبری بیان کرد: برخی از وزرا در جلسه رای اعتماد مسائلی را مطرح کردند مواضع خوبی گرفتتد اما بحث اینجا است که این مواضع را به چه شکلی می‌خواهند، عملی کنند؟برنامه عملیاتی‌شان چیست؟ چگونه می‌خواهند به این وعده‌هایی که دادند، عمل کنند ؟ و مهم است بدانیم  راهکار اجرایی این‌ها چیست؟

وی ادامه داد: برنامه‌هایی که ارائه شد برنامه‌های کلی است که برای اجرای آن‌ها باید راهکارهای عملی ارائه شود، این راهکارهای عملی را در مقام عمل طی هفته‌های آتی و استقرار وزرا در جایگاهشان می‌شود مشاهده کرد و جهت‌گیری آینده را به لحاظ اقتصادی ترسیم کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: به دلیل مسائل اقتصادی و وزرای اقتصادی از این جهت تاکید دارم مسائل و مشکلات در حوزه اقتصاد دارای اهمیت بیشتری است و وعده‌های این دولت هم وعده‌های اقتصادی بوده است و باتوجه به آنچه که گفته‌اند در حوزه اقتصاد باید خودشان را نشان دهند و این‌که این وعده‌ها باید چقدر می‌توانند عملی شود و کشور را از وضعیت فعلی نجات دهد، به زودی راستی‌آزمایی می‌شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر