کد خبر: 116023
A
حجت الاسلام رضا اکرمی، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران:

باید تا پایان امسال صبر کنیم و ببینیم که آیا برخی واقعاً به دنبال تقدس گرایی رئیسی بوده‌اند یا خیر/ ما ایرانی‌ها اگر شیفته کسی شویم افراط‌گونه از وی تعریف می‌کنیم

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر ما نظارت را در همه کارها امری جدی بگیریم به‌نظر بنده به سمت افراط گرایی و تقدس‌زایی نمیریم. باید از هر کسی‌که در جایگاه خودش خدمت می‌کند تجلیل و اگر متوجه اشتباهی شد به او تذکر دهیم تا دچار این مسائل نشویم. ما ایرانی‌ها این مشکل را داریم که اگر در مقطعی شیفته کسی شویم، افراط گونه از وی تعریف می‌کنیم.

باید تا پایان امسال صبر کنیم و ببینیم که آیا برخی واقعاً به دنبال تقدس گرایی رئیسی بوده‌اند یا خیر/ ما ایرانی‌ها اگر شیفته کسی شویم افراط‌گونه از وی تعریف می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ یکماه از شروع کار دولت پر سروصدای سیزدهم گذشت اما انگار شوق و ذوق اصولگرایان از انتخاب رئیس‌جمهور منتخب‌شان کماکان ادامه دارد. در این میان اصولگرایان افراطی در حال تکرار تاریخ دولت نهم و دهم برای دولت ابراهیم رئیسی هستند. هاله نور دهه هشتاد حالا جای خود را به مالک اشتر و دولت شهید رجایی داده است. انگار سرانجام آن همه تعریف و تمجید و تشبیه از دولت احمدی‌نژاد برای اصولگرایان درس عبرت نشده است.

در همین راستا با سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز   گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو با دیده بان ایران را در ادامه می‌خوانید.

***

*آقای اکرمی! این روزها شاهد تمثیلات و تشبیهات فراوان و البته افراط‌گونه‌ای از دولت ابراهیم رئیسی هستیم مثل تشبیه دولت ایشان به دولت شهید رجایی و یا به‌ قول روزنامه کیهان مالک اشتر ایران! به‌نظر شما این نوع از تعریف‌های افراطی تا چه اندازه به سود و یا زیان دولت فعلی است؟

ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوادث و رویدادهای متنوع و سنگینی را مشاهده کردیم که داستان مرحوم رجایی و باهنر آن هم در آغاز سال‌های پیروزی انقلاب حالت سمبلیک دارد از این جهت که مرحوم رجایی با زحمت، تلاش، ساده‌زیستی ابتدا به نمایندگی مجلس رسیدند و سپس نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور شدند آن هم در آن شرایطی که بالاخره حادثه 7 تیر و خود او و مرحوم باهنر با مظلومیت شدید به شهادت رسیدند این افراد حالت سمبلیک پیدا کرده‌اند و ما هم باید به آن‌ها احترام بگذاریم. هر کسی که امیدوار است به این که خدمت کند و اعتماد ایجاد کند باید از این دو بزرگوار به نیکی یاد کند و حجت الاسلام رئیسی دنبال همین است که بتواند آن تواضع، فروتنی، مظلومیت و خدمت را ان‌شاءالله به کمک دیگران احیا کند. نکته دوم این است که ما در جامعه خودمان با همه مسائل و مشکلاتی که داریم موضوع اخلاق در میان ما قدری مظلوم است و آنطور که باید و شاید به آن توجه نمی‌کنیم.

 

 شما ببیند ما در حال حاضر مسئله کرونا و بیکاری ناشی از آن را داریم که البته موضوع بیکاری بر اثر کرونا در کل جهان من جمله ایران وجود دارد. از طرفی دیگر مشکلات و مسائل دیگری نظیر خشکسالی هم مواجهه هستیم. ما الان شاهد آن هستیم که برخی حتی حاضر نیستند خانه‌هایشان را اجاره دهند و به هم‌نوع خود کمک کنند. باید به سراغ افرادی برویم که متواضع‌تر و فروتن‌تر بوده‌اند. افرادی که ادعایی نداشتند بلکه فقط توفیق خدمت را از خدا خواسته‌اند مثل مرحوم رجایی و باهنر. ما باید این افراد را بزرگ بشماریم و خودمان را به این افراد نزدیک کنیم. باید از مسئولین بخواهیم که مثل مرحوم رجایی و باهنر باشند در عین ساده‌زیستی اهل صداقت و خدمت باشند. ما باید جامعه را به الگوها تشبیه کنیم در مورد ائمه ما می‌گوییم عدالت علی در خصوص امام حسین می‌گوییم مظلومیت امام حسین.

 ما افراد را به این الگوها تشبیه می‌کنیم که مردم ان‌شاءالله از آن‌ها الگوبرداری کنند. البته از افراط و تفریط در هر شرایطی باید دوری کنیم حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشیم که البته چنین روزی هیچوقت وجود ندارد. در حال حاضر که مشکلات زیادی گریبان‌گیر کشور است تلاش کنیم مثل افرادی چون امام خمینی، شهید بهشتی، شهید بابایی باشیم و بگوییم بیاید مثل این افراد خوش‌نام و خوش خدمت و نیک نام زندگی کنید. باید بکوشیم به‌جای چسابندن خود به افراد و بزرگان از آن‌ها الگوبرداری کنیم.

*منظور از سوال بیشتر این بود که این اظهارات برخی از آقایان اصولگرا که رنگ و بوی تقدس‌گرایی به خود گرفته است تا چه حد در دولت آقای رئیسی تاثیرگذار است؟

اگر ما نظارت را در همه کارها امری جدی بگیریم به‌نظر بنده به سمت افراط گرایی و تقدس‌زایی نمیریم. باید از هر کسی‌که در جایگاه خودش خدمت می‌کند تجلیل و اگر متوجه اشتباهی شد به او تذکر دهیم تا دچار این مسائل نشویم. ما ایرانی‌ها این مشکل را داریم که اگر در مقطعی شیفته کسی شویم، افراط گونه از وی تعریف می‌کنیم.

*با توجه به سرانجام تعریف و تمجیدهای پی در پی از آقای احمدی‌نژاد به نظر شما ممکن است که آقای رئیسی هم به همین سرانجام دچار شود؟

من هم دولت آقای احمدی‌نژاد و هم دولت‌های ماقبل ایشان را دیده‌ام. اصلا کنار هم قرار دادن این دو فرد درست نیست. ما احمدی‌نژاد را دیدیم که بذر اختلاف میان مرحوم آیت‌الله هاشمی و دیگران بود. آقای احمدی‌نژاد بالای 700 میلیارد دلار درآمد نفتی و گازی داشت اما آن خدمت زیربنایی که باید ارائه می‌داد را ارائه نداد. همین الان هم که این آقا کاره‌ای نیست اظهاراتی در خصوص آمریکا و بیگانگان می‌کند. درست نیست احمدی‌نژاد را وسط دعوا بگذاریم. آقای رئیسی تازه مشغول به کار اجرایی شده است یک مقداری تحمل کنید تا ان‌َشاءالله سال 1400 به پایان برسد تا متوجه شویم که واقعا برخی به دنبال تقدس گرایی بوده‌اند یا خیر. باید به دولت آقای رئیسی فرصت دهیم تا این کرونا، خشکسالی و گرانی برود و کشور روی عادی به خود بگیرد. الان شما ملاحظه کنید حوادث افغانستان فکر و هوش ما را به نوعی به خودش متوجه می‌کند که این دولت و جمعیت جدیدی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند با ما چه خواهند کرد. چه اصولگراها چه اصلاح‌طلبان باید به آقای رئیسی کمک کنند تا قدری این مشکلات کمتر شود.

منبع: دیده بان ایران - نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر