کد خبر: 116100
A

عنابستانی: سطح رفاه عمومی مردم به شدت کاهش پیدا کرده است

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه حوزه اجتماعی در دولت گذشته اولویت نبود و شاخص های مختلف آسیب های اجتماعی حتی در مورد پنج آسیب اصلی اجتماعی که بر اساس برنامه ششم باید ۲۰ درصد کاهش پیدا می کرد، نه تنها کاهش نداشتیم بلکه همه رشد داشته اند و مثلا در حوزه طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار، اعتیاد و... رشد داریم. از طرف دیگر سطح رفاه عمومی هم به شدت کاهش پیدا کرده است.

عنابستانی: سطح رفاه عمومی مردم به شدت کاهش پیدا کرده است

به گزارش دیده بان ایران؛ علی اصغر عنابستانی درباره انتظارات از وزرا با توجه به وعده هایشان اظهار کرد: آنچه طی هشت ساله گذشته از ساختار اداری کشور دیدیم سبک و مدلی از اداره کشور و مدل نشسته ای بود که احساس می شد با تمرکز بر مرکز تهران بشود کشور را اداره کرد، مدلی که بر اساس آن بدون تحرک، بدون روحیه حضور در بین مردم بدون فهم دقیق از مسایل و به صورت میدانی کشور اداره می شد. بر این اساس طبیعتا آمارها و ارقام منطبق با آنچه که در میدان و بین مردم اتفاق می افتاد، نبود و موجب نارضایتی می شد و این احساس در مردم به وجود می آمد که وزیر، دولتمردان یا رئیس جمهور عدد و آماری که ارایه می کند و یا حرفی می زند، واقعی نیست.

وی در ادامه گفت: اولین انتظاری که امروز از دولتمردان وجود دارد این است که با روحیه جهادی، برای حضور در بین مردم و تلاش برای فهم دقیق از مسائل و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، ورود پیدا کنند. حل همه مسائل کشور در کوتاه مدت به صورت طبیعی ممکن نیست اما انتظار این است که دولتمردان و وزرای جدید اولویت ها را درست تشخیص دهند. ممکن است وزیر محترمی یا دستگاهی در ابتدای کار اولویت ها را درست تشخیص ندهد و همه چهار سال را بدود و مساله ای از مردم حل نکند، پس تشخیص اولویت خیلی مهم است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به برنامه های آقایان وزرا که برنامه هایشان دایر مدار بر همه چیز بود، انتظار این است که با دقت بسیار زیاد و وسواس کامل اولویت های مسائل امروز کشور را درست احصاء کنند و با روحیه جهادی و مردمی و همراه با مردم کار را شروع کنند.

عنابستانی با بیان اینکه وزرا باید مردم را در میدان عمل خودی بدانند و کار را به مردم واگذار کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه حکمرانی و حوزه سیاسی سعی کردیم در انتخابات ها و... مردم را در سرنوشتشان دخالت دهیم، اما وقتی به حوزه اقتصادی و اجتماعی می رسد مردم را غریبه می دانیم. معتقدم دولتمردان جدید در حوزه های اقتصادی و اجتماعی باید مردم را خودی بدانند و دخالت دهند و اجازه دهند که مردم خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. بنابراین باید کارها را به مردم واگذار کنیم و نظام صدور مجوزات را حذف کنیم و اجازه دهیم که فضا برای مردم باز باشد تا بتوانند کار کنند و برنامه ردیف کنند و بتوانند در حوزه های اجتماعی بروز و ظهور داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر مقداری این تغییرات صورت بگیرد با توجه به اینکه کشور ما کشور گنج ها و منابع بسیار لایزال است، حتما ما می توانیم با منابع داخلی اوضاع کشور را سر و سامان دهیم و از این وضعیت بی اعتمادی در آوریم. بالاخره باید باور کنیم که مردم اعتماد عمومی خودشان را به ساختار اداره کشور، وزرا و دولتمردان از دست داده اند و باید بازیابی اعتماد مردم اولین دستور کار وزرا باشد و برای این موضوع تلاش کنند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره انتظارش از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: وزارت رفاه در حوزه های مختلف کار بسیاری دارد. متاسفانه حوزه اجتماعی در دولت گذشته اولویت نبود و شاخص های مختلف آسیب های اجتماعی حتی در مورد پنج آسیب اصلی اجتماعی که بر اساس برنامه ششم باید ۲۰ درصد کاهش پیدا می کرد، نه تنها کاهش نداشتیم بلکه همه رشد داشته اند و مثلا در حوزه طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار، اعتیاد و... رشد داریم. از طرف دیگر سطح رفاه عمومی هم به شدت کاهش پیدا کرده است. همچنین در مساله کرونا هم شاهد بودیم پدیده ای اتفاق افتاد که متوجه شدیم نیاز به یک نظام رفاه اجتماعی عمومی داریم و بخش زیادی از مردم در جریان کرونا شناخته شدند که تحت پوشش هیپچ بیمه ای نبودند و وقتی بیکار شدند به نان شب خود نیز محتاج شدند.

نماینده سبزوار با تاکید بر اینکه نظام تامینی اجتماعی عمومی بسیار ضرورت دارد و باید انجام شود، خاطرنشان کرد: اصلاح قانون کار و توجه به آسیب های اجتماعی بسیار ضرورت دارد. متاسفانه اکثریت صندوق های بازنشستگی ما در آستانه ورشکستگی کامل هستند. این اصلاح ساختار نظام صندوق های بازنشستگی اولویت جدی دارد و باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم، همچنین در حوزه ساختارهای بهزیستی باید توجه ویژه ای به معلولین داشت. احساس می کنیم که از آمارهای دنیا و بر اساس برنامه ریزی که باید خودمان انجام می دادیم در این حوزه عقب هستیم.

عنابستانی در پایان گفت: در حوزه تعاون باید به ۲۵ درصد اقتصاد کشور می رسیدیم که متاسفانه الان حدود ۳.۵ درصد در بخش تعاون هستیم و رسیدن به این عدد تلاش بسیار و برنامه ریزی ویژه ای نیاز دارد. به نظر می رسد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خیلی کار دارد و آقای دکتر عبدالملکی اولویت های ویژه ای را باید احصا کند و بر اساس آن اولویت ها کارها را پیش ببرند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر