کد خبر: 116055
A

محمدعلی وکیلی: احزابِ کشور تبدیل به قبایل سیاسی شده‌اند

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره لزوم حزب گرایی در کشور توضیحاتی ارائه داد.

محمدعلی وکیلی: احزابِ کشور تبدیل به قبایل سیاسی شده‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری احزاب در کشور بیان کرد: اشکال کار این است که احزاب هنوز به لوازم حزبی پایبند نیستند. اگر احزاب به آن استانداردهای لازم برسند و شیوه‌نامه‌های لازم را رعایت کنند آن زمان ما نیاز به این نداریم که برخی افراد بی هویت را در جامعه حاکم کنیم و بعد هم هیچ فردی مسئولیت او را برعهده نگیرد و زیر میز بزند.

او ادامه داد: اگر فرآیند انتخابات ما حزبی باشد و مردم بیش از چهره‌ها به احزاب اعتماد کنند، در آن زمان مسئولیت عملکرد هر دولت و یا هر شخصی که از خروجی احزاب بیرون بیاید مشخص است، یعنی در حقیقت احزاب باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. ولی چون این فرآیند در کشور ما مختل شده و این چرخه معیوب است و احزاب ما شب انتخاباتی و در حد روابط عمومی هستند تا یک حزب اجتماعی و سیاسی که در مرجعیت اعتمادسازی باشند؛ به همین دلیل امکان اینکه مسئولیت‌ها متوجه احزاب باشد وجود ندارد.

وکیلی با اشاره به عدم مسئولیت پذیری برخی نخبگان رسیده به قدرت نیز بیان کرد: این امر حقیقیت دارد که فردی که به قدرت می رسد به جای اینکه پاسخگو باشد خودش تبدیل به یک اپوزوسیون می‌شود، شگرد فرار از مسئولیت را در پی می‌گیرد و اینکه احزاب مسئولیت انتخاب را بپذیرند منوط به این است که ما چند قدم عقب تر برویم؛ اولا اینکه احزاب فرآیند معرفی چهره ها را خودش انجام داده باشد و بعد اینکه کاردسازی اجتماعی برعهده احزاب باشد و برنامه ای که فرد ارائه می دهد برنامه ای باشد که ابتدا در حزب تایید شده باشد و متعهد باشد که برنامه حزبی را پیش ببرد، اگر چنین اتفاقاتی در کشور ما رخ دهد طبعا مسئولیت ها هم برعهده احزاب حامی خواهد بود.

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره علت عدم استقبال مردم از فرد حزبی در انتخابات نیز گفت: مردم حق دارند؛ زیرا احزاب کنونی قبیله ای هستند تا احزاب ریشه دار اجتماعی و سیاسی. احزاب دارند به صورت قبیله ای عمل می‌کنند و محبوبیت ندارند؛ از همین رو نیز فرد ترجیح می دهد که خود را به صورت مستقل معرفی کند، در حالی که کاملا نماینده یک جریان گفتمانی است اما ضمن تعهد به گفتمان در تلاش است تا خود را یک فرد غیر حزبی معرفی کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم درباره چاره این موضوع هم بیان کرد: احزاب  باید چرخش نخبگان را صیانت کنند، اما زمانی که خود احزاب باعث می‌شوند چرخش نخبگانی معیوب شود و جمع محفلی شکل دهند و پاتوقی برای اقوام باشند و اجازه اینکه نخبگان جامعه شناسایی شوند و در بدنه احزاب باشند، طبعا این احزاب نمایندگای جریانان سیاسی را برعهده ندارند، بلکه سبدهایی را در جریانات سیاسی قرار می دهند تا سهمی در قدرت داشته باشند.

منبع: YJC

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر