کد خبر: 115583
A

دلیل سکوت آیت‌الله سیستانی درباره اوضاع افغانستان چیست؟

برخی از مردم از مراجع نجف به ویژه آقای سیستانی درخواست کردند که در قضیه افغانستان مداخله کرده و فتوای جهاد صادر کنند و یا اینکه از شهرت خود برای دفاع از اقلیت شیعه در افغانستان استفاده کند.

دلیل سکوت آیت‌الله سیستانی درباره اوضاع افغانستان چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ پایگاه خبری «میدل‌ ایست آی» انگلیس در گزارشی پیرامون کشور افغانستان، اوضاع شیعیان این کشور نوشت: 

اوضاع نجف پر تنش است و آیت‌الله العظمی علی سیستانی نظاره گر اوضاع افغانستان است. رهبران جناح‌های مسلح نزدیک به ایران و روحانیون نزدیکِ آیت الله سیستانی به «میدل‌ ایست آی» گفتند: بعید است که به هیچ وجه در شرایط فعلی مداخله کند. 

علی المدن - محقق عراقی در زمینه جنبش‌های اسلام سیاسی گفت:

  • برخی از مردم از مراجع نجف به ویژه آقای سیستانی درخواست کردند که در قضیه افغانستان مداخله کرده و فتوای جهاد صادر کنند و یا اینکه از شهرت خود برای دفاع از اقلیت شیعه در افغانستان استفاده کند.
  • بعید است او پاسخ بدهد. چنین رفتاری از آقای سیستانی رخ نخواهد داد. او محاسبه می‌کند که جمعیت قومیت‌ها و فرقه‌های افغانستان بیشتر از شیعیان است و آنان فاقد توانایی لازم برای جنگ هستند.
  • سیستانی شهرت خود را براساس فراخوان به  کثرت گرایی، تحمل و زندگی مسالمت آمیز میان مذاهب و اقوام بدست آورده و در صورت مداخله برای دفاع صرف از شیعیان، می‌تواند آقای سیستانی را زیر سوال ببرد. 

 

چهره واقعی طالبان

طلاب افغانستانی نجف در روز عاشورا با خویشان خود در کابل، مزار شریف، بامیان و هلمند تماس گرفتند و اطمینان خاطر پیدا کردند که تاکنون اوضاع نسبتاً آرام است و مناسک شیعیان بصورت مسالمت آمیز انجام شده است. همه توافق کردند که با نیروهای طالبان درگیر نشوند و منتظر تشکیل دولت جدید باشند. 

با این حال جناح‌های مسلح عراقی نزدیک به ایران هشدار داده‌اند که این آرامش بستگی به توان طالبان در کنترل جنگجویانش دارد. رهبران طالبان تصویری از خود به نمایش گذاشته‌اند که این گروه بسیار بردبارتر از گذشته شده است. با این حال گزارش شده است که در روز چهارشنبه، شبه نظامیان طالبان مجسمه عبدالعلی مزاری - رهبر [شهید] هزاره‌ای‌ها را تخریب کردند. مزاری در دهه ۹۰ میلادی با طالبان می‌جنگید و در سال ۱۹۹۵ توسط طالبان کشته شد. 

نصیر احمد حسینی - استاد دانشگاه در کابل معتقد است: «طالبان صبور خواهد بود و تا زمانی که کنترل تمام استان‌ها را به دست نگیرند.، خود را به آنچه توافق کرده، متعهد نشان می دهد. ممکن است پس از گذار از این مرحله سیاست خود را تغییر دهند. زمان مشخص می‌کند.»/ SNN

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر