کد خبر: 115537
A
دیده بان ایران:

نگرانی اصولگرایان از احمدی نژاد شدنِ ابراهیم رئیسی/ امدادهای غیبی کار دست دولت می دهد؟

هر چند بسیاری از فعلان عرصه رسانه و سیاست کشور بر این باورند که با این کابینه ابراهیم رئیسی، شرایط موجود کشور نه تنها بهبود نخواهد یافت بلکه وخیم تر هم خواهد شد اما، مهم ترین آسیب دیگری که بسیاری از تحلیلگران نسبت به آن بارها هشدار داده اند این نوع بازی دادن افکار مردم با استفاده از عبارت های دینی است که به نظر می رسد نا امیدی «مردم» از دین جدی ترین نتیجه آن باشد.

نگرانی اصولگرایان از احمدی نژاد شدنِ ابراهیم رئیسی/ امدادهای غیبی کار دست دولت می دهد؟

به گزارش دیده بان ایران، سه روز پس از آغاز به کار دولت سیزدهم به نظر می رسد اختلاف در جبهه اصولگرایی بر سر تصاحب مناصب در دولت انقلابی سیزدهم بالا گرفته است. وب سایت خبری تحلیلی نزدیک به جامعه روحانیت مبارز که یکی از شاخص ترین تشکل های اصولگرایی در حمایت از ابراهیم رئیسی محسوب می شود با انتشار سلسه گفت وگوهایی نسبت به احمدی نژاد شدنِ ابراهیم رئیسی هشدار داده و می نویسد: " قصد پیش‌داوری نداریم اما نشانه‌های بسیاری از شباهت دولت رئیسی و احمدی‌نژاد به چشم می‌خورد؛ تا جایی که برخی از تشکیل دولت سوم احمدی‌نژاد می‌گویند!"

این سایت در ادامه مطلبش با اشاره به سپردن بخش اعظمی از کابینه به مردان احمدی‌نژاد گذشته و ادبیات و رفتار رئیسی می نویسد: همین سفر دیروز به خوزستان یا بازدیدهای سرزده پیش از آن، نمونه‌هایی از رفتاری بی‌ثمر محمود احمدی‌نژاد است. انتظار از آقای رئیسی که حالا دیگر رسما کار خود را آغاز کرده، عبور از تحلیل  - بخوانید شعار و وعده – و اتخاذ تصمیمات موثر است. مشاهد رفتارهای پیش‌تر آزموده شده قطعا فایده‌ای ندارد و این سوال را به ذهن می‌رساند که چرا آقای رئیس جمهور برخی امور مثل مشاهده مشکلات و شنیدن درد دل مردم را به عهده همکاران و معتمدان خود نمی‌گذارد تا وقت خویش را صرف امور اساسی و مهم‌تر کند؟ یا اینکه چرا درباره نتیجه اقدامات صورت گرفته توضیحی به مردم داده نمی‌شود؟ مثلا نتیجه گفت‌وگوی تلفنی او با پوتین و رئیس جمهور چین یا رئیس جمهور فرانسه چه بود؟

 

نامه نیوز همچنین به استفاده از جمله «امدادهای غیبی» رئیس جمهور که روز پنج شنبه درمرقد امام خمینی در بهشت زهرا هم مطرح شد اشاره می کند و ادامه می دهد: رئیسی در ادبیات و لحن کلام خود نیز تشابهاتی با رئیس دولت‌های نهم و دهم دهد. مشخصا اشاره اخیرش به امدادهای غیبی و ابراز اطمینان از اینکه به یاری وی خواهند آمد، یادآور نگاه احمدی‌نژاد و همکارانش و روزگار هاله نور و ... بود. 

این سایت وابسته به مصطفی پورمحمدی در ادامه ضمن هشدار به ادامه دار بودن این نوع رفتاری ابراهیم رئیسی هشدار می دهد: "این رفتارها و رویکردها از رئیسی در حالی مشاهده می‌شود که سیاسیون از خیلی قبل‌تر هشدارها را داده و یادآور شده بودند که دولت سیزدهم نباید دولت سوم احمدی‌نژاد بشود. حال باید دید که رئیسی در ادامه راه چه می‌کند. با همین دست فرمان می‌رود و جدی جدی یک احمدی‌نژاد دیگر می‌شود یا اینکه به محض روی ریل افتادن امور اداره کشور، چهره‌ای متفاوت و مختص به خود ارائه می‌کند. گزینه دوم بعید نیست زیرا خیلی‌ها معتقدند که رئیسی در این دوره ریاست جمهوری بیش از هر چیز در پی ارائه و معرفی ویژگی‌های خود و تضمین آینده سیاسی خود است. همان آینده‌ای که روسای جمهور پیش از او طی هشت سال از دست داده و موجبات خانه‌نشینی خود را فراهم کردند. سوال دیگر اما آنجاست که اگر رئیسی همچنان که تا حالا نشان داده راه احمدی‌نژاد را برود، کدام احمدی‌نژاد را الگو قرار خواهد داد. احمدی‌نژاد دولت او یا احمدی‌نژاد دولت دوم. بدیهی است که هر کدام از این دو الگو معایب خود را دارد این عاقبت این راه به جایی بهتر از آنجا که احمدی‌نژاد رسید، نخواهد بود. "
 
نامه نیوز همچنین در مصاحبه با برخی فعلان سیاسی هم این سوال را مطرح کرده است که به نظر شما چقدر احتمال می دهید که رئیسی راه احمدی نژاد شدن را در پیش بگیرد؟

جلال جلالی زاده فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال می گوید: جلالی زاده: امداد غیبی بدون عمل کارا نیست. خدا به ما عقل داده و می‌دانیم که موانع و مشکلات کشور چیست.

او ادامه می دهد: «شکی نیست که دولت فعلی شبیه دولت احمدی‌نژاد خواهد بود. به هر صورت دولتی است که با کمترین رای و حضور مردم روی کار آمده و بسیاری از نیروهای احمدی‌نژادی را به کار گرفته است لذا از این نظر تفاوتی ندارد. تنها تفاوت احتمالی اما شاید این باشد که با توجه به شخصیت آقای رئیسی که روحانی است و یا سابقه‌ای که در دادگستری دارد، در نحوه برخورد با مردم و استفاده از برخی مفاهیم معقولانه‌تر عمل کند. من معتقدم که تفاوت اصلی اما در این خواهد بود که در دوره احمدی‌نژاد به خاطر دلارهای نفتی از نظر بودجه و امکانات مشکلی نبود و امروز به خاطر تحریم و مشکلات اقتصادی، همچنین بحث کرونا و رقابت خارجی و ... آقای رئیسی مشکلات بیشتری دارد و اگر کل حاکمیت دست به دست هم نداده و به او کمک نکنند، قطعا با سفرهای استانی و وعده و وعید و ... نمی‌تواند کاری از پیش ببرد».

یوسفیان ملا، دیگر فعال سیاسی است که در پاسخ به سوال نامه نیوز درباره رویکرد رئیس جمهور و شباهت های او با احمدی نژاد گفت: «هنوز زود است که این دولت را شبیه دولت احمدی نژاد بدانیم اما بالاخره نشانه‌هایی وجود دارد. مثلا افرادی که به کار گرفته‌ شده‌اند و برنامه‌ریزهای اصلی و واقعی در تیم اقتصادی و سایر تیم‌ها همان نیروهای آقای احمدی‌نژاد هستند. با این حال باید بیشتر صبر کرد».

علی محمد نمازی، فعال سیاسی وابسته به حزب کارگزارن سازندگی اما در این خصوص نظر قاطع ای دارد. او می گوید: تکیه رئیسی بر «امدادهای غیبی » یادآور همان دوره احمدی نژاد است.  اینکه صرفا بگوییم خداوند به ما توجه خاصی دارد، درست نیست چون این دیدگاه در دهه اول و دوم انقلاب هم حاکم بود و ضربه آن را هم خوردیم. در دوره احمدی‌نژاد حتی معلوم شد که با این موضوع با صداقت هم برخورد نمی‌شد لذا دولت باید با توجه، صداقت، آگاهی، زیرکی و بسیج همه نیروها و اراده ملی به اداره کشور بپردازد».

بنا برگزارش دیده بان ایران، هر چند بسیاری از فعلان عرصه رسانه و سیاست کشور بر این باورند که با این کابینه ابراهیم رئیسی، شرایط موجود کشور نه تنها بهبود نخواهد یافت بلکه وخیم تر هم خواهد شد اما، مهم ترین آسیب دیگری که بسیاری از تحلیلگران نسبت به آن بارها هشدار داده اند این نوع بازی دادن افکار مردم با استفاده از عبارت های دینی است که به نظر می رسد نا امیدی «مردم» از دین جدی ترین نتیجه آن باشد.

 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر