کد خبر: 116014
A
رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه:

احمدمسعود باید خویشتنداری کرده و راه مذاکره را انتخاب کند

رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه گفت: هر دولتی که از مسیر آرای مردم در افغانستان به قدرت برسد و مورد تائید قاطبه مردم این کشور باشد به طور طبیعی مورد حمایت ایران هم قرار خواهد گرفت؛ لذا باید منتظر بمانیم اما قدر مسلم این است که تداوم جنگ داخلی به نفع مردم این کشور نخواهد بود.

احمدمسعود باید خویشتنداری کرده و راه مذاکره را انتخاب کند

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن پاک‌آیین در پاسخ به این سوال که در هفته‌های اخیر پس از سقوط کابل شاهد نوعی بی‌عملی یا نظاره‌گری از سوی کشورهای همسایه افغانستان هستیم. این مسأله چنین در اذهان می‌نماید که همسایه‌های افغانستان به ویژه کشورمان به شکلی غیر اعلامی طالبان را به رسمیت شناخته است؛ تا چه میزان چنین فرضی به واقعیت نزدیک است، گفت: اوضاع فعلی افغانستان و تسلط طالبان بر اکثر مناطق این کشور به خصوص شهرهای بزرگ کابل، هرات و مزار شریف و بعد عدم تمایل مردم این کشور به حمایت از دولت مرکزی و آقای اشرف غنی و همچنین بی‌تفاوتی یا عدم دخالت بیشتر اقوام و گروه‌ها در این درگیری‌ها در جهت حمایت از دولت کابل در این شرایط طالبان موفق شده نقاط مهم کشور را بگیرد و در این شرایط به طور طبیعی همسایگان افغانستان به دنبال این هستند که با تماس با طالبان و باقی اقوام، آن‌ها را به خویشتنداری و عدم ورود به یک جنگ داخلی دعوت کنند و در عین حال به طالبان برای استقرار یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها توصیه‌هایی کنند. 

وی افزود: در حال حاضر این سیاستی است که همسایگان و دوستان افغانستان به خصوص جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند و هدف اصلی این است که از مسیر تداوم مذاکرات بین‌الافغانی به یک وضعیت باثبات از مسیر مسالمت‌آمیز در افغانستان برسیم. امروز مساله مهم برای دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نظر مردم افغانستان است یعنی ما در واقع نظر مردم این کشور را به رسمیت می‌شناسیم و منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی در افغانستان می‌افتد و هر دولتی که از مسیر آرای مردم به قدرت برسد و مورد تائید قاطبه مردم این کشور باشد به طور طبیعی مورد حمایت ایران هم قرار خواهد گرفت؛ لذا باید منتظر بمانیم اما قدر مسلم این است که تداوم جنگ داخلی به نفع مردم این کشور نخواهد بود و در واقع فضا را برای فعالیت گروه‌های تروریستی نظیر داعش مهیا می‌کند تا به نیابت از ایالات متحده اهداف این کشور را در جهت بی ثبات‌سازی منطقه پیش ببرند.    

رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مساله‌ای که در روزهای اخیر افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی را به خود معطوف کرده مسأله مقاومت پنجشیر است؛ سیاست کشور در این رابطه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مساله دره پنجشیر هم در چهارچوب مسائل مطرح شده در سوال قبل قابل تحلیل است؛ ما معتقد هستیم در پنجشیر هم طرفین باید خویشتنداری کرده و راه مذاکره را انتخاب کنند. نظر جمهوری اسلامی ایران همیشه این بوده که مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و هنوز هم بر این نظر اصرار داریم و فکر می‌کنیم که اگر طالبان یا هر گروه دیگری بخواهد با قدرت نظامی در کابل مستقر شود، این استقرار با دوام نخواهد بود. 

وی ادامه داد: لذا توصیه ما به طالبان و مخالفان آن‌ها این است که سعی کنند مشکلات خود را از طریق مذاکره حل کنند و هر دو طرف هم به دنبال تشکیل دولت فراگیر هستند پس به نظر من می‌توانند با توجه به این اشتراک نظر با یکدیگر گفت‌وگو کرده و نحوه و نوع دولت را مشخص کنند. تهران هم کماکان اگر فرصتی مهیا شود این آمادگی را دارد که میزبان و تسهیل‌گر گفت‌وگوهای بین الافغانی باشد.    / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر