کد خبر: 116099
A
کامبیزنوروزی، حقوقدان در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران:

تفسیری که وزارت کشور از ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری کرده‌ کاملا مردود است/ سوابق زاکانی در نمایندگی مجلس، مدیریت شهری محسوب نمی‌شود

کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت و گو با دیده بان ایران در خصوص انتخاب زاکانی به عنوان شهردار جدید گفت: کسی که می‌خواهد شهردار شود قاعدتا باید سابقه مدیریت اجرایی داشته باشد یعنی در سازمان های اجرایی مدیریت کرده باشد. نمایندگی مجلس اصولا مدیریت اجرایی محسوب نمی‌شود.

تفسیری که وزارت کشور از ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری کرده‌ کاملا مردود است/ سوابق زاکانی در نمایندگی مجلس، مدیریت شهری محسوب نمی‌شود
 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سه هفته از حواشی مربوط به انتخاب شهردار تهران گذشت. بالاخره 11شهریور خکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران توسط وزیر کشور دولت سیزدهم امضا شد اما حرف و حدیث‌ها و البته ابهامات قانونی در خصوص انتخاب علیرضا زاکانی نماینده دیروز و شهردار امروز کماکان ادامه دارد. 

به گزارش دیده‌بان ایران، انتقادها از غیر مرتبط بودن تحصیلات زاکانی با مدیریت شهری و ابهامات قانونی در این خصوص بیش از پیش نمایان شد. با کامبیز نوروزی، حقوقدان در خصوص ابهامات قانونی و حقوقی انتخاب زاکانی به عنوان شهردار پایتخت به گفت‌وگو نشستیم که متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
***
*آقای نوروزی! شرایط شهردار شدن طبق قانون با انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تا چه اندازه با هم تفاوت دارند؟
 
طبق مقررات موجود در آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، شهردار باید مدرک مرتبط و سابقه اجرایی داشته باشد. برای شهری مثل تهران شهردار باید حداقل سابقه 9 سال مدیریت داشته باشد. با توجه به ماده 3 شهردار منتخب باید سابقه 9 سال مدیریت ارشد اجرایی داشته باشد. البته برای شهرهای کوچک‌تر مدیریت پایه یا میانی کفایت می کند اما برای شهرهای بزرگ‌تر این قضیه متفاوت است. این‌طور که در اخبار منتشر شده است وزارت کشور به استناد ماده 71 قانون خدمات کشوری معتقد است آقای زاکانی سابقه 9 سال مدیریت را دارد اما این تفسیر کاملا اشتباه است. ماده 71 قانون خدمات کشوری برای امور اداری و استخدامی‌ست و در حد حقوق و مزایای شغلی است. علاوه بر این در ماده 71 آمده است نمایندگی مدیریت سیاسی محسوب می‌شود. مدیریت سیاسی یک مفهوم است و مدیریت اجرایی یک مفهوم دیگر است. مقررات موجود از جمله آیین نامه شرایط احراز سمت شهردار در صدد این است که اولا شهردار مدرک تحصیلی داشته باشد که با مدیریت شهری ارتباط داشته باشد. ثانیا سازمان اداری شهرداری، یک سازمان کاملا پیچیده و بزرگ است. کسی که می‌خواهد شهردار شود قاعدتا باید سابقه مدیریت اجرایی داشته باشد یعنی در سازمان های اجرایی مدیریت کرده باشد. نمایندگی مجلس اصولا مدیریت اجرایی محسوب نمی‌شود. در ماده 71 قانون خدمات کشوری آمده است فقط برای محاسبه حقوق و مزایا، نمایندگی را در حد مدیریت سیاسی دانسته است این به آن معنا نیست که سمت نمایندگی به عنوان مدیریت اجرایی دقیق است. این تفسیر که وزارت کشور از ماده 71 دارد از نظر حقوقی کاملا مردود است. ضمن آن که تخصص آقای زاکانی پزشکی هسته‌ای است ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم پزشکی هسته‌ای را یک شغل مرتبط با مسائل شهری و شهرداری تلقی کنیم. پزشکی هسته‌ای یک تخصص بسیار مهم و محترم و دشوار است بحثی در این نیست اما هیچ ارتباطی با مدیریت شهری پیدا نمی‌کند. بنابراین تفسیری که وزارت کشور از ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری کرده کاملا نادرست است و با مبنای حقوق و مقررات مربوط به سازمان شهرداری و آیین نامه اجرایی هیئت وزیران ناسازگار است.
 
*نگاه باندی و سیاسی به مدیریت شهری چه آسیبی به فعالیت‌های شهرداری‌ها و رفاه شهروندان می‌زند؟
 
این نگاه سیاسی اساسا فقط منحصر به شهرداری نیست ما در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌کنیم که عزل و نصب‌ها مخصوصا در سمت‌های بالا مبتنی بر تخصص نیست. این منحصر به دولت آقای رئیسی هم نیست در سایر دولت ها هم کمابیش مشاهده کردیم. الان هم این الگو در حال اجرا شدن است. نگاه سیاسی مبنای عزل و نصب ها است. مدیریت شهری و شهرداری یک نظام بسیار پیچیده است اگر کسی تجربه مدیریت اجرایی نداشته باشد و تحصیلات مرتبط نداشته باشد قطعا قادر به مدیریت کارآمد نخواهد بود و به ساختار مدیریت شهری کشور آسیب زیادی می‌زند. در طول 14 سال مدیریت شهردار اسبق تهران بحران‌های عظیم و پیچیده به شهر تهران تحمیل شد که تا ده ها سال جبران آن امکان‌پذیر نیست. اگر یک مدیریت تخصصی و حرفه‌ای بالای سر شهرداری تهران نباشد طبعا نمی‌شود انتظار یک مدیریت کارآمد را داشت. در شهرهای کوچک‌تر هم به همین منوال است و مختص به شهر تهران نیست اما شهرداری شهر تهران بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر است.
 
*آیا در دوره ششم مدیریت شهری با توجه به اولین بی توجهی به قانون و یکدست شدن شورا باید شاهد فساد گسترده باشیم؟
 
من ترجیح می‌دهم پیش‌بینی نکنم باید منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد فقط این را می‌توانم بگویم که وضعیت شهرداری تهران آنقدر پرابهام است که سوال های زیاد و بی جوابی باقی مانده است. یکی از مواردی که همچنان در ابهام باقی مانده است پرونده 14 سال مدیریت شهری شهردار اسبق تهران است. معاون  اسبق شهردار یک پرونده مفصل و محکومیت قضایی دارد اما هیچکس به دنبال مقام بالاتر از وی نمی‌رود. متاسفانه شهرداری از جمله نهادی هایی است که نزدیک 30 است که کانون رفتارهای غیرقانونی بوده است. در زمان آقای کرباسچی اقدام غیرقانونی و بسیار ویرانگر تراکم فروشی شروع شد هیچکسی به این اقدامات آقای کرباسچی چیزی نگفت. بعد از آن هم این روند با ابعاد بسیار گسترده‌تر و ویرانگرتر ادامه پیدا کرد و در شهرداری ساختاری شد. باز هم کسی حرفی نزد و همه چیز پشت پرده باقی ماند. وقتی چنین وضعیتی در شهرداری ساختاری می شود یک مقداری کسی که می‌خواهد شهردار شود قاعدتا باید سابقه مدیریت اجرایی داشته باشد یعنی در سازمان های اجرایی مدیریت کرده باشد. نمایندگی مجلس اصولا مدیریت اجرایی محسوب نمی‌شود.وضعیت را نگران کننده‌تر از گذشته می‌کند

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر